Αναδρομικά τριών ταχυτήτων: Ποιοι δικαιούνται επιστροφές σε βάθος 4ετίας

Ανάλογα με τις δικαστικές αποφάσεις

Αναδρομικά… τριών ταχυτήτων βγάζουν για τους συνταξιούχους οι δικαστικές κρίσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για τις ρήτες του νόμου Κατρούγκαλου.

Ανάλογα με τις δικαστικές αποφάσεις, τα ποσά των αναδρομικών μπορεί να αφορούν περίοδο από 10 μήνες έως και πάνω από τέσσερα χρόνια.

Στο «κάδρο» βρίσκονται σταθερά τα κομμένα δώρα και οι περικοπές του 2012, που κρίθηκαν αντισυνταγματικές το 2015 από το ΣτΕ. 

Οι… τρεις ταχύτητες των αναδρομικών στους συνταξιούχους

1. Συγκλίνουσες νομικές απόψεις καταλήγουν πως το πλέον βάσιμο χρονικό διάστημα, εντός του οποίου εντοπίζεται έδαφος για τις όψιμες αξιώσεις, είναι το δεκάμηνο Ιούνιος 2015 - Μάιος 2016. Εκεί φαίνεται ότι «ανιχνεύεται» το κυρίαρχο νομικό κενό. Πρόκειται για το διάστημα ανάμεσα στη δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ και την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου. Αν και πρόκειται για μικρό διάστημα, το δημοσιονομικό βάρος που απαιτεί είναι αρκετά σημαντικό. Μόνο γι' αυτή την περίοδο, το κόστος των αναδρομικών υπολογίζεται στα 2,9 με 3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 2,3 δις αφορούν σε κύριες συντάξεις και τα 600 εκατ. τις επικουρικές.

2. Η δεύτερη νομική προσέγγιση ενοποιεί τον χρόνο από τον Ιούλιο του 2015 έως τον Δεκέμβριο του 2018, επειδή οι αντισυνταγματικές περικοπές των νόμων 4501 και 4093 του 2012 συνέχιζαν να επιβάλλονται στις παλαιές συντάξεις μέχρι την «πρεμιέρα» του επανυπολογισμού τον περασμένο Γενάρη. Στο επίμαχο άρθρο 14 του νόμου Κατρούγκαλου για τον επανυπολογισμό των παλαιών συντάξεων με βάση το νέο σύστημα, υπάρχει ειδική ρήτρα που επιχειρεί να καλύψει νομικά την περίοδο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018. Δεν είναι καθαρό αν η συγκεκριμένη ρήτρα θα κριθεί τώρα από το ΣτΕ ώστε να φανεί το εύρος των διεκδικούμενων αναδρομικών.

3. Η τρίτη νομική προσέγγιση υποστηρίζει πως τα ποσά των αντισυνταγματικών περικοπών έχουν «ενσωματωθεί» στον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς και γι' αυτό τα διεκδικούμενα αναδρομικά μπορούν να μπουν και στο 2019. Η εν λόγω προσέγγιση υποστηρίζει πως το επιπλέον ποσό που δίνεται από 1/1/2019 ως προσωπική διαφορά θα έπρεπε να προκύψει από τη σύγκριση της νέας σύνταξης με την παλαιά πριν από τις περικοπές του 2012, οι οποίες κρίθηκαν το 2015 αντισυνταγματικές. Σε κάθε περίπτωση, ο μηχανισμός με τον οποίο επανυπολογίστηκαν οι παλαιές κύριες συντάξεις μένει να κριθεί ως προς τη συνταγματικότητά του στο ΣτΕ, όπως επίσης και ο τρόπος υπολογισμού των νέων συντάξεων, πάνω στον οποίο βασίζεται ο επανυπολογισμός των παλαιών.