Αν κάτι μας έχει τραβήξει την προσοχή από το Survivor είναι σίγουρα ο Ντάνος και τα…πιτάκια του, που έχουν γίνει αντικείμενο θαυμασμού αλλά και τσακωμού από τους συμπαίκτες του.

Η συνταγή είναι πολύ απλή και φτιάχνεται από τον Άγιο Δομίνικο μέχρι τον «Φούρνο του Ντάνου» στη Σκιάθο, στον οποίο πωλούνται, όπως σας έχει ενημερώσει το star.gr. «Ό,τι και να μου συμβεί πλέον, ξέρω ότι μπορώ να σβήσω τον πόνο μου στα πιτάκια του Ντάνου» είχε δηλώσει ο Γιώργος Χρανιώτης πριν από καιρό, μιλώντας στην κάμερα του Survivor, χαρακτηρίζοντας την ιδέα που είχε ο παίκτης των Διασήμων «συγκλονιστική».

Για να τα φτιάξετε, χρειάζεστε μόνο τα απαραίτητα: αλεύρι, νερό, καρύδα τριμμένη, νερό καρύδας, αλάτι και λάδι. Η δοσολογία, όπως σε όλα τα πιτάκια, δεν είναι ακριβής αλλά την υπολογίζεις «με το μάτι» όπως λένε οι παλιές μαγείρισσες. 

Ενώνετε όλα τα υλικά, πλην της τριμμένης καρύδας, σε κλασσικό ζυμάρι. Προσθέτετε το τρίμμα καρύδας και ζυμώνετε. Προσθέτετε αλεύρι αν χρειάζεται.

Πλάθετε τα πιτάκια ώστε να είναι λεπτά και μικρά. Ζεσταίνετε λάδι στο τηγάνι και τηγανίζετε κι από τις δυο πλευρές, μέχρι να ροδίσουν.

Η διατροφική τους αξία

Το star.gr επικοινώνησε με τον διαιτολόγο- διατροφολόγο Κωνσταντίνο Χαρδαβέλλα, ώστε να ενημερωθεί για τη διατροφική αξία του νέου, αγαπημένου trend που βγήκε από τα σύνορα της Δομινικανής Δημοκρατίας και κερδίζει τις καρδιές (και τους ουρανίσκους) όλο και περισσότερων καταναλωτών.

«Η ακριβής δοσολογία είναι ένα μυστήριο, οπότε για να υπολογίσουμε την διατροφική τους αξία, θα χρειαστεί να υποθέσουμε ότι η ποσότητες των υλικών είναι παρόμοιες με αυτές που χρειάζονται να φτιαχτεί ένα κανονικό πιατάκι ή μια τηγανίτα» εξηγεί ο Κωνσταντίνος. «Με αυτή την υπόθεση, μπορούμε να υπολογίσουμε ότι ένα μόνο πιτάκι μπορεί να περιέχει από 120 μέχρι και 163 θερμίδες».

Μην σας τρομάζουν, όμως, μόνο οι θερμίδες! Και η έλλειψη πρωτεϊνών είναι σημαντική. «Ενώ οι θερμίδες που περιέχει είναι αρκετά υψηλές, τα πιτάκια περιέχουν κυρίως υδατάνθρακες, συνοδευόμενους από λιπαρά, οπότε οι πρωτεΐνες που βρίσκουμε σε κάθε πιτάκι είναι πολύ λίγες, λίγο παραπάνω από 2 γραμμάρια» περιγράφει ο διαιτολόγος στο star.gr και συνεχίζει:

«Από άποψη βιταμινών, δεν βρίσκουμε καμία σημαντική συγκέντρωση στα πιτάκια. Η καρύδα από μόνη της περιέχει μικρές ποσότητες βιταμινών Β1, Β2, Β3 και C, όμως η ποσότητα που χρησιμοποιείται είναι περιορισμένη, άρα περιορισμένες θα είναι και οι βιταμίνες τους».

Η καρύδα, φυσικά, μονοπωλεί τη συζήτηση. «Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της είναι πιθανότατα τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία που περιέχει. Τα πιο σημαντικά είναι ο Σίδηρος, ο Φώσφορος, ο Χαλκός, το Μαγγάνιο, το Σελήνιο και ο Ψευδάργυρος. Παρά τις μικρές ποσότητες που χρησιμοποιούνται για τη συνταγή, η συγκέντρωσή τους στην καρύδα είναι τέτοια που και τα ίδια τα πιτάκια θα περιέχουν σημαντικές ποσότητες».

Τα πιτάκια και οι Survivors

Τι μπορεί να συμβαίνει, όμως, στον οργανισμό των «Διάσημων» Survivors που καταναλώνουν τα πιτάκια του Ντάνου σχεδόν καθημερινά; «Δεδομένου ότι την περίπτωση των παικτών του Survivor, η βασική τους έννοια είναι οι θερμίδες, τα πιτάκια είναι μια καλή και έξυπνη πηγή ενέργειας, παρά την χαμηλή ποσότητα πρωτεΐνης και βιταμινών» αναφέρει ο Κωνσταντίνος.

«Οι παίκτες αυτή τη στιγμή πρέπει να έχουν κάποιες ελλείψεις σε βιταμίνες και μέταλλα, αλλά η διάρκεια του παιχνιδιού και οι συνθήκες του είναι τέτοιες που είναι δύσκολο να εμφανιστούν σοβαρά συμπτώματα από αυτό. Οι βιταμίνες και τα μέταλλα που εμφανίζουν έλλειψη πιο γρήγορα και πιο συχνά σε περιόδους πείνας είναι ίδια σχεδόν με αυτά που περιέχουν οι καρύδες, οπότε το «παραδοσιακό» φαγητό του Survivor βοηθάει σημαντικά στην αποφυγή εμφάνισης συμπτωμάτων».

Η καρύδα και η δίαιτα- παραδεχτείτε το, σας αφορά

Πολλοί καταναλώνουν τα πιτάκια καρύδας για δίαιτα και αποτοξίνωση, με το σκεπτικό ότι «αφού οι παίκτες του αγαπημένου μας παιχνιδιού τα τρώνε και αδυνατίζουν, έτσι θα αδυνατίσουμε κι εμείς τρώγοντάς τα». Λάθος!

«Όπως είπαμε, τα πιτάκια είναι μια καλή και έξυπνη πηγή ενέργειας για τους Διάσημους του Survivor και για αυτό ακριβώς τον λόγο ΔΕΝ είναι καλό φαγητό για μια δίαιτα». Ο Κωνσταντίνος είναι κάθετος. «Οι θερμίδες που περιέχουν τα πιτάκια, σε συνδυασμό με την χαμηλή ποσότητα πρωτεΐνης, τα κάνει ένα φαγητό που μπορούμε να καταναλώσουμε εάν μας αρέσει, ή αν θέλουμε να εντυπωσιάσουμε την παρέα μας φτιάχνοντας τα περιβόητα ‘πιτάκια του Ντάνου’, όμως σε καμία περίπτωση δεν θα μας βοηθήσει να χάσουμε κιλά».

Η συζήτηση κυλάει και φτάνει στην περιβόητη «Δίαιτα του Survivor» και στο διάσημο μανάβικο του Ψυχικού, στο οποίο καρύδες κι ανανάδες γίνονται καθημερινά sold out.

«Προσπαθούν να χάσουν γρήγορα βάρος, σαν τους παίκτες του παιχνιδιού. Αυτό που δεν ξέρουν είναι ότι η διατροφή των παικτών στο Survivor δεν είναι μόνο ελλιπής σε ενέργεια, αλλά και σε πρωτεΐνες. Αυτό σημαίνει ότι, μαζί με το λίπος, θα αρχίσουν να χάνουν και μεγάλες ποσότητες μυϊκής μάζας» περιγράφει ο διαιτολόγος. «Ο μεταβολισμός μας εξαρτάται από την μυϊκή μας μάζα, άρα μειώνοντάς την, μειώνουμε και τις καύσεις που κάνουμε καθημερινά. Το αποτέλεσμα θα είναι μια γρήγορη απώλεια βάρους, η οποία θα ακολουθηθεί από μια εξίσου γρήγορα αύξηση βάρους».

«Μην δοκιμάζετε δίαιτες Survivor, γιατί θα κάνετε περισσότερο κακό στην υγεία και τον μεταβολισμό σας απ΄ ότι καλό» είναι η συμβουλή του ειδικού. «Ενδεικτικά, μια φέτα ψωμί περιέχει περίπου 80 θερμίδες και 3-4 γραμμάρια πρωτεΐνη, ενώ τα πιτάκια του Ντάνου περιέχουν 120-163 θερμίδες και μόνο 2 γραμμάρια πρωτεΐνη».

Τώρα, αν βρεθείτε στη Σκιάθο και στον φούρνο του θείου Ντάνου, κάντε μια παρασπονδία και δοκιμάστε το γλυκό της «Ντανομανίας». Χαλάλι!

*Ο Κωνσταντίνος Χαρδαβέλλας είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος (BSc - King's College London) και Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας (PG - University of Liverpool).

Τον βρίσκετε στο info@lovemykilos.com και στο lovemykilos.com.

 

Μαρία Ανδρικάκη

m.andrikaki@star.gr

Tags: