Age-fully-present: Το 12ο Akropoditi DanceFest 2025 έρχεται στη Σύρο
Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του φεστιβάλ, Αγγελική Σιγούρου μιλά στο star.gr
Το 12ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού και Παραστατικών Τεχνών, Akropoditi DanceFest, με τίτλο Age-fully-present, θα ανοίξει φέτος τις πόρτες του στη Σύρο στις 10 Ιουλίου και θα διαρκέσει έως τις 20 Ιουλίου.
Το φετινό 12ο Akropoditi DanceFest, θα φιλοξενήσει 8 παραστάσεις, 11 εργαστήρια και 3 masterclasses, 1 ακουστική-περιπατητική performance και ανοιχτές συζητήσεις με τους/ις καλλιτέχνες/ιδες, προβολές, συναυλίες, jams, παράλληλες δράσεις και εκδηλώσεις σε όλο το νησί από 45 προσκεκλημένους/ες καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η Αγγελική Σιγούρου, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του φεστιβάλ, μιλά στο Star.gr για το πώς προέκυψε η ιδέα του συγκεκριμένου φεστιβάλ, σε ποιους απευθύνεται, καθώς και τα μυσρικά που κρύβει ένα ώριμο σώμα.
Πώς προέκυψε η ιδέα για το Age-fully-present;
Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού και Παραστατικών Τεχνών Akropoditi DanceFest, τα τελευταία πέντε χρόνια φιλοξενεί σε μόνιμη βάση εργαστήριο κίνησης και έκφρασης που απευθύνεται σε άτομα ώριμης ηλικίας, και που συνήθως ολοκληρώνεται με μία ανοιχτή παρουσίαση/παράσταση. Με αφορμή το σταθερό και αμείωτο ενδιαφέρον του φεστιβάλ για την ενεργή συμμετοχή ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας στις παραστατικές τέχνες, θέλαμε φέτος να ενθαρρύνουμε και να υποστηρίξουμε την αλληλεπίδραση μεταξύ καλλιτεχνών και καλλιτέχνιδων διαφορετικών γενεών, να ενισχύσουμε τη σημασία της παρουσίας και έκθεσης του σώματος καθώς και της χρήσης όλων των εκφραστικών του μέσων χωρίς ηλικιακό περιορισμό, και να συμβάλουμε στον επαναπροδιορισμό της αισθητικής, των προθέσεων και των στόχων ενός καλλιτεχνικού έργου. Έτσι το φετινό μας φεστιβάλ εστιάζει στην ενεργή παρουσία του ώριμου σώματος στις παραστατικές τέχνες και αγκαλιάζει έργα που είτε περιλαμβάνουν (επί σκηνής) περφόρμερς μεγαλύτερης ηλικίας, ή που έχουν σχετική θεματολογία (ώριμη ηλικία, σχέση ηλικίας-παρουσίας γενικότερα και ειδικότερα στις παραστατικές τέχνες, κλπ.)
Τι μηνύματα λαμβάνετε από τον κόσμο;
Το θέμα του φετινού Φεστιβάλ αγγίζει όλον τον κόσμο, αφού αφορά όλον τον κόσμο. Όταν ανακοινώθηκε, υποστηρίχθηκε με θέρμη από ανθρώπους κάθε ηλικίας. Αναμένουμε τις ημέρες του φεστιβάλ και την επαφή με τους συμμετέχοντες/ουσες και καλλιτέχνες/ιδες για να συζητήσουμε μαζί τους και να μοιραστούμε σε πραγματικές πλέον συνθήκες σκέψεις και συναισθήματα, όπως και να βιώσουμε την ίδια την εμπειρία του να παρακολουθείς ένα ώριμο σώμα πάνω στη σκηνή ή μέσα σε μία καλλιτεχνική δράση/εργαστήριο.
Πόσοι είναι οι συμμετέχοντες/ουσες φέτος και ποιες είναι οι προσδοκίες για το μέλλον του φεστιβάλ;
Φέτος έχουμε 60 προσκεκλημένους/ες καλλιτέχνες/ιδες από την Ελλάδα και το εξωτερικό και αναμένεται να έχουμε τουλάχιστον 150 συμμετέχοντες/ουσες στα εργαστήρια και πάνω από 1000 θεατές και θεάτριες στις παραστάσεις.
Οι στόχοι και οι προσδοκίες μας για το μέλλον του φεστιβάλ είναι να διατηρήσουμε καταρχάς την ταυτότητα και την ποιότητα του φεστιβάλ μας, ανανεώνοντας και ενδυναμώνοντας τη σχέση μας με τον κόσμο μέσα από επιλογές θεμάτων που επαναπροσδιορίζουν αισθητικές, καλλιτεχνικούς στόχους, και δίνουν περισσότερο χώρο σε ανθρώπινες ιδιαιτερότητες και ευαισθησίες. Επιδιώκουμε συγχρόνως, μέσα στα επόμενα χρόνια, το φεστιβάλ μας να μπορεί να απευθύνεται σε ακόμα μεγαλύτερο και ευρύτερο κοινό και να λαμβάνει σημαντικότερη υποστήριξη ώστε να έχει τη δυνατότητα προσφοράς περισσότερων παροχών στους/ις συμμετέχοντες/ουσες, προσκεκλημένους/ες του, αλλά και στο κοινό του.
Ποια είναι τα μυστικά που κρύβει ένα ώριμο σώμα;
Η αυθεντικότητα, η ανεπιτήδευτη έκφραση, η πρωτοτυπία που προκύπτει από τον περιορισμό, και η ανεμελιά που πηγάζει από την απελευθέρωση από κάθε πρότυπο μίμησης.
Ποιο είναι το δίδαγμα από τις φετινές πρόβες; Υπάρχει κάτι που μάθατε από έναν χορευτή ώριμης ηλικίας και θα θέλατε να μοιραστείτε με το κοινό;
Η ανοχή στο λάθος, η αίσθηση ότι υπάρχει πάντα κάτι σημαντικότερο από αυτό για το οποίο αγωνιούν οι «νεότεροι/ες», είναι μια στάση ζωής που συνήθως φέρει ένας/μία πιο ώριμος/η καλλιτέχνης/ιδα και που είναι εντέλει ανοίκεια για μένα, όπως φαντάζομαι και για πολλούς/ές. Ένας περφόρμερ μεγαλύτερης ηλικίας έχει να προτείνει στους/ις υπόλοιπους/ες χρήσεις των εκφραστικών μας μέσων που συχνά αδυνατούν να γεννηθούν από ένα νεότερο σώμα.
Ποιος είναι ο στόχος του καλλιτεχνικού σας έργου;
Η αληθινή και βαθιά προσωπική συνάντηση κάθε ερμηνευτή και ερμηνεύτριας με κάποια πτυχή του έργου, όπως και με τον τόπο/συνθήκες παρουσίασης του έργου αλλά και με τους/ις υπόλοιπες ερμηνευτές/εύτριες.
Το φετινό μας έργο, που έχει τίτλο angeliafóros, πραγματεύεται την έννοια και τη σημασία της αναγγελίας, από τον οικουμενικής αξίας και βαρύτητας λόγο των αγγελιαφόρων στην αρχαία τραγωδία, ως την τρομολαγνεία, την αμετροέπεια και την αδιακρισία του σύγχρονου δημοσιογραφικού λόγου και πέρα από τον ανθρώπινο λόγο, ως την άγνωστη, ακατάληπτη γλώσσα των προφητών και των αγγέλων.
Υπάρχουν άνθρωποι ώριμης ηλικίας που δεν είχαν ασχοληθεί ποτέ με τον χορό και θα πάρουν τώρα μέρος στην παράσταση; Μπορεί ο καθένας να συμμετάσχει;
Ναι, υπάρχουν. Κάθε άνθρωπος, κάθε ηλικίας μπορεί να συμμετάσχει σε μία παράσταση. Το ζητούμενο είναι γιατί να το κάνει. Η ανάγκη να πειραματιστεί με τα εκφραστικά του/ης μέσα, να χρησιμοποιήσει το σώμα του/ης με έναν εντελώς καινούργιο τρόπο, να δοκιμάσει τα σωματικά και ψυχικά του/ης όρια, ή απλά να αφεθεί σ’ ένα παιχνίδι όπως παίζει ένα παιδί, αυτοί είναι κάποιοι από τους λόγους που μπορεί να ωθήσουν έναν ώριμο άνθρωπο χωρίς προηγούμενη εμπειρία να μπει στη δοκιμασία μίας παράστασης. Ή απλώς, λέγοντας αυθόρμητα «ναι» σε μία πρόσκληση. Όπως έγινε και στη φετινή μας παράσταση, με τον Άγγλο ιστορικό και συγγραφέα Timothy Ashplant, ο οποίος έρχεται στη Σύρο και παρακολουθεί τις δράσεις του φεστιβάλ μας εδώ και πάνω από δέκα χρόνια. Πριν έναν χρόνο αποφάσισα να του προτείνω να συμμετάσχει στο επόμενο πρότζεκτ του χοροθεάτρου Ακροποδητί. Και δέχτηκε κατευθείαν με χαρά, χωρίς δεύτερη σκέψη!
Πώς αλληλεπιδρά η νέα γενιά με συμμετέχοντες/ουσες που τους χωρίσουν δεκαετίες; Τι κερδίζει η κάθε πλευρά;
Θα παραθέσω κάποιες απαντήσεις μελών της ομάδας μας για αυτή την ερώτηση.
1. Αντιλαμβάνεσαι ότι πολύ πιο σημαντικό από τα χρόνια που σε χωρίζουν από έναν άνθρωπο είναι οι κοινές αξίες που μοιράζεσαι. Όπως στη ζωή έτσι και στην τέχνη αυτό είναι που σε φέρνει κοντά στον άλλο. Συνειδητοποιείς πόσο στερεοτυπική είναι και αυτή η "διαφορά της ηλικίας" και πόσο γόνιμη για δημιουργία μπορεί να αποδειχτεί.
2. Η νέα γενιά επωφελείται από την προσωπική και πολιτισμική εμπειρία των μεγαλύτερων. Έχει πρόσβαση σε ένα φίλτρο εμπειριών δοκιμασμένο από τον χρόνο. Επιτυγχάνεται ένας δίαυλος επικοινωνίας, μία κοινή γλώσσα εξερεύνησης της δημιουργικής διαδικασίας. Ενεργοποιείται η αμφισβήτηση στερεοτυπικών γενεαλογικών διαφορών. Οι συμμετέχοντες παραδίδονται στη ροή του δημιουργικού στόχου σε μια ισοτιμία διαφορετικότητας.
3. Βασικά με τους μεγάλους κάνουμε δύο λάθη. Το ένα: δεν υπάρχουν μικροί και μεγάλοι. Όλοι μας είμαστε πάντοτε και ταυτόχρονα πιο μικροί και πιο μεγάλοι από κάποιον άλλον. Το δεύτερο λάθος είναι ότι βλέπουμε τους μεγαλύτερους ως συνώνυμο του παρελθόντος. Όμως οι «μεγάλοι» που έρχονται στο φεστιβάλ είναι ένα μήνυμα από το μέλλον: Θα δημιουργούμε για πάντα. Και θα δημιουργούμε όπως χτες και όπως αύριο ασταμάτητα. Οι μικρότεροι που χορεύουν μαζί τους ξέρουν ότι είναι πιο δυνατοί, πιο δημιουργικοί, πιο ευλύγιστοι από αυτούς τώρα αλλά από μέσα τους εύχονται να γίνουν σαν αυτούς αύριο.
4. Έχει πολύ ενδιαφέρον να παρατηρείς έναν άνθρωπο διαφορετικής γενιάς πώς ανταποκρίνεται σε μια τόσο νέα συνθήκη για εκείνον, καθώς δεν υπήρχε υπόβαθρο σε σχέση με την κίνηση και τον χορό. Το γεγονός ότι κατάφερε να με εντυπωσιάσει με την κινησιολογία του το θεωρώ πολύ σημαντικό. Είχα την αίσθηση ότι θα χρειαζόταν ή θα ζητούσε πολύ περισσότερο τη βοήθειά μας, αλλά φαίνεται να το διαχειρίζεται διαφορετικά. Κατά τ’ άλλα δεν έχω νιώσει ότι ξεχωρίζει με κάποιον τρόπο από την υπόλοιπη ομάδα λόγω ηλικίας.
5. Η μεγαλύτερη γενιά επωφελείται από την ενέργεια των νεότερων συμμετεχόντων, την ευελιξία τους και τη διάθεσή τους να αυτοσχεδιάσουν και να δοκιμάσουν νέες κινήσεις ή συνθέσεις. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία συμμετέχοντες μπορούν να φέρουν ένα ευρύτερο ή διαφορετικό φάσμα εμπειριών –από τον χορό, το θέατρο, τη μουσική, τις εικαστικές τέχνες– μέσα από το οποίο μπορούν να προκύψουν νέες προτάσεις για τη σκηνική παρουσίαση, τον ρυθμό, τη χρήση του λόγου ή γενικότερα στοιχεία αφήγησης και ερμηνείας.