Πληθωρισμός: Yποχώρησε στο 4,6% - Αυξήσεις «φωτιά» στα τρόφιμα

Στο 23,1% η αύξηση στα γαλακτοκομικά, στο 19,8% στα κρέατα

Ο πληθωρισμός μειώθηκε τον Μάρτιο του 2023, υποχωρώντας στο 4,6%, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Οι τιμές των τροφίμων, ωστόσο, εξακολουθούν να βρίσκονται στα ύψη, με τον γενικό δείκτη να καταγράφει καταγράφοντας αυξήσεις 14,3% στα τρόφιμα.

Η Ακρίβεια «Ροκανίζει» Το Εισόδημα Των Πολιτών - Video

Ενδεικτικά, οι αυξήσεις σε τρόφιμα και αγαθά:

  • ψωμί- δημητριακά: 15,6%
  • κρέατα: 19,8% 
  • γαλακτοκομικά- αυγά: 23,1%
  • λάδια: 17,5%
  • λαχανικά: 8,8% 
  • ζαχαρώδη: 9,2%
  • καφέδες- τσάι: 14%
  • λοιπά (κονσέρβες κλπ): 13,5%
  • Καύσιμα
  • φυσικό αέριο: +9,2%
  • Ρούχα- παπούτσια: +14,4% 
  • Πακέτα διακοπών: +13,8%
  • Ξενοδοχεία: +8,4%

Κυριότερες μεταβολές τιμών από τη σύγκριση δεικτών Μαρτίου 2023 με Φεβρουάριο 2023 και επιπτώσεις τους στον Γενικό ΔΤΚ

Αναλυτικά, η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε για το πληθωρισμό: 

Η εξέλιξη του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) του μηνός Μαρτίου 2023 (έτος αναφοράς 2020=100,0) έχει ως εξής: Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Μαρτίου 2023 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2022 προέκυψε αύξηση 4,6% έναντι αύξησης 8,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021 (Πίνακας 2).

Πληθωρισμός - Ετήσιες μεταβολές του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή Μάρτιος 2023-2022 (ΔΤΚ) 

Πληθωρισμός - Ετήσιες μεταβολές του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή Μάρτιος 2022-2021 (ΔΤΚ)

Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Μάρτιο 2023, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2023 παρουσίασε αύξηση 1,2%, έναντι αύξησης 2,7%
που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους (Πίνακας 1).

Πληθωρισμός - Μηνιαίες μεταβολές του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή Μάρτιος- Φεβρουάριος 2023 και Μάρτιος- Φεβρουάριος 2022

Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 - Μαρτίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Απριλίου
2021 - Μαρτίου 2022, παρουσίασε αύξηση 9,2% έναντι αύξησης 3,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Απριλίου 2021 - Μαρτίου 2022 με το δωδεκάμηνο Απριλίου 2020 - Μαρτίου 2021 (Πίνακας 3).

Ανάλυση μεταβολών ΔΤΚ, μηνός Μαρτίου 2023

Σύγκριση Μαρτίου 2023 με Φεβρουάριο 2023 (Πίνακες 1, 4)

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,2% τον μήνα Μάρτιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Φεβρουαρίου 2023,
προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

  1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
  • 0,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι,
  • χοιρινό, αλλαντικά, τυριά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από
  • τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά ψάρια, γιαούρτι, ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά
  • 1,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα)
  • 29,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς μέρους των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές
  • εκπτώσεις
  • 1,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις
  • χειμερινές εκπτώσεις και λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού
  • 0,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα νοσοκομεία και κλινικές
  • 0,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς
  • επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο
  • κίνησης
  • 0,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία
  • 0,8% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας

     2.  Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 1,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης
  • 0,4% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες


Σύγκριση Μαρτίου 2023 με Μάρτιο 2022 (Πίνακες 2, 5)

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 4,6% τον μήνα Μάρτιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2022, προήλθε
κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

  1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
  • 14,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά,
  • κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 3,7% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 14,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 11,0% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και
  • διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης
  • κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 1,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα,
  • μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής
  • μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς
  • επιβατών με πλοίο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
  • 2,9% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθηκατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
  • 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα
  • δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 7,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 6,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα
  • προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας.

    2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 10,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα
  • 1,9% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  •  

Δείτε το μεσημεριανό δελτίο ειδήσεων του Star