«Σώστε τα Πρότυπα Σχολεία»: Η αριστεία δεν είναι ρετσινιά

Γονείς και μαθητές καταγγέλλουν το υπουργείο για σχέδιο υποβάθμισής τους

Ο κ. Γρηγόρης Τζιβελέκας, πατέρας μιας μαθήτριας στη Β' Γυμνασίου στην ΙΩΝΙΔΕΙΟ Σχολή και ενός μαθητή στην πρώτη λυκείου εκθέτει στο star.gr τα πλεονεκτήματα ενός προτύπου σχολείου. 

Γενικευμένα πυρά δέχεται το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο δε φέρνει μόνο αλλαγές στο Λύκειο και τον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια, αλλά και στο καθεστώς που διέπει τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία. 

Ο Ευθύμης Βασιλόπουλος, μαθητής στο Βαρβάκειο Γυμνάσιο, τόνισε στο star.gr ότι ήδη οι επιπτώσεις του νομοσχεδίου, πριν ακόμα αυτό ψηφιστεί, έχουν αρχίσει να φαίνονται και δεν έκρυψε την ανασφάλειά του για το μέλλον. 

Όπως είπε, οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στο σχολείο του είναι πιο καταρτισμένοι, με διαφορετική αντίληψη για τη διδασκαλία, πρόθυμοι να εφαρμόσουν καινοτόμες μεθόδους για την καλύτερη άσκηση του λειτουργήματός τους. 

Ο Ευθύμης Βασιλόπουλος, μαθητής του Βαρβάκειου Γυμνασίου δηλώνει στο star.gr  ανασφαλής ως προς τις συνέπειες που θα έχει το νομοσχέδιο 

Γονείς μαθητών που φοιτούν σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία καταγγέλλουν πως με το νέο νομοσχέδιο τα παιδιά τους βρίσκονται στο «κενό», καθώς διακρίνουν μέσα στις διατάξεις προσπάθεια υποβάθμισης του σχολείου τους. 

Όπως λένε, το νομοσχέδιο έρχεται να επανιδρύσει τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, σε πλήρη αντίθεση με τις διαβεβαιώσεις του υπουργού.

Τι αλλάζει με τον νέο νόμο 

  • Καταργείται η αυτονομία των σχολείων αυτών, όπως επίσης η πενταετής θητεία και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Αρκετοί από αυτούς αποσπάστηκαν σε άλλα σχολεία, κατέλαβαν ακόμα και θέσεις διευθυντών, όμως τα κενά που δημιουργήθηκαν στα σχολεία κλήθηκαν να καλύψουν εκπαιδευτικοί χωρίς καμία αξιολόγηση, γεγονός που υποβαθμίζει το επίπεδο διδασκαλίας. 
  • Τα πρότυπα σχολεία θα συνεχίσουν να εξαρτώνται κεντρικά και γραφειοκρατικά από την αρμόδια επιτροπή που έχει ορίσει το υπουργείο Παιδείας, τα μέλης της οποία όμως, με τον νέο νόμο, θα έχουν χαμηλότερα προσόντα.
  • Οι γονείς υποστηρίζουν ότι με το νέο νομοσχέδιο δεν ενθαρρύνεται η ανάπτυξη αυτόνομης εκπαιδευτικής πολιτικής, διαμόρφωσης εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, επιλογής καθηγητών που θα παραμείνουν για πολλά χρόνια και θα κάνουν καριέρα, ενώ δεν εξασφαλίζεται και ικανή χρηματοδότηση (κρατική αλλά και μέσω ιδιωτικών φορέων) για την υλοποίηση των καινοτόμων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
  • Σε αντίθεση με τις υποσχέσεις του υπουργείου, όπως καταγγέλουν οι μαθητές, δεν ενεργοποιήθηκαν οι ευεργετικές διατάξεις που προέβλεπαν μεταξύ άλλων τη σύνδεση του Πρότυπου Σχολείου με ένα Πανεπιστήμιο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μην υπάρχει επιστημονική υποστήριξη των σχολείων με διοικητικό και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, όπως για παράδειγμα ψυχολόγους.   

Ενδεικτικό του υψηλού επιπέδου των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων είναι ότι κάθε χρόνο κάνουν αιτήσεις για να φοιτήσουν σε αυτά πάρα πολλά παιδιά, από τα οποία επιλέγονται μέσω ενός αδιάβλητου συστήματος εξέτασης όσα θα καλύψουν τελικά τις λίγες θέσεις που είναι διαθέσιμες.

Επισημαίνεται ότι τα πρότυπα σχολεία έχουν διαφορετικό καθεστώς εισαγωγής μαθητών από τα πειραματικά. Μόνο στα πρότυπα σχολεία οι μαθητές μπαίνουν με εξετάσεις με στόχο να προσελκύσουν μαθητές υψηλού επιπέδου. 

Στα πειραματικά σχολεία τα παιδιά εισάγονται με κλήρωση, ώστε να είναι αντιπροσωπευτικά του πληθυσμού των μαθητών, καθώς σε αυτά δοκιμάζονται καινοτομίες στην εκπαίδευση ή γίνονται έρευνες από τα πανεπιστήμα. 

Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες που γίνονται μέσα και έξω από τα σχολεία είναι ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου και η ανταπόκριση των μαθητών εξαιρετική. 

Οι γονείς επιμένουν ότι τα σχολεία αυτά δεν είναι κυψέλες δημιουργίας “μιας ελίτ”, όπως έχουν κατηγορηθεί από πολλούς. Ξεκαθαρίζουν ότι η αριστεία δεν είναι “ρετσινιά”, ούτε αφορά δήθεν τους “λίγους και εκλεκτούς”.

Η κυρία Δήμητρα Σκλαβενίτη, μητέρα μαθήτριας στη Βαρβάκειο, υποστηρίζει ότι αυτό που θέλουν οι γονείς είναι όλα τα σχολεία να γίνουν πρότυπα και όχι φυσικά να καταργηθούν τα ήδη υπάρχοντα. 

Η απάντηση του Γαβρόγλου 

Το υπουργείο Παιδείας, δια στόματος του ίδιου του υπουργού, Κ. Γαβρόγλου, υποστηρίζει ότι στόχος του υπουργείου δεν είναι η υποβάθμισή τους, αλλά αντιθέτως η ενίσχυσή τους, καθώς με το νέο νομοσχέδιο δίνονται στα πειραματικά και πρότυπα σχολεία οργανικές θέσεις.

Ρεπορτάζ: Μιχάλης Λαγάνης

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top