Κάθε χρόνο, εν αναμονή της έναρξης της σχολικής χρονιάς, γίνονται συζητήσεις σχετικά με το εάν και κατά πόσο είναι επιβλαβής η βαριά σχολική τσάντα που κουβαλάνε στους ώμους τους τα παιδιά. Επιστήμονες, γιατροί κι ορθοπεδικοί πάντως, θεωρούν πως είναι επικίνδυνο το βάρος που καλούνται να σηκώσουν στις πλάτες τους οι μαθητές.

Συγκεκριμένα, η Δρ Karen Jacobs, κλινική καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και εκπρόσωπος του American Occupational Therapy Association (AOTA), διατείνεται ότι «Από το 1998 έχουμε παρατηρήσει πως τα σακίδια γίνονται όλο και μεγαλύτερα και πιο βαριά, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει αντιστοίχιση του βάρους αυτής με το μέγεθος των παιδιών» και συμπληρώνει πως ο συνωστισμός στα σχολεία και ο ανεπαρκής χώρος για ντουλάπια εντείνουν το πρόβλημα. «Τα παιδιά λένε ''με πονάει η πλάτη μου, ο λαιμός και οι ώμοι μου''», υπογραμμίζει η Jacobs. «Ένα βαρύ σακίδιο μπορεί επίσης να οδηγήσει σε πονοκεφάλους και προβλήματα συγκέντρωσης στο σχολείο», προσθέτει η ίδια.

Παρακάτω θα δείτε μερικά από τα προβλήματα που δύναται να προκαλέσει η βαριά σχολική τσάντα:
-Καμπυλότητα της σπονδυλικής στήλης: Η τσάντα που φοριέται στον έναν ώμο μπορεί να προκαλέσει στο παιδί σας πόνο καθώς κλίνει προς τη μία πλευρά, προκαλώντας καμπύλη στη σπονδυλική στήλη. Θα πρέπει να φοριέται και στους δυο ώμους ώστε το βάρος να κατανέμεται ομοιόμορφα.
-Συμπίεση της σπονδυλικής στήλης: Το βάρος της σχολικής τσάντας "τραβάει" το παιδί σας προς τα εμπρός , αναγκάζοντάς το να ρίχνει το βάρος προς τα εμπρός και με τον τρόπο αυτό επιβαρύνει τα ισχία. Αυτή η στάση του σώματος μπορεί να προκαλέσει τη συμπίεση της σπονδυλικής στήλης.
-Τραυματισμός του αυχένα: Οι ιμάντες της τσάντας μπορεί να ασκήσουν πίεση στα αιμοφόρα αγγεία και στα νεύρα στον ώμο και στο λαιμό του παιδιού σας. Η πίεση μπορεί να προκαλέσει πόνο και τσούξιμο και γι’ αυτό προτιμάτε τσάντες με καλά ενισχυμένα λουριά που μπορεί να αποτρέψουν την υπερβολική πίεση που ασ��είται στο σώμα.
-Μυϊκή καταπόνηση: Σημαντικό ρόλο παίζει όχι μ��νο ο τρόπος που θα φορεθεί η σχολική τσάντα αλλά και το μέγεθός της. Εκτός από προβλήματα στην πλάτη και στους μύες του στομάχου μπορεί να προκαλέσει μυϊκή καταπόνηση στο παιδί. Για την προστασία από τη μυϊκή καταπόνηση, μπορείτε να προσαρμόσετε τους ιμάντες ώμου αλλά και τη ζώνη της μέσης (αν έχει η τσάντα) για να διασφαλίσετε ότι η τσάντα ακουμπά στην πλάτη του παιδιού.
-Χρόνιος πόνος στην πλάτη και στον αυχένα:Τσάντες με μεγάλο βάρος προκαλούν επίσης πόνους στον αυχένα και στην πλάτη. Κακή στάση του σώματος μπορεί να επιδεινώσει το πρόβλημα.
-Τυχαίοι τραυ��ατισμοί: Οι μαθητές που μεταφέρουν βαριά σακίδια μπορεί να προκαλέσουν βλάβες σε άλλους συμμαθητές τους, αν το σακίδιο τους χτυπήσει ή πέσει πάνω σε ένα άλλο παιδί. Ένα βαρύ σακίδιο μπορεί ακόμη να επηρεάσει τον τρόπο που το παιδί σας περπατά.
Τι προτείνει στους γονείς η Δρ. Jacobs:
Κατά γενικό κανόνα, σύμφωνα με την Δρ. Jacobs, το σακίδιο δεν πρέπει να είναι περισσότερο από το 10-20% του βάρους του παιδιού, ώστε να αποφευχθεί η πιθανότητα τραυματισμού. Επιπλέον, προτείνει τα πιο βαριά βιβλία ή αντικείμενα να μπαίνουν στη μέση του σακιδίου, πιο κοντά στην πλάτη του παιδιού. Τέλος, οι γονείς οφείλουν να ελέγχουν καθημερινά τη τσάντα και να αφαιρούν οτιδήποτε περιττό έχουν πάρει μαζί τα παιδιά τους.