Πτήση Κέρκυρα - Αθήνα: Σαν σήμερα η πολύνεκρη αεροπορική τραγωδία του 1972

Ο τελευταίος διάλογος με τον Πύργο Ελέγχου

Το τραγικό αεροπορικό δυστύχημα του 1972 / Βίντεο: mega

Ήταν σαν σήμερα όταν το αεροπλάνο της Ολυμπιακής, το οποίο εκτελούσε το δρομολόγιο Κέρκυρα-Αθήνα, συνεθλίβη στα νερά του Αργοσαρωνικού και συγκεκριμένα στην περιοχή της Βούλας.

Από την αεροπορική τραγωδία διασώθηκαν 19 άτομα, ενώ 34 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Τα αίτια στην αρχή ήταν άγνωστα. Τι να είχε συμβεί;

Ήταν σαν σήμερα όταν το αεροπλάνο της Ολυμπιακής, το οποίο εκτελούσε το δρομολόγιο Κέρκυρα-Αθήνα, συνθλίβεται στα νερά του αργοσαρωνικού. Από την αεροπορική τραγωδία διασώθηκαν 19 άτομα, ενώ 34 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους / Φωτογραφία: corfutvnews.gr

Οι κανίβαλοι των Άνδεων - Η πραγματική ιστορία που συγκλόνισε τον κόσμο

Όπως δημοσίευσε τότε η εφημερίδα Τα ΝΕΑ: «Ξαφνικά οι 49 επιβάτες του υπό στοιχεία SX-BBQ δικινητηρίου αεροσκάφους της Ολυμπιακής που εκτελούσε την 506 πτήση από την Κέρκυρα στην Αθήνα, αισθάνθηκαν ένα ισχυρό τράνταγμα, άκουσαν ένα παφλασμό και τελικά διαπίστωσαν ότι το αεροπλάνο τους βρισκόταν στη θάλασσα. (…)».

Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Τα ΝΕΑ», Οκτώβριος 1972 

«Και οι τυχεροί μέχρι στιγμής, τουλάχιστον, είναι 16 από τους επιβάτες και 3 από τα τέσσερα μέλη του πληρώματος. Από τους υπόλοιπους 34 επιβάτες βρέθηκαν ήδη τα πτώματα τεσσάρων και αγνοείται η τύχη των υπολοίπων 28 και του συγκυβερνήτου του αεροπλάνου Δημ. Βασταρδή. (…)», συνέχισε το δημοσίευμα.

Πρώτη δοκιμαστική πτήση στην Ιταλία με σκυλιά που ταξίδεψαν στην καμπίνα!

Κέρκυρα - Αθήνα: Το χρονικό του πολύνεκρου αεροπορικού δυστυχήματος

Ήταν βραδυ Σαββάτου, όταν το αεροσκάφος απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Κέρκυρας, με προορισμό το Ελληνικό στην Αθήνα. Ο καιρός δεν ήταν καλός, και όπως ανέφεραν οι επιβάτες που διασώθηκαν, το αεροπλάνο έφτασε έως την Κόρινθο με λίγες αναταράξεις, αλλά από εκεί κι έπειτα ο καιρός χειροτέρεψε αρκετά.

«Όλη την περιοχή σάρωναν αλλεπάλληλα κύματα από καταιγίδες. Το ραντάρ του Ελληνικού που είχε στην οθόνη του το “YS-11” αντιμετώπιζε δυσκολίες. Ο Ελεγκτής Εναερίου Κυκλοφορίας έχανε πολλές φορές το αεροπλάνο από την οθόνη του. (…) Και τότε (…) αποφασίζει να αλλάξει το ύψος πτήσεως του αεροπλάνου», αναφέρθηκε στο ρεπορτάζ της εφημερίδας Τα Νέα. 

Παρόλα αυτά, ο καιρός ακόμα και μετά από την αλλαγή ύψους, χειροτέρευε και τότε συνέβη αυτό που όλοι απεύχονταν: «Το ραντάρ συνεχώς αγρυπνεί και δίνει οδηγίες. Αλλά…ξαφνικά, το φωτεινό στιγματάκι που απεικονίζει το αεροπλάνο στην οθόνη εξαφανίζεται».

Ακολούθησε ο εξής... μονόλογος του ελεγκτή ραντάρ, που προσπαθούσε να επικοινωνήσει με τον πιλότο:

«Oλυμπιακή 506, πού είσαι; Δεν σε βλέπω», ρωτά ο ελεγκτής.

Καμία απάντηση.

«506, με ακούς;», ξαναρωτά.

Και πάλι ησυχία... Όλες οι φοβίες του πύργου ελέγχου δυστυχώς επαληθεύτηκαν. Αμέσως ο ελεγκτής του ραντάρ σήμανε συναγερμό και ειδοποίησε τα σωστικά συνεργεία. Η τραγωδία ήταν πλέον γεγονός.

Αεροπορικό δυστύχημα 1972: Η δίκη για την πολύνεκρη τραγωδία

Οι ζημιές από την αναγκαστική προσθαλάσσωση ήταν μοιραίες για το αεροσκάφος της Ολυμπιακής: «Aπό την πρόσκρουση του αεροσκάφους στη θάλασσα προκλήθηκαν μεγάλα ρήγματα στην άτρακτό του. Τα νερά μπήκαν γρήγορα στο εσωτερικό του και πολλοί από τους επιβάτες δεν πρόλαβαν καν να λύσουν τις ζώνες τους. Βρέθηκαν αργότερα πνιγμένοι, δεμένοι ακόμα στις θέσεις τους στο αεροπλάνο, που είχε μέσα σε λίγα λεπτά βυθιστεί».

Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Το ΒΗΜΑ», Οκτώβριος 1972

Ο κυβερνήτης του αεροπλάνου, Πάτροκλος Θωμαδάκης, είχε διασωθεί κι έτσι κλήθηκε να καταθέσει για όσα συνέβησαν, ενώ κατέθεσαν και διασωθέντες επιβάτες και μέλη του πληρώματος, όπως και υπάλληλοι του πύργου ελέγχου του αεροδρομίου Αθηνών. 

Ο πιλότος οδηγήθηκε σε δίκη, αφού σύμφωνα με το πόρισμα των πραγματογνωμόνων ο κυβερνήτης έκανε κακούς χειρισμούς «που είχαν σαν αποτέλεσμα να χάσει ύψος το αεροπλάνο και να βρεθεί στη θάλασσα». Εν τέλει, στον Θωμαδάκη απαγγέλθηκαν κατηγορίες για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες εξ αμελείας. 

Πολλοί ήταν εκείνοι που πίστευαν ότι ο κυβερνήτης λόγω των άσχημων καιρικών φαινομένων μπέρδεψε τα φώτα της παραλιακής με αυτό του διαδρόμου προσγείωσης αεροδρομίου, και όταν το κατάλαβε την τελευταία στιγμή, αποφάσισε να το προσθαλασσώσει. 

Η δίκη του κυβερνήτη Θωμαδάκη ξεκίνησε στα μέσα του καλοκαιριού του 1974 και ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών τον έκρινε αθώο, καθώς «δεν προέκυψε ότι ο κ. Θωμαδάκης έκανε παραλείψεις ή άστοχες ενέργειες».

Ο πιλότος δέχτηκε με δάκρυα στα μάτια την απόφαση. «Με μια υπόκλιση ευχαρίστησε το δικαστήριο και μετά έπεσε στην αγκαλιά του συνηγόρου του κ. Δ. Πουλέα, ενώ το ακροατήριο χειροκροτούσε».