ΕΟΚΕ: «Το νέο Σύμφωνο για τη Μετανάστευση στερείται αλληλεγγύης»

«Υπερβολική η πίεση για κράτη μέλη πρώτης εισόδου»

Σημαία ΕΕ και Ελλάδας/ apimages

«Το νέο Σύμφωνο για το Άσυλο και τη Μετανάστευση στερείται αλληλεγγύης και επιβαρύνει υπερβολικά τα κράτη πρώτης εισόδου», σύμφωνα με σημερινή γνωμοδότηση της ΕΟΚΕ, της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ένα γνωμοδοτικό όργανο της ΕΕ που συγκεντώνει τους εκπροσώπους των εργαζομένων, των εργοδοτών και της κοινωνίας των πολιτών).

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με γραπτή ανακοίνωση η ΕΟΚΕ εκφράζει την ανησυχία της για το εφικτό ορισμένων προτάσεων που περιέχονται στο Σύμφωνο, λέγοντας ότι ενδέχεται μάλιστα να εντείνει τις πιέσεις στα ήδη εξαντλημένα κράτη πρώτης εισόδου, καθιστώντας τα ουσιαστικά «κλειστά κέντρα» για τους μετανάστες στα σύνορα της ΕΕ.

EE: Νέα πρόταση σχετικά με τη διαφάνεια αμοιβών ανδρών και γυναικών

Σε δύο πρόσφατες γνωμοδοτήσεις η ΕΟΚΕ δηλώνει πως το νέο σύμφωνο «ενδέχεται να μην επιτύχει τη δίκαιη και αποτελεσματική επεξεργασία των αιτήσεων χορήγησης ασύλου», που  «πρέπει να κατανέμονται ισότιμα μεταξύ των κρατών μελών, πράγμα που θα οδηγούσε στην ταχεία χορήγηση διεθνούς προστασίας στα σύνορα της ΕΕ σε όσους την χρειάζονται και στην επιστροφή όσων δεν τη χρειάζονται».

«Αντιθέτως, το βάρος της ευθύνης και οι πιέσεις για τις χώρες πρώτης εισόδου θα αυξηθούν, καθώς ο προτεινόμενος μηχανισμός αλληλεγγύης, που καλείται να ρυθμίσει τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών στα σύνορα, βασίζεται σε ένα υποθετικό εθελοντικό σύστημα αλληλεγγύης», αναφέρει.

Τι προβλέπει το νέο σύμφωνο

Η ΕΟΚΕ σημειώνει ότι «τα κράτη μέλη θα είναι σε θέση να επιλέγουν κατά πόσον επιθυμούν να συμμετάσχουν στη μετεγκατάσταση ή την επιστροφή βάσει χορηγίας ατόμων που τελούν σε καθεστώς παρατυπίας. Ωστόσο, καμία αναφορά δεν γίνεται σε κίνητρα ενθάρρυνσης της συμμετοχής των χωρών ή σε σαφή κριτήρια για το πόσο θα πρέπει να συνεισφέρει κάθε χώρα».

Προειδοποιεί δε ότι «ο μηχανισμός ενδέχεται να επιφέρει τη μετατροπή των χωρών πρώτης εισόδου σε μεγάλα κέντρα προαναχώρησης ή κράτησης, αυξάνοντας την πιθανότητα παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την πίεση που ασκείται στις κοινότητες υποδοχής».

Κύπρος: Έβαλαν συρματόπλεγμα 11 χλμ. για να αποτρέψουν μεταναστευτικές ροές

Ο Παναγιώτης Γκόφας, εισηγητής της γνωμοδότησης για τις διαδικασίες ασύλου στο πλαίσιο του νέου συμφώνου, είναι απαισιόδοξος για την έκβαση της εφαρμογής του συμφώνου:

«Εν τέλει, οι προτεινόμενοι κανονισμοί θα θέσουν βαρύτατο φορτίο στους ώμους των κρατών μελών της νότιας Ευρώπης, με αναπόφευκτη συνέπεια οι κανονισμοί να είναι ανεφάρμοστοι και να αποτύχουν να φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αυτά τα κράτη μέλη δεν θα έχουν άλλη επιλογή παρά να καταστούν είτε κέντρα κράτησης είτε κέντρα προαναχώρησης ανθρώπων, για περίοδο έως και έξι ή επτά μηνών, αν όχι περισσότερο, μέχρι να γίνει γνωστό το αποτέλεσμα των διαδικασιών, πράγμα που θα οδηγήσει σε καταστάσεις πολύ χειρότερες από ό,τι πριν».

Σύμφωνα με τον Πάνο Γκόφα, τα κράτη μέλη θα αναγκαστούν εκ των πραγμάτων «να απορρίπτουν πολλές αιτήσεις ασύλου, ακόμη και όσες πληρούν τις προϋποθέσεις για χορήγηση ασύλου, ούτως ώστε να αποφεύγεται η κράτηση αυξανόμενου αριθμού ατόμων υπό απάνθρωπες συνθήκες».

Η ΕΟΚΕ αναγνωρίζει τη σημασία του νομικού καθεστώτος κανονισμού που έχουν οι προτάσεις, και το οποίο τις καθιστά δεσμευτικές και άμεσα εφαρμοστέες στα κράτη μέλη. Για να μετατραπούν σε πλήρως λειτουργική πολιτική, ωστόσο, όλοι οι σχετικοί προτεινόμενοι κανονισμοί θα πρέπει να εγκριθούν ταυτόχρονα.

Λέσβος: Σε διαθεσιμότητα τρεις συνοριοφύλακες για άσκηση βίας

Μολονότι ο κανονισμός για την αντιμετώπιση καταστάσεων κρίσης και ανωτέρας βίας αποτελεί ένα παράθυρο ευκαιρίας για δεσμευτική αλληλεγγύη, καλύπτει τη διαδικαστική στήριξη αντί των επειγόντων μέτρων αλληλεγγύης. Η αλληλεγγύη υπονομεύεται από τις πολύπλοκες και γραφειοκρατικές διαδικασίες που απαιτούνται για την εφαρμογή της.

Προβληματισμοί για την προστασία του δικαιώματος αίτησης ασύλου

Η ΕΟΚΕ εκφράζει τον προβληματισμό της «για τις νέες διαδικασίες στα σύνορα, ιδίως όσον αφορά την προστασία του δικαιώματος αίτησης ασύλου. Αντιτίθεται επίσης στη χρήση ελλιπώς καθορισμένων νομικών εννοιών, όπως η «απειλή για την ασφάλεια» και η «δημόσια τάξη», ή η εσφαλμένη έννοια των «χωρών με χαμηλά ποσοστά αναγνώρισης ασύλου», που οδηγεί σε νομική αβεβαιότητα».

Κατά την άποψη της ΕΟΚΕ, «οι προτάσεις αφήνουν αναπάντητα πολλά ερωτήματα, όπως τον τρόπο και τον τόπο κράτησης κατά τη διαδικασία στα σύνορα και τον τρόπο αποφυγής νομικού αδιεξόδου μέσω της εγγύησης του δικαιώματος σε αποτελεσματική δικαστική προστασία».

Κατά την ΕΟΚΕ «ο κανονισμός για τις διαδικασίες ασύλου πρέπει να καθιστά υποχρεωτική την αλληλεγγύη όσον αφορά τη μετεγκατάσταση: χωρίς σχετική διάταξη, και εφόσον δεν προβλεφθούν διαδικασίες που να επιτρέπουν στους πολίτες να υποβάλλουν αίτηση ασύλου στα κράτη μέλη της ΕΕ χωρίς να χρειάζεται να διέλθουν τα σύνορα της ΕΕ, πρακτικά ο κανονισμός δεν θα λειτουργήσει».

Επιπλέον, η ΕΟΚΕ παροτρύνει την Κομισιόν να λάβει ειδική μέριμνα όσον αφορά τους ασυνόδευτους ανηλίκους, επισημαίνοντας ότι είναι απαράδεκτο να θεωρούνται παιδιά τα άτομα κάτω των 12 ετών, και όχι κάτω των 18, πράγμα αντίθετο με το διεθνές δίκαιο.

Του Αθανάσιου Αθανασίου

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top