Μπλοκαρισμένες παραμένουν 50.000 νέες θέσεις εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία!

Παρότι η θάλασσα μπορεί να δώσει λύσεις στην ανεργία

Μπλοκαρισμένες παραμένουν σχεδόν 50 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στην ελληνόκτητη ποντοπόρο ναυτιλία. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Τη στιγμή που η ανεργία καλπάζει συνδικαλιστικές διαμάχες κρατούν εγκλωβισμένα νέα παιδιά  μακριά από τη θάλασσα, ενώ η ελληνική ναυτοσύνη χάνεται μέρα με την μέρα.  

Τα στοιχεία είναι χαρακτηριστικά της κατάστασης:  

1986:  Στα ελληνόκτητα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας εργάζονται  3.763 ναύτες, 113 ναυτόπαιδες, 819 ναύκληροι και  728 θαλαμηπόλοι. 

2014:  Οι αριθμοί των Ελλήνων στα πλοία έχουν κατρακυλήσει σε 69 ναύτες, 13 ναυτόπαιδες, 89 ναύκληροι, 4 θαλαμηπόλοι!

Τα στοιχεία του 2016 δεν έχουν ακόμα δημοσιοποιηθεί επίσημα, αλλά δείχνουν ότι στα εμπορικά πλοία έχουν απομείνει μόνο λίγες δεκάδες έλληνες ναύτες.

Τι μεσολάβησε τα τελευταία 30 χρόνια και χάθηκε η ναυτοσύνη στην ποντοπόρο ναυτιλία; Γιατί τα πλοία κατακλύζονται από ναύτες άλλων χωρών και οι Έλληνες βρίσκονται άνεργοι στις καφετέριες; Πόσα χρήματα χάνει το κράτος και ποια είναι η αναλογία εργαζομένων συνταξιούχων;

Όπως δηλώνει ο Ανδρέας Κομματάς,  Πρόεδρος του ΝΑΤ, η  πραγματικότητα είναι ότι αυτή τη στιγμή η αναλογία ασφαλισμένων προς συνταξιούχων είναι 1 προς 5.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης ανακοίνωσε μία γενναία πρωτοβουλία εκ μέρους των εφοπλιστών,  οι οποίοι προτίθενται να χρηματοδοτήσουν τη ναυτική εκπαίδευση ώστε να μπουν στον κλάδο 3 με 4.000 Έλληνες ναυτικοί.

 ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΜΑΧΕΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΗ ΤΩΝ ΑΝΕΡΓΩΝ

Σύμφωνα με τον Γιώργο Ξηραδάκη,  Γ.Γ. της   Ένωσης Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ναυτιλίας, «ουσιαστικά έχουν εξαφανιστεί τα κατώτερα πληρώματα. Ένας μάγειρας της Ρουμανίας μπορεί να πάει σε ένα πλοίο ελληνικό και ένας Έλληνας που θέλει να πάει με 1800 ή με 2.000 ευρώ δεν μπορεί να πάει,  γιατί δεν τον αφήνει το σωματείο»!

Η τελευταία Συλλογική Σύμβαση που υπογράφηκε ήταν το 2010. Προέβλεπε ετήσιο μισθό 24.305 δολάρια,  τη στιγμή που η Σύμβαση της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μεταφορών που αφορά τα κατώτερα πληρώματα των υπόλοιπων χωρών προβλέπει για τις ίδιες εργατώρες 14.035 δολάρια!

Η ελληνική σύμβαση έχει λήξει. Ωστόσο, με δεδομένο ότι η τελευταία που είχε υπογραφεί, οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να προσλάβουν Έλληνες ναύτες με μισθό κάτω από τη σύμβαση.

Ο Γιάννης Χαλάς, Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, υποστηρίζει από την πλευρά του:

 «Αυτοί λένε για τον ναύτη 1.700 ευρώ.  Να σας το μεταφράσω χοντρικά. Η κοινωνική ασφάλιση είναι περίπου 650 ευρώ, είναι η εισφορά αλληλεγγύης περίπου 100 ευρώ. Με 900 ευρώ (που μένουν) πρέπει να ταξιδέψει ο ναυτικός 6 μήνες τον χρόνο, γιατί τόσο είναι η διάρκεια εργασίας, για να ζήσει την οικογένεια για ολόκληρο τον χρόνο Αν πιστεύουμε ότι αυτή είναι η λύση τότε πιστεύουμε ότι γίναμε αυτομάτως Φιλιππινέζοι».

Ο Γιώργος Ξηραδάκης πάντως επισημαίνει:  

«Να καθίσουν κάτω οι συνδικαλιστές μαζί με την ηγεσία της ναυτιλίας -είναι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και μόνο- να βρούμε ποια είναι η τιμή που θα έλξει τους νέους. Γιατί αν έχεις την δυνατότητα να έχεις έναν Έλληνα να δουλέψει με 1.000 ευρώ και ο συνδικαλισμός του λέει “όχι θα πας με 2.500” δεν  θα μπορέσει ο ίδιος ο πλοιοκτήτης να τον βάλει πάνω στο βαπόρι.  Αυτή τη στιγμή δικαίωμα υπογραφής έχουν σωματεία εργαζομένων με ειδικότητες που έχουν καταργηθεί.

Οπότε εκ των πραγμάτων και η λέξη συνδικαλισμός φθίνει. Γιατί να φεύγει ο Έλληνας και να γίνεται το γκαρσόνι του Φιλανδού για 600 και 700 ευρώ και να μην μπορεί να έρθει να δουλέψει σε ένα πλοίο για 7 μήνες και να το έχουμε εμείς εδώ κλειστό το μαγαζί και να έχουμε ουσιαστικά 4.000  πλοία επί 25= 100.000 θέσεις εργασίας πάνω στα πλοία!» 

Συνδικαλιστικές ενώσεις καταγγέλλουν πάντως τους Έλληνες εφοπλιστές της ποντοπόρου ναυτιλίας ότι έχουν χρέη στο ΝΑΤ και χρωστούν εισφορές

Ο Α. Κομματάς,  Πρόεδρος του  ΝΑΤ, απαντά:

«Αυτά τα δύο χρόνια δεν υπάρχουν οφειλές, οι πλοιοκτήτες είτε πληρώνουν τις εισφορές είτε διακανονίζουν τις οφειλές τους και αυτό είχε σαν συνέπεια να αυξηθούν και τα έσοδα του ταμείου».

Μελέτη του ΙΟΒΕ δείχνει θα μπορούσαν να δημιουργηθούν στη θάλασσα μέχρι και 300.000 θέσεις εργασίας, απ΄όπου θα προέκυπτε ετήσιο εθνικό εισόδημα από εργασία, της τάξης των 5 δις ευρώ!

Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top