Έχετε ποτέ αναρωτηθεί αν υπάρχει ιδανική ώρα για γυμναστική μέσα στη μέρα; Αν, δηλαδή, παίζει ρόλο το αν θα ασκηθείτε πρωί, μεσημέρι ή βράδυ στο αν εν τέλει χάσετε κιλά;
Η κοινή λογική επιτάσσει ότι δεν έχει σημασία αν θα γυμναστείς πρωί, απόγευμα ή βράδυ, με γεμάτο ή με άδειο στομάχι. Θεωρητικώς, το ζητούμενο είναι να προπονηθεί αρκετά σκληρά ώστε συνολικά μέσα στην ημέρα να κάψει ο οργανισμός του περισσότερες θερμίδες απ' όσες θα προσλάβει μέσω του φαγητού
Ωστόσο, υπάρχουν μερικές επιστημονικές ενδείξεις, ότι για τη ρύθμιση του σωματικού βάρους έχει σημασία αν κάποιος θα γυμναστεί με άδειο στομάχι, γράφει η εφημερίδα «New York Times». Οι μελέτες αυτές υποδηλώνουν ότι η προπόνηση σε κατάσταση νηστείας παρακινεί το σώμα να καίει περισσότερο λίπος, ενώ εμποδίζει τη συσσώρευση κιλών, σε σύγκριση με την άσκηση άλλες ώρες της ημέρας.
Σε μια πρωτοποριακή μελέτη του 2010, επιστήμονες από το Βέλγιο έπεισαν ομάδα νεαρών, υγιών ανδρών να ακολουθήσουν επί έξι εβδομάδες μια διατροφή που τους παρείχε 30% περισσότερες θερμίδες και 50% περισσότερα λιπαρά απ' όσα κανονικά κατανάλωναν.
Άλλοι από τους εθελοντές απέφυγαν την άσκηση έως το τέλος της μελέτης και άλλοι άρχισαν να γυμνάζονται πριν από το μεσημέρι, αρκετές ώρες μετά την κατανάλωση του πλούσιου πρωινού τους. Υπήρχε και μια τρίτη ομάδα εθελοντών, οι οποίοι έκαναν την ίδια προπόνηση αλλά αμέσως μόλις ξυπνούσαν και πριν φάνε οτιδήποτε.
Όπως ήταν αναμενόμενο, στο τέλος των έξι εβδομάδων η ομάδα των νεαρών που έτρωγαν ό,τι μπορούσαν αλλά δεν γυμνάζονταν διόλου είχε παχύνει και είχε χειρότερη φυσική κατάσταση απ' ό,τι κατά την έναρξη της μελέτης. Οι εθελοντές αυτοί είχαν επίσης αναπτύξει αντοχή στην ινσουλίνη και οι μύες τους είχαν αποκτήσει λωρίδες από νέα λιπώδη κύτταρα.πως ήταν αναμενόμενο, στο τέλος των έξι εβδομάδων η ομάδα των νεαρών που έτρωγαν ό,τι μπορούσαν αλλά δεν γυμνάζονταν διόλου είχε παχύνει και είχε χειρότερη φυσική κατάσταση απ' ό,τι κατά την έναρξη της μελέτης. Οι εθελοντές αυτοί είχαν επίσης αναπτύξει αντοχή στην ινσουλίνη και οι μύες τους είχαν αποκτήσει λωρίδες από νέα λιπώδη κύτταρα.
Οι άνδρες που γυμνάζονταν μετά το πρωινό είχαν παρουσιάσει κάποια αύξηση του σωματικού βάρους τους (κατά μέσο όρο είχαν πάρει 1,5 κιλό ο καθένας) και είχαν εκδηλώσει προβλήματα ινσουλίνης.
Οι άνδρες όμως που γυμνάζονταν με άδειο στομάχι αμέσως μετά το πρωινό ξύπνημα δεν είχαν πάρει σχεδόν καθόλου βάρος, ενώ είχαν διατηρήσει σε υγιή επίπεδα την αντοχή στην ινσουλίνη τους. Ειδικές εξετάσεις, εξάλλου, έδειξαν ότι ο οργανισμός τους έκαιγε περισσότερο λίπος στη διάρκεια της ημέρας απ' ό,τι σε όλους τους άλλους άνδρες.
Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι η πρωινή άσκηση εμποδίζει την αύξηση του σωματικού βάρους. Αυτό όμως, ασφαλώς, δεν είναι το ίδιο με την απώλεια του σωματικού βάρους. Ειδική μελέτη επ' αυτής της παραμέτρου δεν έχει διεξαχθεί, αλλά οι βέλγοι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα ευρήματά τους ισχύουν και για όσους επιθυμούν να απαλλαγούν από λίγα κιλά.
«Η μία μελέτη μετά την άλλη αποδεικνύουν ότι η ιδεώδης στρατηγική για να αποτραπεί η αύξηση του σωματικού βάρους αλλά και για να επανέλθει το βάρος στα υγιή επίπεδα είναι ο συνδυασμός της συστηματικής γυμναστικής με μια υγιεινή, καλά ισορροπημένη και θρεπτική διατροφή», λέει ο επικεφαλής ερευνητής δρ Πίτερ Χέσπελ, καθηγητής στο Κέντρο Ερευνας Ασκησης και Υγείας του Καθολικού Πανεπιστημίου Leuven.