Άλλο ένα απόγευμα με βρίσκει στο κατώφλι του Cross Train Station, του χώρου που διατηρεί ο Crossfit Trainer, Mike Bowman. Όχι, αυτή τη φορά δεν ήρθα για γυμναστική αλλά για μια συνέντευξη που θα σας λύσει όλες τις απορίες σχετικά με τη νέα «μόδα» στο χώρο του fitness, η οποία ακούει στο όνομα Crossfit!

Ρίξτε μια ματιά παρακάτω…

-Τι είναι το crossfit;
Mike: Είναι ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης και φυσικής αποκατάστασης που χρησιμοποιεί συνεχόμενες λειτουργικές κινήσεις όπως είναι το κάθισμα, τα push ups κι οι έλξεις, σε υψηλή ένταση για να πετύχει το στόχο του.
kr2.jpg
-Πώς ξεκίνησε;
Mike: Ξεκίνησε από τις Ειδικές Δυνάμεις στην Αμερική και εν συνεχεία καθιερώθηκε ως τρόπος γυμναστικής από το Greg Glassman (τον επίσημο ιδρυτή του Crossfit).

-Τι περιλαμβάνει ένα προπονητικό πρόγραμμα;
Mike: Μια τυπική προπόνηση, αποτελείται αρχικά, από παρατεταμένη αερόβια άσκηση, που χρησιμοποιεί πολυαρθρικές κινήσεις. Αυτό το πρόγραμμα μπορεί θεωρηθεί ως βασικό ούτως ώστε να εστιάσει στην ενδυνάμωση του κορμού. Τονίζω, ότι το πρόγραμμα δεν είναι ποτέ βαρετό για τον αθλούμενο, γιατί υπάρχει μεγάλη εναλλαγή ασκήσεων.
kr6.jpg

-Έγινε μια έρευνα που ανέδειξε τη γιόγκα, το τρέξιμο και το Crossfit ως τους τρεις πιο δημοφιλείς τρόπους εκγύμνασης των Ελλήνων. Πού οφείλεται αυτή η δημοφιλία; Πώς έγινε ξαφνικά τρόπον τινά «μόδα»;
Mike: Αφενός επειδή ο αθλητής δεν βαριέται κι αφετέρου επειδή το Crossfit φέρνει γρήγορα αποτελέσματα στο σώμα που αποτελούν και τη κινητήριο δύναμη για τη πλειοψηφία να γυμνάζεται εντατικά!

-Τα υπέρ και τα κατά:
Mike: Αρχικά, επειδή συχνά γίνεται λόγος για τραυματισμούς στο Crossfit, πρέπει να καταστήσουμε σαφές ότι τυχόν τραυματισμοί δεν οφείλονται στις ασκήσεις που κάνει ο αθλούμενος, αλλά σε ενδεχόμενη λάθος διδασκαλία. Γενικά έχει μικρό ποσοστό τραυματισμών.
Στα υπέρ, σίγουρα συγκαταλέγεται το γεγονός ότι πρόκειται για έναν ενδιαφέρον και καθόλου βαρετό τρόπο γυμναστικής που σε κρατά συνεχώς σε εγρήγορση. Επίσης, για όσο διαρκεί το πρόγραμμα, επειδή ο αθλούμενος κινείται συνεχώς, προκαλείται συνεχές στρες στου μύες και έτσι το έργο που παράγουν σε σύντομο χρονικό διάστημα είναι αυτό που αναγκάζει το σώμα να προσαρμόζεται και να λάβει όλα τα ωφέλη της άσκησης.

-Ποιος είναι ο στόχος του Crossfit;
Mike: Ο στόχος είναι κάθε φορά να ξεπερνάς τα όριά σου, ώστε να ανεβαίνεις και ένα level παραπάνω.

-Υπάρχει ανταγωνισμός στο Crossfit;
Mike: Στο Crossfit δουλεύουμε σε μικρά γκρουπάκια. Δεν έχει σημασία ποιος θα τελειώσει πρώτος. Δουλεύουμε σαν ομάδα. Μπορεί ο ένας αθλητής να βοηθά τον άλλον κατά τη διάρκεια ενός WOD (Workout Of the Day). Έτσι, καλλιεργείται και η ευγενής άμιλλα μεταξύ τους. Άλλωστε, δεν μπορεί να υπάρξει εύκολα ανταγωνισμός μεταξύ των αθλητών γιατί εκ των πραγμάτων δεν είναι όλοι στο ίδιο επίπεδο. Για παράδειγμα εγώ, δεν θα σηκώσω τα ίδια κιλά με σένα (γέλια).
Να επισημάνουμε δε, ότι στο Crossfit ο αθλούμενος δεν πρέπει να ανταγωνίζεται τους συναθλούμενούς του, αλλά τον ίδιο του τον εαυτό και φυσικά το χρόνο!
kr8.jpg
-Είναι ασφαλές για όλους;
Mike: Ο συγκεκριμένος τρόπος γυμναστικής, απευθύνεται σε κάθε υγιές άτομο, χωρίς μυοσκελετικά προβλήματα, ανεξαρτήτου ηλικίας! Όλοι οι αθλητές κάνουν το ίδιο πρόγραμμα. Αυτό που αλλάζει σε ένα προχωρημένο και σε έναν αρχάριο είναι κάποιες παραλλαγές στις ασκήσεις. Για παράδειγμα, εκείνος που είναι προχωρημένος θα κάνει έλξεις στο μονόζυγο. Ο αρχάριος, θα κάνει κάποια παραλλαγή της συγκεκριμένης άσκησης που ωστόσο θα γυμνάσει την ίδια μυϊκή ομάδα. Ο στόχος πάντα παραμένει ίδιος.

-Πόσες φορές εβδομαδιαίως απαιτείται να κάνει προπόνηση ένας αθλητής Crossfit;
Mike: Ένας αρχάριος καλό είναι να κάνει 2 με 3 φορές τη βδομάδα. Γιατί για έναν αθλούμενο που δεν έχει μάθει να «δουλεύει» σε τόσο υψηλή ένταση, πρέπει να του δώσουμε μεγάλη προσοχή για να τον εντάξουμε σιγά-σιγά σε πιο δύσκολες ασκήσεις, για να ξεπεράσει με τον καιρό τα όριά του, αλλά και για να μην τραυματιστεί.
Ένας προχωρημένος μπορεί να χρειαστεί ακόμα και 5 φορές τη βδομάδα προπόνηση (ειδικά αν θέλει να συμμετάσχει σε αγώνες).

-Λέμε συνεχώς «αθλούμενος», «αθλητής» κλπ. Τελικά, το Crossfit είναι άθλημα;
Mike: Ναι, είναι άθλημα γιατί «παντρεύει» ασκήσεις από πολλά αθλήματα. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι μια μεγάλη γκάμα ασκήσεων προέρχεται από την άρση βαρών, την ενόρ��ανη αλλά και από άλλα αερόβια αθλήματα (λόγου χάριν το τρέξιμο, το ποδήλατο, τη κωπηλασία κ.ά.).

-Ποιες είναι οι βασικότερες ασκήσεις;
Mike: Έλξεις στο μονόζυγο (pull ups), push-ups, καθίσματα-τα λεγόμενα squats, άρσεις θανάτου (deadlifts), υπάρχει επίσης μεγάλη γκάμα από τις ασκήσεις της Ολυμπιακής άρσης βαρών το epaulé, jetté, arraché, ανάβαση στο κρίκο (ring muscle up) κλπ.
kr7.jpg
-Για ένα υγιές σώμα αρκεί η συχνή άσκηση;
Mike: Όχι. Για ένα υγιές κι όμορφο σώμα απαιτείται ένας συνδυασμός ισορροπημένης διατροφής και τακτικής άσκησης. Μάλιστα, στη διατροφή οφείλεται το 60% του αποτελέσματος που βλέπουμε στο σώμα μας, ενώ στη γυμναστική το υπόλοιπο 40%.
kr1.jpg

-Τέλος, μια συμβουλή για όσους σκέφτονται να ξεκινήσουν Crossfit;
Mike: Θα τους παρότρυνα να το δοκιμάσουν μια φορά και στη συνέχεια να εντρυφήσουν στην ιδέα που λέγεται Crossfit!

Της Κατερίνας Τσαμούρη