Δοκιμάζουμε το νέο Skoda Enyaq iV80 204 ίπποι
Τεχνολογία, ποιότητα και επιδόσεις
Το ηλεκτρικό SUV της Skoda το οποίο παρουσιάστηκε το 2020 ήταν μια πραγματική έκπληξη. Ένα μεγάλο σε διαστάσεις αυτοκίνητο, με εντυπωσιακή σχεδίαση, εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και καθαρά ηλεκτρική κίνηση. Αποτελεί το πρώτο μοντέλο της Skoda που βασίζεται στη μεταβλητή πλατφόρμα MEB του Group, για την ηλεκτροκίνηση.
Το Enyaq το όνομα του οποίου είναι... περίεργο, προέρχεται από το ιρλανδικό όνομα “Enya”, που σημαίνει «πηγή ζωής» και συνοδευόταν στο πίσω μέρος και από μια κωδική ονομασία, το V60, το οποίο δεν σήμαινε τίποτα άλλα, παρά την χωρητικότητα της μπαταρίας. Αλλά με αυτή την χωρητικότητα το Enyaq δεν μπορούσε καλύψει διαίτερα μεγάλες αποστάσεις.
Για να ικανοποιήσει αυτούς που ήθελαν να καλύψουν μεγαλύτερες αποστάσεις η Skoda παρουσίασε την έκδοση της δοκιμνής μας Enyaq ιV80, που από ότι καταλαβαίνετε αφορά την μπαταρία χωρητικότητας πλέον 82 kWh που εγγυάται σαφώς μεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονομία με μία φόρτιση της.
Η συνταγή είναι γνωστή για τον όμιλο της VW στην οποία ανήκει η Skoda. Τα κοινά πατώματα που μοιράζονται τα μοντέλα του ομίλου. Στην περίπτωση του Skoda Enyaq «πατάει» στην ίδια πλατφόρμα ΜΕΒ με το ID.4, με το οποίο μοιράζεται τα ίδια μηχανικά μέρη.
Τα τελευταία χρόνια ο όμιλος δεν αντιμετωπίζει την Skoda ως «φτωχό» συγγενή. Το αντίθετο μάλιστα. Φροντίζει τα μοντέλα να παίζουν την ίδια... μπάλα, όσον αφορά την σχεδίαση, την ποιιότητα και τις επιδόσεις. Το Enyaq είναι ένα εντυπωσιακό μοντέλο από όποια πλευρά και αν το κοιτάξεις.
Μπροστά ξεχωρίζει η μεγάλη κάθετη μάσκα και τα γωνιώδη φωτιστικά σώματα που φτάνουν μέχρι τα φτερά,Το όλο σύνολο σε συνδυασμό με τους μεγάλους προφυλακτήρες με τις ακμές είναι ιδαίτερα επιβλητικό. Ίδια σχεδιαστική ταυτότητα με τις γωνιώδεις γραμμές, ακολουθείται στο πλαινό μέρος.
Πίσω ξεχωρίζουν τα μακρόστενα φωτιστικά σώματα, τα οποία τονίζουν το πλάτος του αυτοκινήτου με σπορ πινελιές όπως είναι οι ενσωματωμένες αεροτομές. Με μεγάλα γράμματα στην πόρτα του πορτμπαγκάζ, αναγράφεται η μάρκα. Διαστάσεις 4.649 x 1.879 x 1.616 mm
Περνώντας στο εσωτερικό Δεν μπορείς παρά να εντυπωσιαστείς με την ποιότητα κατασκευής αλλά και τον διάκοσμο. Το ταμπλό είναι κατασκευασμένο από ποιοτικά υλικά, με εξαιρετική συναρμογή, όπως άλλωστε και η υπόλοιπη καμπίνα επιβατών. Μαλκά πλαστικά σε συνδυασμό με ύφασμα υψηλής ποιότητας.
Πίσω από το τιμόνι υπάρχει ψηφιακός πίνακας οργάνων με διαγώνιο 5,3 ιντσών στον οποίο εμφανίζονται οι απαραίτητες πληροφορίες για την κίνηση του Enyaq. Υπάρχουν φυσικοί διακόπτες ιδιαίτερα χρήσιμοι, οι οποίοι είναι ελάχιστοι, ακολουθώντας την μινιμαλιστική σχεδίαση του εσωτερικού. Με το slider στη βάση της οθόνης ελέγχεις την ένταση του ήχου. Τέσσερεις θύρες USB-C (δύο μπροστά και δύο για τους πίσω επιβάτες, καλύπτουν και με το πααραπάνω τις ανάγκες όπως καλύπτει για το κινητό σας η θέση επαγωγικής φόρτισης
Στο κέντρο του ταμπλό έχει τοποθετηθεί η οθόνη αφής 13 ιντσών του συστήματος infotainment με ωραία γραφικά και τεχνολογία SmartLink, η οποία επιτρέπει την σύνδεση, τη χρήση και τον έλεγχο εφαρμογών smartphone με την ενσωμάτωση Apple CarPlay/Android Auto.
Το σαλόνι του Skoda Enyaq iV80 χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο των 2.765 mm. προσφέρει άνετους οικογενειακούς χώρους για πέντε επιβάτες. Ακόμη και ο τρίτος μεσαίος δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα καθώς δεν υπάρχει τούνελ μετάδοσης για να περιορίζει τα πόδια ακόμη και αν το ύψος του ξεπερνάει τα 1,80 μέτρα.
Ο χώρος αποσκευών είναι επαρκέστατος με διαθέσιμα 585 λίτρα που φτάνουν τα 1.710 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων. Επιπλέον υπάρχει θήκη κάτω από το πάτωμα για την τοποθέτηση των καλωδίων φόρτισης.
Στην «καρδιά» του ηλεκτρικού συστήματος του Skoda Enyaq iV80 υπήρχε ηλεκτροκινητήρας ο οποίος ήταν είναι τοποθετημένος πίσω και κινούσε τους πίσω τροχούς. Η απόδοση είναι 204 ίπποι με 310 Nm ροπή και κινεί με άνεση το βαρύ αμάξωμα.
Η τιμή επιτάχυνσης με το αυτόματο κιβώτιο μίας σχέσης, με τον μικρό hi tech λεβιέ ταχυτήτων, για τα 0-100 χλμ./ώρα είναι 8,5 δευτερόλεπτα, Θα την χαρακτηρίζαμε πολύ καλή, με βάση το βάρος του αυτοκινήτου, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ./ώρα
Ο ηλεκτροκινητήρας αντλεί ένέργεια όπως είπαμε στην αρχή από υγρόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου 82 kWh (net 77 kWh),η οποία είναι τοποθετημένη στο δάπεδο.
Από ότι καταλαβαίνουμε όλοι μας η ηλεκτρική αυτονομία εξαρτάται και από το πόσο βαθιά πατάς το δεξί πεντάλ αλλά και από τον τρόπο που διαχειρίζεσαι ενέργεια και επιδόσεις μέσα από τα προγράμματα οδήγησης. (Eco, Sport, Normal και Individual). Ρόλο παίζουν και τα τρία επίπεδα λειτουργίας του συστήματος ανάκτησης ενέργειας.
Εδώ έχουμε εξελιγμένο σύστημα ανάκτησης ενέργειας, το οποίο ρυθμίζεται μέσω των paddles στο τιμόνι, Είχαμε στην διάθεση μας και την επιλογή B στο κιβώτιο η οποία αντιστοιχεί στη μόνιμη εμπλοκή του 3ου επιπέδου.Tσ σύστημα αυτό προσαρμόζει την έντασή του ανάλογα με την κυκλοφορία είτε μέσω της κάμερας είτε με την οδική σήμανση.
Το σύστημα ανακτητικού φρεναρίσματος επεμβαίνει με το που σηκώνεις το πόδι από το γκάζι. Το Skoda Enyaq iV80 χωρίς να «λυπηθούμε» το δεξί πεντάλ, σε αρκετές διαδρομές έγραψε μια μέση κατανάλωση της τάξης των 17,7 kWh/100 χλμ.
Γεγονός που δίνει μια αυτονομία που ξεπερνάει τα 400 χιλιόμετρα. Με την σωστή χρήση των τριών προγραμμάτων ανάκτησης ενέργειας με το one pendal μπορείς να πλησιάσεις την αυτονομία τπου υπόοσχεται το εργοστάσιο. Η μέση εργοστασιακή κατανάλωση είναι 15,7 kWh/100 χλμ.
Όσον αφορά την οδική συμπεριφορά προσόν είναι η ακαμψία της πλατφόρμας ΜΕΒ. Όπως συνηθίζεται στις περιπτώσεις των BEV υπάρχει σωστή κατανομή της μάζας, με το χαμηλό κέντρο βάρους που προσφέρει η τοποθέτηση των μπαταριών κάτω από το δάπεδο.
Εντυπωσιακή είναι η ομπρέλλα συστημάτων ασφαλείας η οποία περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα όπως είναι το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος Front Assist, με προστασία πεζών και ποδηλατών, το Side Assist με προειδοποίηση πίσω κυκλοφορίας, το Collision Avoidance Assist που σε υποτηρίζει με στοχευμένες παρεμβάσεις στο τιμόνι, για να αποτρέψει το ατύχημα από το να συμβεί.
Να σημειώσουμε ακόμη πως το Enyaq της Skoda πέτυχε ην καλύτερη βαθμολογία που έχει καταγραφεί την τελευταία διετία, στην κατηγορία προστασίας ενηλίκων εντός του οχήματος στις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP:
Σε συνδυασμό με την ισορροπημένη ρύμθιση της ανάρτησης, με γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, το Enyaq στις στροφές παρουσιάζει μειωμένες κλίσεις, ακόμη και στις κλειστές καμπές του δρόμου. Οι Τσέχοι προίκισαν το Škoda Enyaq με ρυθμιζόμενη ανάρτηση και τέσσερις οδηγικές διαμορφώσεις όπως προαναφέραμε
Επιλέγοντας ένα από τα προγράμματα οδήγησης έχεις και την ανάλογη απόδοση του ηλεκτρικού συστήματος αλλά και της ανάρτησης. Το Enyaq της δοκιμής παραμένει εύχρηστο και ευέλικτο στην καθημερινή χρήση, χάρη στον μικρό κύκλο στροφής των 9,3 μ.
Στον ανοιχτό δρόμο εκτιμάς την υψηλή ποιότητα κύλισης και την υψηλή πρόσφυση με τους μεγάλους τροχούς 19 ιντσών (235/55 R19 μπροστά και 255/50 R19 πίσω).Οι αερδοδυναμικοί θόρυβοι είναι ελάχιστοι, σε σημείο που να νομίζεις ότι βρίσκεσαι μέσα σε μια «κάψουλα» απομόνωσης. Το μεγάλο βάρος αμαξώματος που ξεπερνά τους 2 τόνους (2.111 κιλά) προυποθέτει να το συνηθίσεις πριν ξεκινήσεις να οδηγείς στα όρια, εκεί όπου τα φρένα αντιμετωπίζουν ικανοποιητικά και τον όγκο του μεγάλου SUV.
Η απόσταση των 186 χλστ. από το έδαφος, βοηθά το Skoda Enyaq να κινηθεί και σε βατές εκτός δρόμου διαδρομές χωρίς προβλήματα... τραυματισμού στο κάτω μέρος ενώ η έλλειψη τετρακίνησης αποτελεί απαγορευτικό παράγοντα για να τολμήσεις περισσόετρα.
Πάμε τώρα και στο επίμαχο σημείο της φόρτισης. Για να φορτίσετε πλήρως την μπαταρία με ταχυφορτιστή AC 11 kW χρειάζεστε 7,5 ώρες,.
Στην περίπτωση ταχυφορτιστή DC μέγιστης ισχύος 135 kW, η μπαταρία γεμίζει από το 10% έως το 80% σε χρόνο λιγότερο από 30 λεπτά.
Με 53400 ευρώ χωρίς την έκπτωση του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά μπορείτε να αποκτήσετε το Skoda Enyaq iV80 204 ίπποι ένα εντυπωσιακό SUV με πλούσιο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας, με εγγύηση για 8 έτη ή έως 160.000 χιλιόμετρα, όποιο προκύψει πρώτο.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΚΟΥΜΑΣ