Θέλετε να μειώσετε το στρες και να βελτιώσετε τη ψυχική σας διάθεση; Ο διαλογισμός και η γιόγκα δεν έχουν βοηθήσει; Μην σπαζοκεφαλιάζετε άλλο! Σας έχουμε τη λύση! Τι πρέπει να κάνετε; Σταματήστε να ελέγχετε το e-mail σας συχνότερα από 3 φορές την ημέρα!!! Όχι, δεν το λέμε εμείς, αλλά επιστήμονες από τον Καναδά.

Η αποστολή και λήψη e-mail αποτελεί μία από τις πιο συνηθισμένες δραστηριότητες παγκοσμίως, καθώς σε καθημερινή βάση ανταλλάσσουμε 183 δισεκατομμύρια ηλεκτρονικά μηνύματα.

Ωστόσο, πολλοί άνθρωποι έχουν μονίμως ενεργοποιημένες τις ειδοποιήσεις εισερχομένων για να απαντούν ακαριαία στα email που λαμβάνουν, ενώ πολλές επιχειρήσεις απαιτούν από τους εργαζόμενους να ελέγχουν και να απαντούν στα email τους ακόμα και τις ώρες εκτός ωραρίου απασχόλησης, όταν βρίσκονται στο σπίτι, τα Σαββατοκύριακα και στις διακοπές τους.

Η τακτική αυτή, όμως, αποτελεί αιτία έντονου στρες, διότι οι άνθρωποι αυτοί μονίμως διακόπτουν ό,τι κάνουν για να ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά μηνύματά τους - χώρια που με αυτό τον τρόπο δουλεύουν καθημερινά υπερωριακά, γεγονός που επίσης είναι στρεσογόνο.

Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολομβίας θέλησαν να εξακριβώσουν εάν ο περιορισμός του ελέγχου μπορεί να επηρεάσει την ψυχική υγεία.

Όπως εξηγούν στην επιθεώρηση «Computers in Human Behaviour», κατά την έναρξη της μελέτης, οι εθελοντές συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια, στα οποία ανέφεραν μεταξύ άλλων πόσες φορές την ημέρα ελέγχουν τα email τους.

Οι ερευνητές τούς χώρισαν τυχαία σε δύο ομάδες, ζητώντας εναλλάξ από την κάθε μία να περάσει μία εβδομάδα με ελεύθερο έλεγχο των email και μία εβδομάδα με περιορισμένο έλεγχο (επιτρεπόταν να τα ελέγχουν μόνο τρεις φορές την ημέρα).

Στην εβδομάδα του ελεύθερου ελέγχου, οι εθελοντές έπρεπε να έχουν όλη την ημέρα ενεργοποιημένη την ειδοποίηση εισερχομένων και το email τους, ενώ κατά την εβδομάδα του περιορισμένου ελέγχου και τα δύο έπρεπε να είναι απενεργοποιημένα.

Κάθε απόγευμα, εξάλλου, οι εθελοντές συμπλήρωναν ένα ερωτηματολόγιο που αξιολογούσε την ψυχική τους κατάσταση.

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, με επικεφαλής την δρα Ελίζαμπεθ Ντιουν, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Ψυχολογίας του πανεπιστημίου, αν και ο περιορισμός του ελέγχου των email τους ήταν δύσκολος για τους εθελοντές, είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί σημαντικά το στρες που ένιωθαν στη διάρκεια της ημέρας.

Αυτό με τη σειρά του συσχετίσθηκε με άλλες θετικές επιδράσεις, όπως η αύξηση της παραγωγικότητας, η βελτίωση της ποιότητας του ύπνου και η αυξημένη συναίσθηση.

«Οι περισσότεροι εθελοντές μας δυσκολεύονταν να ελέγχουν το email τους λίγες φορές την ημέρα», δήλωσε ο ερευνητής δ�� Κοσταντίν Κούσλεφ. «Και αυτό είναι που καθιστά ακόμα πιο σημαντικά τα ευρήματά μας, διότι ως φαίνεται ο πειρασμός στον οποίο δυσκολεύονται να αντισταθούν, είναι ένας πειρασμός που τους δημιουργεί στρες και υπονομεύει την υγεία τους».

Ο δρ Κούσλεφ πρόσθεσε πως έπειτα από τα ευρήματα της μελέτης, αποφάσισε να υιοθετήσει και ο ίδιος την σύστασή του, και πλέον διαβάζει τα email του «ομαδικά, λίγες φορές την ημέρα».

Προγενέστερη μελέτη στη Γερμανία είχε δείξει πως όσοι ελέγχουν τα επαγγελματικά email τους το απόγευμα και το Σαββατοκύριακο, όταν κανονικά δεν θα έπρεπε να εργάζονται, έχουν αυξημένες πιθανότητες να πάσχουν από αϋπνία, πονοκεφάλους, κόπωση, άγχος και στομαχικά προβλήματα.