Καρδιά. Το πολυτιμότερο όργανο του σώματός μας. Χτυπάει ακούραστα πάνω από 110.000 φορές την ημέρα ή πάνω από 40 εκατομμύρια φορές σε έναν χρόνο. Η καρδιά είναι ένα από τα ζωτικά όργανα, που η λειτουργία της είναι απόλυτα συνυφασμένη με τη ζωή και τον θάνατο. Απαραίτητη κρίνεται λοιπόν η προστασία και η φροντίδα της για να μπορεί να λειτουργεί σωστά.

Μια από τις συνηθέστερες αρρώστιες που σ��ετίζονται με την καρδιά, είναι η καρδιακή ανεπάρκεια, η οποία αποτελεί την πιο σοβαρή πάθηση του οργάνου. Μπορεί να οδηγήσει στονθάνατο, ενώ εκδηλώνεται πιο συχνά από τις περισσότερες μορφές καρκίνου! Στην Ελλάδα, οι πάσχοντες από καρδιακή ανεπάρκεια εκτιμάται ότι ανέρχονται σε 200.000 ανθρώπους.

Πώς μπορούμε λοιπόν να προστατέψουμε την υγεία της καρδιάς μας; Παρακάτω θα δείτε το «χρυσό» δεκάλογο, ο οποίος μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων:

1.Διακόψτε το κάπνισμα. Είναι η πρώτη αιτία πρόκλησης στεφανιαίας νόσου. Ένα πακέτο τσιγάρα τη μέρα ισοδυναμεί με δεκαπλάσιο κίνδυνο εμφράγματος.

2.Το γρήγορο βάδισμα, η ποδηλασία ή το κολύμπι, μόλις για 20 λεπτά τη μέρα, βοηθάνε να υποχωρήσει η κακή χοληστερόλη κατά 30% μέσα σε διάστημα μόλις δύο μηνών.

3.Αλλάξτε το διαιτολόγιό σας. Μάθετε να τρώτε πέντε μικρές μερίδες φρούτων και λαχανικών τη μέρα. Αποφύγετε το λιπαρό κρέας και τα γαλακτοκομικά που είναι πλούσια σε λίπος. Αντικαταστήστε τα με πολυσακχαρίτες και μονοσακχαρίτες που θα βρείτε στο ελαιόλαδο, το ηλιέλαιο, το καλαμποκέλαιο και τους ξηρούς καρπούς. Το φολικό οξύ που περιέχουν περιορίζει τον κίνδυνο εμφράγματος κατά 19%. Ο χυμός φραγκοστάφυλου περιέχει φλαβονοειδή που θεωρούνται φυσικά καθαριστικά των αρτηριών. Τα φιστίκια ρίχνουν θεαματικά τη χοληστερόλη. �� μαύρη σοκολάτα «αραιώνει» το αίμα και προλαμβάνει τις θρομβώσεις. Και, τέλος, ένα γκρέιπφρουτ τη μέρα περιορίζει κατά 46% τη στένωση των αρτηριών.

4.Ελέγχετε τακτικά τα επίπεδα της χοληστερόλης σας. Υψηλά επίπεδα κακής χοληστερόλης (LDL) συνδέονται με στεφανιαία νόσο, καθώς συνεπάγονται απόφραξη των αρτηριών.

5.Ελέγχετε τακτικά τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα σας. Ο διαβήτης, ως γνωστόν, συνδέεται άμεσα με τις καρδιοπάθειες.

6.Περιορίστε την κατανάλωση αλατιού, το οποίο μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση και να οδηγήσει σε εμφράγματα. Ελέγχετε τις ετικέτες των συσκευασμένων τροφίμων για την περιεκτικότητά τους σε αλάτι και φροντίστε να μην καταναλώνετε πάνω από 6 γρ. τη μέρα.

7.Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ. Ενώ ένα ποτήρι κόκκινου κρασιού μπορεί να θεωρηθεί ωφέλιμο για την καρδιά. Περισσότερα από τρία ποτήρια αλκοόλ τη μέρα είναι επιβλαβή.

8.Διατηρήστε χαμηλό σωματικό βάρος. Εάν είστε υπέρβαρος, ακόμη και 10% απώλεια βάρους έχει φανεί ότι ρίχνει αντίστοιχα τα επίπεδα της αρτηριακής σας πίεσης, αλλά και τις πιθανότητες να αναπτύξετε διαβήτη τύπου 2.

9.Φροντίστε να ελέγχετε το άγχος σας. Αν και το στρες δεν συνδέεται άμεσα με νόσους της καρδιάς, ο τρόπος διαχείρισής του μπορεί να αποβεί μοιραίος.

10.Επισκεφτείτε τον καρδιολόγο σας και ζητήστε του να υποβληθείτε σε πλήρη καρδιολογικό έλεγχο, περιλαμβανομένου και τεστ κοπώσεως, ειδικά εάν κάποια από τα μέλη της οικογένειάς σας είναι καρδιοπαθείς. Μετά την ηλικία των 40, ο καθένας πρέπει να υποβάλλεται μία φορά τον χρόνο σε καρδιολογικό έλεγχο, που περιλαμβάνει μέτρηση της πίεσης, του βάρους, αλλά και των επιπέδων χοληστερόλης.