Στο τιμόνι του νέου BMW i3 rex

Oδηγούμε το μέλλον

BMW έδωσε την λύση με το φουτουριστικό i3 το οποίο ξεκίνησε ως αμιγώς ηλεκτρικό όχημα και στην συνέχεια λόγω ανάγκης και μεγαλύτερης αυτονομίας και με βενζινοκινητήρα στην έκδοση REx - εκ του Range Extender.

Όταν ο υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων της Ελληνικής αντιπροσωπείας Κωσταντίνος Διαμαντής μας είπε ότι υπάρχει διαθέσιμο ένα BMW i3 του ζητήσαμε την έκδοση που έχει και βενζινοκινητήρα καθώς τα χιλιόμετρα που διανύουμε καθημερινά ξεπερνούν τα 120. Βέβαια μας είπε ότι ακόμη και με την καθαρά ηλεκτρική έκδοση δεν θα είχαμε κανένα πρόβλημα αλλά ε��είς όπως πιστεύουμε και πολλοί άλλοι που είναι αισθάνονται ανασφαλείς σε αυτό τον τομέα προτιμήσαμε να έχουμε μαζί με τον ηλεκτρικό και τον συμβατικό κινητήρα για να ξεφύγουμε από το άγχος της καθημερινής φόρτισης. Με την πρώτη ματιά το i3 σε ξενίζει με την εμφάνιση του. Αυτό είναι λογικό γιατί ένα ηλεκτρικό όχημα πρέπει να έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά χαμηλού αεροδυναμικού συντελεστή χώρου αποθήκευσης για τις μπαταρίες και μείωσης βάρους με την χρήση υλικών που δεν παίρνουν πολλές μετατροπές. Κανείς όμως δεν λέει ότι το ηλεκτρικό BMW δεν είναι ένα όμορφο και εντυπωσιακό αυτοκίνητο.

Το BMW i3 όπως και το «διαστημικό» i8 βασίζονται στην αρχιτεκτονική «Life - Drive» στην κατασκευή του αμαξώματος. Η κωδική ονομασία απαρτίζεται από το Life όπου αποτελείται από τον θάλαμο επιβατών κατασκευασμένο από ανθρακονήματα - CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) . Το «Drive» αφορά την χρήση αλουμινίου σε πλαίσιο που φέρει όλα τα συγκροτήματα μετάδοσης της κίνησης, συμπεριλαμβανομένων και των μπαταριών υψηλής τάσης. Το υλικό CFRP που χρησιμοποιείται στην κατασκευή του αμαξώματος είναι ένα υλικό που είναι ελαφρύτερο και από το αλουμίνιο κατά 30% αλλά είναι εξαιρετικά σταθερό άκαμπτο και ανθεκτικό στο πέρασμα των χρόνων. Το υλικό αυτό αποτελεί υλικό του μέλλοντος και προσφέρει μείωση βάρους περίπου 250 με 350 κιλά, σε σχέση με ένα υβριδικό όχημα που έχει κατασκευαστεί από λεπτό φύλλο χάλυβα. Την ίδια στιγμή το νέο BMW i3 προσφέρει υψηλά επίπεδα προστασίας των επιβατών χάρη στον ιδιαίτερα ανθεκτικό κλωβό ασφαλείας από ανθρακονήματα και τον τρόπο τοποθέτησης της μπαταρίας στη μονάδα Drive-Modul. Αυτό που παίζει ρόλο είναι ότι τα α εξωτερικά μέρη του αμαξώματος, όπως είναι οι προφυλακτήρες και τα φτερά, είναι κατασκευασμένα από θερμοπλαστικό δεν χαράζεται εύκολα ενώ αλλάζει πανεύκολα και με μικρό κόστος σε περίπτωση σύγκρουσης.

Το αυτοκίνητο έχει …μπόι , φωνάζει από μακριά με την χαρακτηριστική μάσκα (κλειστή σε αυτή την περίπτωση) μάσκα ότι είναι BMW, ενώ οι κοντοί πρόβολοι, μπροστά και πίσω, διευκολύνουν τη στάθμευση ακόμη και σε περιορισμένο χώρο. Το πρώτο που προσέχεις περνώντας στο εσωτερικό είναι η έλλειψη μεσαίας κολώνας που εξυπηρετεί τα μέγιστα στην πρόσβαση των επιβατών . Στα περίεργα είναι και ο ανάποδος τρόπος ανοίγματος των πίσω θυρών . Για να τις ανοίξεις πρέπει να ανοίξεις πρώτα τις μπροστινές. Το μεγάλο άνοιγμα της γυάλινης πόρτας στο πίσω μέρος προσφέρει εύκολη πρόσβαση στον ασυνήθιστα μεγάλο χώρο αποσκευών για ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τιμή που αγγίζει τα 260 λίτρα. Περνώντας στο εσωτερικό αντικρίζεις ένα ταμπλό έπιπλο από ξύλο ευκαλύπτου που δίνει έντονη την οικολογική άποψη του αυτοκινήτου. Θήκες υπάρχουν άφθονες για τα μικροαντικείμενα ενώ η …ρομαντικότητα έρχεται να δέσει αρμονικά με τα hi tech στοιχεία. Μιλάμε για τις δύο έγχρωμες οθόνες που διακρίνονται για την μεγάλη ευκρίνεια τους μια HD 5,7”, πίσω από το τιμόνι που αποτελεί τον πίνακα οργάνων και η άλλη στο μέσο του ταμπλό στο πάνω μέρος .Στην δεύτερη οθόνη HD 10,2” υπάρχει προβολή της έγχρωμης κάμερας για το παρκάρισμα αλλά και οι πλήρεις ενδείξεις για τον χειρισμό όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων του αυτοκινήτου. Πίνακας οργάνων, διακόπτης Start&Stop και ο περιστροφικός επιλογέας των ταχυτήτων βρίσκονται πάνω στο τιμόνι κάνοντας ιδιαίτερα εύκολη την ζωή του οδηγού.


Ο επιλογέας των ταχυτήτων λειτουργεί ως περιστροφικός διακόπτης, ο οποίος μπορεί να τοποθετηθεί προς τα εμπρός και πίσω, εμφανίζοντας έτσι την επιλεγμένη θέση στο κιβώτιο ταχυτήτων κινώντα�� το όχημα στην κατεύθυνση που δείχνει.To ΒΜW i3 REX της δοκιμής μας δείχνει ιδανικό για καθημερινή μετακίνηση εντός και εκτός των τειχών της πόλης καθώς έχει συνολική αυτονομία με τον ηλεκτροκινητήρα 340 χιλιομέτρων.

Το σύστημα επέκτασης αυτονομίας με την κωδική ονομασία range extender αποτελείται από έναν δικύλινδρο βενζινοκινητήρα 647 κ. έκ. , με 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο απόδοσης 34 ίππων / 4300 σ.α.λ, Euro 6 με εκπομπές CO2 13 g/Km και μέση κατανάλωση με βάση τον ευρωπαϊκό κύκλο δοκιμών στα 0,6λίτρα/100 χλμ. Το μοτέρ αυτό λειτουργεί ως φορτιστής της μπαταρίας, εφόσον πέσει η ενέργεια της ενέργεια κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο του 75%.Ης Τώρα όσον αφορά τον τρόπο που οδηγείτε το i3. Υπάρχει μεγάλη διαφορά με τον τρόπο που οδηγείτε μια συμβατική BMW. Ο ηλεκτροκινητήρας (125 kW) μεταδίδει στους πίσω τροχούς την ροπή των 250 Nm από τις μηδέν στροφές, με αποτέλεσμα να... κολλάς στο κάθισμα στο απότομο πάτημα του δεξιού πεντάλ προσφέροντας εντυπωσιακή επιτάχυνση από τα 0 στα 60 χλμ./ώρα σε κάτω από 4 δευτερόλεπτα, και στα 100 χλμ./ώρα σε 7,9 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα στα 155 χλμ./ώρα σε αυτόματη λειτουργία του κιβωτίου.

Όλα αυτά χωρίς να ακούγεται «κιχ» από τον ηλεκτροκινητήρα που είναι ειδικά διαμορφωμένος για χρήση εντός πόλης και έχει απόδοση 170 ίππους. Οι τιμές αυτές αντιστοιχούν σε δίλιτρο κινητήρα χωρίς βέβαια να υπάρχει το ανάλογο κόστος μετακίνησης. Όταν αφήσεις το γκάζι, το i3 μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική ενέργεια για να διευρύνει το φάσμα. Κάτι το οποίο συμβαίνει και με την πέδηση του αυτοκινήτου. Στην περίπτωση όμως ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κατά βάση έχεις το μυαλό σου αλλά και τα μάτια σου στον τομέας της αυτονομίας και ουσιαστικά της εξοικονόμησης ενέργειας Εδώ μεγάλη δουλειά κάνει το πρόγραμμα οδήγησης με τις λειτουργιές ECO PRO και ECO PRO+ που σε βοηθούν αφάνταστα στην εξοικονόμηση ενέργειας άρα και χιλιομέτρων.

Στην τελευταία θέση η ανώτατη ταχύτητα δεν ξεπερνά τα 90 χλμ./ώρα ενώ δεν λειτουργεί και ο κλιματισμός Υπάρχουν βέβαια και οι έξυπνες λύσεις που μειώνουν την κατανάλωση ισχύος στο αυτοκίνητ��, όπως η «αντλία θερμότητας» και τα φώτα LED. Αυτό που ξεχνάς όπως κάναμε και εμείς είναι ότι αυτό το παιχνιδάκι με την μεγάλη ώθηση που δίνει το πάτημα του δεξιού πεντάλ και το γεγονός ότι δεν υπάρχει έστω το ηχητικό ζόρισμα του ηλεκτροκινητήρα σε κάνει να ξεχνιέσαι να το πατάς συνέχεια και να ξεμένεις νωρίτερα από ενέργεια. Βέβαια όλες οι ηλεκτρονικές ενδείξεις αυτονομίας και χωρητικότητας της μπαταρίας ιόντων λιθίου (Li-ion 360 V / 22 kWh).Επιπλέον το εξελιγμένο σύστημα θέρμανσης/ψύξης της μπαταρίας υψηλής τάσης εξασφαλίζει ότι η πτώση της εξωτερικής θερμοκρασίας δεν επηρεάζει την αποδοτικότητα αλλά και την διάρκεια ζωής των στοιχείων.

Όσο για την ψύξη της μπαταρίας υψηλής τάσης, το i3 χρησιμοποιεί το ψυκτικό υγρό του συστήματος κλιματι��μού. Για την μπαταρία υψηλής τάσης δίνονται 8 χρόνια εγγύηση ή 100.000 χλμ. για το 70% της χωρητικότητας φόρτισης ενώ πρέπει να τονίσουμε ότι η μπαταρία επισκευάζεται στους εξουσιοδοτημένους επισκευαστές της Βαυαρικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτό που μας άρεσε ήταν η άνεση με την οποία αναπτύσσαμε ταχύτητα αλλά και οι προσπεράσεις εν κινήσει καθώς το i3 θύμισε σε πολλές περιπτώσεις αγωνιστικό αυτοκίνητο. Όμως και ο τρόπος που «πατάει» το i3 έχει διαφορές σε σχέση με μια απλή συμβατική BMW. Ξεκινώντας από το γεγονός ότι αυτό το μοντέλο έχει αγωνιστικές επιδόσεις . Δηλαδή μην περιμένετε και αγωνιστικά κρατήματα χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ασφάλειας. Το τιμόνι κόβει άμεσα έχει καλή πληροφόρηση ενώ πρέπει να κάνεις πρώτα μια μικρή εξοικείωση στον τρόπο που αντιδρά το αυτοκίνητο έτσι ώστε να μην κάνουν συνεχώς την εμφάνιση τους τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας όταν θελήσετε να το παίξετε …ραλίστας.

Φροντίστε να εξοικειωθείτε με την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου και μην ξεγελιέστε από τους τεράστιους τροχούς των 19 ιντσών γιατί το προφίλ τους είναι πολύ στενό.Η πίσω ανάρτηση αποτελείται από πολλαπλούς συνδέσμους (πέντε τον αριθμό για κάθε άκρο), η εμπρός από ΜακΦέρσον και τα φρένα είναι τέσσερα μεγάλα δισκόφρενα. Την ίδια στιγμή όταν αφήσεις το δεξί πεντάλ το αυτοκίνητο φρενάρει μέσα σε λίγα μέτρα γιατί ουσιαστικά δεν υπάρχει παροχή ηλεκτρικής ενέργειας αλλά παραγωγή της. Στο τέλος της ημέρας που μπορεί να χρειαστεί η επαναφόρτιση της μπαταρίας αυτή γίνεται είτε με την συμβατική οικιακή πρίζα φόρτισης σε περίπου 8 ώρες είτε μέσω του σταθμού φόρτισης Wallbox που τοποθετείται από την εταιρεία στον τοίχο του σπιτιού σας ή στο γκαράζ αν υπάρχει. Για την πλήρη φόρτιση χρειάζονται περίπου 6 ώρες ενώ υπάρχει και ταχυφορτιστής που την φορτίζει στο 80% της χωρητικότητάς της σε λιγότερο από 30 λεπτά.

Ακόμη η BMW έχει αρχίσει να υλοποιεί πρόγραμμα τοποθέτησης ηλεκτρικών σταθμών φόρτισης που τις εντοπίσεις απλά μέσα από την υπηρεσία Connected Drive, και το σύστημα πλοήγησης BMW i Navigation.Υπάρχει ακόμη και στάνταρ η αυτόματη ή χειροκίνητη κλήση του αριθμού 112 για επείγουσα ανάγκη.. Με το κλείσιμο της ολιγοήμερης συμβίωσης με το i3 θα λέγαμε ότι αυτό το μοντέλο είναι ιδιαίτερα «έξυπνο» οικονομικό και το κυριότερο έχει την συμπαράσταση του βενζινοκινητήρα που σου δίνει μεγαλύτερη αυτονομία και δεν σε κάνει να ψάχνεις μόνο για πρίζες. Ασφάλεια, εξοικονόμηση κόστους χρήσης , πλούσιος εξοπλισμός εγγύηση και 40800 ευρώ για την απόκτηση του. Πολυτέλεια, τεχνολογία και οικολογία πληρώνονται ειδικά όταν φέρουν το φανταχτερό όνομα BMW.

Βαγγέλης Γκούμας