Εκπτώσεις: Παρουσιάσθηκε η πλατφόρμα για να βλέπετε αν είναι πραγματικές 

Τι είπαν για την ηλεκτρονική υποβολή καταγγελιών Γεωργιάδης – Παπαθανάσης 

Εκπτώσεις: η πλατφόρμα για τον  έλεγχο των τιμών (Video Star - φωτογραφία Ευρωκίνηση/Γ. Παναγόπουλος) 

Tη νέα πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών από τους καταναλωτές kataggelies.mindev.gov.gr και τον νέο κώδικα δεοντολογίας – πρακτικό οδηγό για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων παρουσίασαν σε  συνέντευξη τύπου σήμερα  Ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων  Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης και ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος. 

kataggelies.mindev.gov.gr: Πλατφόρμα καταγγελιών για πλασματικές εκπτώσεις

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης τόνισε για το ζήτημα :

Χειμερινές εκπτώσεις από 9/1 – Γιατί θα έχουν μεγάλες προσφορές φέτος

«Όπως ξέρετε, από τη Δευτέρα ξεκίνησαν οι χειμερινές εκπτώσεις οι οποίες διαρκούν μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου. Η Ελληνική Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο ήμασταν από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη που εφαρμόζουμε τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία και μάλιστα με τρόπο πολύ πιο προωθημένο από ότι η ευρωπαϊκή οδηγία ορίζει. 

Δηλαδή, ορίζουμε έναν νέο τρόπο υπολογισμού των εκπτώσεων τέτοιον που δεν επιτρέπει διάφορα τεχνάσματα που έκαναν ορισμένοι επιτήδειοι στο παρελθόν για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Τι εννοούμε ως «τεχνάσματα»; Μία τεχνητή αύξηση της τιμής ενός προϊόντος λίγες μέρες πριν από τις εκπτώσεις και μία έκπτωση φαινομενικά πολύ μεγάλη επί της αυξημένης τιμής, αλλά στην πραγματικότητα πολύ μικρότερη από την πραγματική τιμή ή και ίδια με την πραγματική τιμή. 

Από φέτος, λοιπόν, από αυτήν την εκπτωτική περίοδο, ως τιμή αναφοράς για να μπορεί κάποιο κατάστημα να διαφημίσει ότι κάνει έκπτωση 20%, 30%, 40%, 50%, 60%, 70% δεν λαμβάνεται η τιμή αναφοράς του προϊόντος μία μέρα πριν την έναρξη των εκπτώσεων, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, αλλά η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν αυτό τις τελευταίες 30 μέρες. Έτσι, αποκλείουμε την πιθανότητα να μπορεί κάποιος να παραπλανήσει τον καταναλωτή με τεχνητή διόγκωση των τιμών. 

Με το νέο τρόπο υπολογισμού, όμως, που είναι ασφαλώς πιστεύω πολύ πιο δίκαιος και θα βοηθήσει και στην πτώση του πληθωρισμού, γεννάται ένα δεύτερο ερώτημα και πως θα γίνεται ο έλεγχος. Για να προλάβουμε λοιπόν αυτό το ερώτημα, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και θέλω να συγχαρώ τον Γενικό Γραμματέα και το Υπουργείο Εμπορίου, το κομμάτι αυτό του Υπουργείου Ανάπτυξης του παλαιού Υπουργείου Εμπορίου, φτιάξαμε μία νέα ψηφιακή πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών. 

Πέραν δηλαδή του 4ψήφιου τηλεφωνικού αριθμού που ίσχυε ούτως ή άλλως από την αρχή περίπου της θητείας μας, του 1520, έχουμε πλέον και μία ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία ο κάθε καταναλωτής εφόσον θεωρεί ότι έχει πέσει θύμα παραπλάνησης ή πολύ περισσότερο εξαπάτησης μπορεί να καταθέτει την καταγγελία του και πλέον το μηχανισμό της ΔΙΜΕΑ σε ετοιμότητα για να διερευνήσει αμέσως αυτή την καταγγελία και να επιβάλει εφόσον έτσι πρέπει τα προβλεπόμενα από το νόμο πρόστιμα».

Ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων  Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων,  Νίκος Παπαθανάσης και ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος στην παρουσίαση της πλατφόρμας για έλεγχο των εκπτώσεων (φωτογραφία Ευρωκίνηση/  Γ.Παναγόπουλος)   

Από την πλευρά του ο Αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Νίκος Παπαθανάσης επισήμανε:

«Θα ήθελα να συμπληρώσω σε αυτά που είπε ο Υπουργός ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που έχει ένα κρατικό εργαλείο, τον e-Καταναλωτή, μέσω του οποίου άμεσα και σε πραγματικό χρόνο μπορεί να βρει ο κάθε καταναλωτής τις τιμές των ειδών πρώτης ανάγκης. Το εργαλείο αυτό, που επιτρέπει στους πολίτες να παρακολουθούν την εξέλιξη των τιμών, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο αυτή την δύσκολη εποχή και λειτουργεί συμπληρωματικά με το Καλάθι. Χάρη σε αυτό μπορέσαμε και παρακολουθήσαμε ακριβώς την εξέλιξη του Καλαθιού και τη σταθεροποίηση των τιμών μετά τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του μέτρου.

Πλέον βρισκόμαστε στην 11η εβδομάδα του καλαθιού και παρατηρούμε και αυτή την εβδομάδα μια σταθεροποίηση των τιμών. Μάλιστα τα προϊόντα που διατήρησαν σταθερές τις τιμές τους ήταν κατά 1% περισσότερα από την προηγούμενη εβδομάδα, δηλαδή στο 93% των προϊόντων οι τιμές είτε έμειναν σταθερές είτε μειώθηκαν.

Τα παραπάνω είναι αποτέλεσμα μιας πολιτικής που έχει ως στόχο την προστασία του καταναλωτή και την διασφάλιση του διαθέσιμου εισοδήματος. Αυτή η πολιτική θα συμπληρωθεί σύντομα και από την κάρτα αγορών που θα ξεκινήσει να λειτουργεί από την 1η Φεβρουαρίου, προσφέροντας επιπρόσθετη εξοικονόμηση της τάξης του 10% στους συμπολίτες μας που είναι πιο ευάλωτοι οικονομικά. Η πολιτική που έχει ακολουθήσει αυτή η κυβέρνηση έχει ως στόχο να στηρίζει τις ομάδες, τους συμπολίτες μας, που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη, κινούμενη ταυτόχρονα, εντός ενός σωστού δημοσιονομικού πλαισίου».

Εκπτώσεις: Ξεκινούν τη Δευτέρα  - Οι συμβουλές προς τους καταναλωτές

Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος ανέφερε:

«Η δυνατότητα  που έχουν οι καταναλωτές να υποβάλλουν καταγγελίες διασπάται ουσιαστικά σε περίπου 7 κατηγορίες: Σε καταναλωτικά αγαθά, που είναι μία πολύ μεγάλη κατηγορία, στις υπηρεσίες, στις τραπεζικές υπηρεσίες, στις ασφαλιστικές και λοιπές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, στις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών το οποίο είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της καταναλωτικής νομοθεσίας, σε ζητήματα ρύθμισης του ιδιωτικού χρέους και στην προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. 

Όλες αυτές οι περιπτώσεις δεν είναι πάντοτε αρμοδιότητα του δικού μας Υπουργείου, του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ωστόσο με αυτό τον τρόπο για πρώτη φορά ο καταναλωτής κατευθύνεται εκεί που πρέπει να υποβάλλει την καταγγελία εφόσον δεν είναι υποχρεωτικό να την υποβάλλει στο δικό μας Υπουργείο. Και αυτό είναι ένας τρόπος για να μπορέσει ο καταναλωτής να καθοδηγείται με εύκολο τρόπο, να γνωρίζει αμέσως ποιος είναι ο αρμόδιος φορέας που θα ασχοληθεί με την περίπτωσή του. 

Αν πάμε πρώτα στα καταναλωτικά, θα δούμε ότι αυτό «σπάει» σε 5 κατηγορίες: στα τρόφιμα, στα προϊόντα εκτός των τροφίμων, δηλαδή ό,τι δεν είναι τρόφιμο, σε ειδικές κατηγορίες, όπως καλλυντικά, φάρμακα, συμπληρώματα διατροφής, βρεφικές τροφές και ιατρικά βοηθήματα, στα καύσιμα που επίσης υπάρχουν τα ζητήματα της νοθείας και της ελλιποβάρειας, τα οποία είναι πάρα πολύ σημαντικές παραβάσεις τις οποίες συνήθως καταγγέλλουν οι καταναλωτές. Όπως και στα ζητήματα που αφορούν την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο. 

Ολοκληρώνοντας τον κύκλο των εισαγωγικών τοποθετήσεων, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης επισήμανε:

«Πιστεύουμε ότι με τη νέα αυτή πρωτοβουλία την οποία νομοθετήσαμε και εφαρμόζουμε θα συμβάλουμε στην οικοδόμηση μιας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ των καταναλωτών και του εμπορικού κόσμου.

Θέλω να ευχαριστήσω τα επιμελητήρια και τους εμπορικούς συλλόγους που έχουν στηρίξει τη σχετική πρωτοβουλία. Οι περισσότεροι έμποροι είναι υπέρ αυτής της πρωτοβουλίας και αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητά της καθώς εκείνος ο έμπορος που θέλει να παραπλανήσει με τέτοιου είδους τεχνάσματα τον καταναλωτή διαπράττει ταυτόχρονα και ένα είδος αθέμιτου ανταγωνισμού κατά του συναδέλφου του ο οποίος λειτουργεί καλόπιστα.

Έτσι, λοιπόν, με έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό ελέγχου τον οποίο σας παρουσιάσαμε και με μια πολύ αυστηρή νομοθεσία η οποία οδηγεί και σε πολύ μεγάλα πρόστιμα την οποία έχουμε ήδη νομοθετήσει και εφαρμόζουμε, πιστεύουμε ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υπουργείο Εμπορίου θα κατορθώσει να γράψει μια νέα σελίδα στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τις εκπτώσεις στην Ελλάδα.

Πιστεύω επίσης ότι σε εποχές πολύ υψηλού πληθωρισμού όπως αυτές που διανύουμε τώρα θα συμβάλουμε με τις ουσιαστικές και πραγματικές εκπτώσεις στον έλεγχο του πληθωρισμού το επόμενο δίμηνο.

Και είμαι πολύ αισιόδοξος ότι τελικά ο εμπορικός κόσμος θα προσαρμοστεί σε αυτό το νέο περιβάλλον αντιλαμβανόμενος και την κρισιμότητα των καιρών αλλά και το ηθικό μέρος αυτής της πρωτοβουλίας που ανέλαβε το Υπουργείο μας».