Έγγραφο ΣΟΚ από τον ΕΦΚΑ! Δεν μπορεί να πληρώσει 150.000 εκκρεμείς συντάξεις

«Δεν υπάρχει σχέδιο για τη διεκπεραίωση όλων των συντάξεων που εκκρεμούν και ούτε φαίνεται πως μπορεί να πετύχουμε αυτόν τον στόχο μέχρι τη διορία του Οκτωβρίου 2017»

«Δεν υπάρχει σχέδιο για τη διεκπεραίωση όλων των συντάξεων που εκκρεμούν και ούτε φαίνεται πως μπορεί να πετύχουμε αυτόν τον στόχο μέχρι τη διορία του Οκτωβρίου 2017, προκειμένου να εξασφαλίσουμε τη βοήθεια της ΕΕ για την πληρωμή των συντάξεων».

Αυτή είναι η ομολογία-σοκ της διοίκησης του ΕΦΚΑ που αναγράφεται σε έγγραφο non paper, με ημερομηνία 24 Μαρτίου, το οποίο φέρνει στη δημοσιότητα ο «Ελεύθερος Τύπος».

To έγγραφο-σοκ από τον ΕΦΚΑ τινάζει στον αέρα την πληρωμή 150.000 παλιών και νέων συνταξιούχων από τα 869 εκατ. ευρώ που διαθέτει η τρόικα με διορία να δοθούν ως τον Οκτώβριο του 2017.

Στις τρεις σελίδες του, αναλύονται εμπεριστατωμένα τα προβλήματα που σχετίζονται με τη λειτουργία του νέου φορέα και καθιστούν αναποτελεσματική την παροχή υπηρεσιών προς εκατομμύρια ασφαλισμένους.

Εκταμίευση

Η παραδοχή αυτή ναρκοθετεί την εκταμίευση των 869 εκατ. ευρώ που διαθέτει η τρόικα για να πληρωθούν οι οριστικές συντάξεις και κυρίως τα αναδρομικά που οφείλονται σε περισσότερους από 150.000 παλαιούς και νέους συνταξιούχους.

Τα χρήματα αυτά είναι πιθανό να χαθούν ή τουλάχιστον να διατεθεί ένα πολύ μικρό μέρος τους για τις συντάξεις που είναι σε αναμονή, ακόμη και αν καταβληθεί υπερ-προσπάθεια από τις υπηρεσίες, καθώς όχι μόνο δεν υπάρχει σχέδιο, αλλά παρατηρείται και έλλειψη συνεννόησης!

Από τους 150.000 συνταξιούχους, οι 95.526 περιμένουν πάνω από 2 χρόνια, ενώ υπάρχουν και πολλές περιπτώσεις όπου η αναμονή της οριστικής απόφασης φτάνει και τα 4 χρόνια, ιδίως όταν μεσολαβεί διαδοχική ασφάλιση. Οι 55.000 είναι νέες αιτήσεις με αναμονή για τους τελευταίους 10 μήνες.

Ποιοι είναι οι 150.000 συνταξιούχοι

Συνολικά 150.000 συνταξιούχοι, είτε αποχώρησαν πριν από το νόμο Κατρούγκαλου είτε μετά, περιμένουν τις οριστικές αποφάσεις και αναδρομικά πολλών μηνών, καθώς παίρνουν μόνον την προσωρινή σύνταξη.

Οι νέες αιτήσεις συνταξιοδότησης από 13/5/2016 και μετά ξεπερνούν τις 55.000. Οι άλλες 95.526 είναι αιτήσεις πριν από το νόμο Κατρούγκαλου (παλιές συντάξεις) με αναμονή για την οριστική απόφαση από 2 ως και 4 χρόνια.

Από αυτές τις 95.526 παλιές συντάξεις που εκκρεμούν:

1) Οι 30.624 προέρχονται από αιτήσεις στον ΟΑΕΕ.

2) Οι 7.080 είναι από αιτήσεις δικαιούχων στο ΕΤΑΑ.

3) Οι 52.822 είναι δικαιούχοι του ΙΚΑ.

4) Περίπου 5.000 είναι οι αιτήσεις σε άλλα Ταμεία.

Από τις 55.000 νέες αιτήσεις μετά το νόμο Κατρούγκαλου που είναι σε εκκρεμότητα, οι περισσότερες (άνω των 30.000) αφορούν ασφαλισμένους που υπέβαλαν αίτηση στο ΙΚΑ, άλλες 15.000 είναι του ΟΑΕΕ και οι υπόλοιπες σε Δημόσιο και άλλους φορείς.

Ο μέσος όρος των αναδρομικών για τις παλαιές συντάξεις εκτιμάται περίπου σε 7.000 ευρώ ανά δικαιούχο ενώ για τις νέες αιτήσεις τα αναδρομικά 10 μηνών υπολογίζονται σε περίπου 3.000 ευρώ ανά δικαιούχο.

Μόνο στα χαρτιά η ενοποίηση Ταμείων

Στο έγγραφο γίνεται λόγος για την έλλειψη συντονισμού των υπηρεσιών, την αδυναμία αντιμετώπισης επιμέρους προβλημάτων που ανακύπτουν, αλλά και για το γεγονός ότι πολλά υποκαταστήματα λειτουργούν ακόμη με την παλιά συνταγή, δηλαδή ως να μην υπάρχει ΕΦΚΑ, αλλά ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ κ.λπ.!

Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «πρέπει να οριστεί χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία του ΕΦΚΑ ως ένα και μοναδικό Ταμείο και να πάψουν να υπάρχουν υποκαταστήματα τα οποία λειτουργούν υπό τα παλιά Ταμεία, όπως συμβαίνει από πέρυσι».

Χάος στα μητρώα και «μετατόπιση» ευθυνών

Εντύπωση προκαλούν και οι αιτίες στις οποίες αποδίδει η διοίκηση το αλαλούμ με τα μητρώα των ασφαλισμένων σε σημείο που να είναι αδύνατη ακόμη και η ανανέωση ασφαλιστικών βιβλιαρίων γιατί οι ασφαλισμένοι δεν εντοπίζονται στο νέο σύστημα.

Το μητρώο δεν λειτουργεί σωστά και, όπως λέει το έγγραφο, δεν συνεργάζονται η ΗΔΙΚΑ με την Intrasoft που έχει την ευθύνη του πληροφοριακού συστήματος. Μάλιστα, αναφέρεται ως υποψία μήπως η έλλειψη συνεννόησης οφείλεται στο ότι η Intrasoft δεν έχει πληρωθεί για εργασίες που έχουν ολοκληρωθεί και για το λόγο αυτό… η απόδοσή της δεν είναι η απαιτούμενη σε αυτή τη φάση! Ως εναλλακτική λύση για να μπορέσει να λειτουργήσει το μητρώο και να βρίσκουν οι ασφαλισμένοι τα ένσημά τους προτείνεται να στελεχωθεί η ΗΔΙΚΑ με έμπειρο προσωπικό πληροφορικής από το πρώην ΙΚΑ μέχρι να διορθωθούν τα προβλήματα.