Νιώθεις συχνά μια έντονη ζάλη, μια ατονία, ένα αίσθημα ταχυκαρδίας; Έχεις αδυναμία συγκέντρωσης; Παρουσιάζεις μειωμένη ικανότητα μνήμης; Κουράζεσαι εύκολα; Χάνεις την αντοχή σου; Έχεις τάσεις λιποθυμίας; Αν παρουσιάζεις κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα, τότε ενδέχεται να έχεις έλλειψη σιδήρου. Η σιδηροπενική αναιμία είναι η πιο συχνή μορφή αναιμίας.

Ο σίδηρος είναι βασικό στοιχείο πολλών ενζύμων, που μετέχουν στο μεταβολισμό. Χωρίς σίδηρο, τα κύτταρα δε�� θα μπορούσαν να μεταφέρουν ηλεκτρόνια και να μεταβολίσουν ενέργεια.

Ο σίδηρος είναι σημαντικός για τη μεταφορά οξυγόνου στους ιστούς ως συστατικό της αιμοσφαιρίνης των ερυθρών αιμοσφαιρίων.

Η ένταση και το είδος των συμπτωμάτων εξαρτώνται από τον βαθμό της σιδηροπενίας, την ταχύτητα ανάπτυξής της, το «status» υγείας του οργανισμού και το ακριβές αίτιο της σιδηροπενίας (π.χ. σιδηροπενική αναιμία λόγω ανεπαρκούς πρόσληψης σιδήρου, σιδηροπενική αναιμία λόγω διαταραχής της διάθεσης σιδήρου στον οργανισμό, σιδηροπενική αναιμία λόγω αυξημένης απώλειας σιδήρου).

Τα συνήθη συμπτώματα από τον ελαττωμένο σίδηρο οφείλονται στη δυσλειτουργία του οργανισμού που προκύπτει από την παρακώλυση της απρόσκοπτης κυκλοφορίας του απαραίτητου για τις καύσεις οξυγόνου και τη δυσλειτουργία σε επίπεδο πολλαπλών βιοχημικών αντιδράσεων.

Τι μπορείτε να κάνετε για να αντιμετωπίσετε τη νόσο;

Το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι η ανακάλυψη του αιτίου που έχει προκαλέσει τη σιδηροπενική αναιμία. Το συνηθέστερο σφάλμα που γίνετε είναι η χορήγηση σιδήρου χωρίς να έχει διερευνηθεί η αιτία της αναιμίας . Ο γιατρός σας είναι αυτός που θα σας κατευθύνει ανάλογα με το ιστορικό σας και τις απαραίτητες εργαστηριακές εξετάσεις ( αιματολογικές , γαστροσκόπηση , κολονοσκόπηση κ.α. ) . Ακολούθως και στις πιο πολλές περιπτώσεις είναι αρκετή η αύξηση του σιδήρου της διατροφής με την κατάλληλη επιλογή των τροφών. Επίσης, κατά την εγκυμοσύνη χορηγούνται πάντα σκευάσματα σιδήρου, εφόσον η διατροφή δεν επαρκεί συνήθως για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών.

Κύριες πηγές σιδήρου:

-Το συκώτι

-Το κόκκινο κρέας και κυρίως το μοσχάρι

-Τα ψάρια

-Τα πουλερικά

-Τα Θαλασσινά

-Οι Ξηροί καρποί

-Τα Αποξηραμένα φρούτα (σταφίδες, βερίκοκα και δαμάσκηνα)

-Το αυγό

-Οι φακές

-Τα φασόλια

-Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο)

-Το μαύρο ψωμί

-Κόκκινο κρέας

Σ��μειώνουμε: Η βιταμίνη C βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου και από τα διάφορα φαρμακευτικά σκευάσματα (χάπια ή διαλύματα σιδήρου).