Είστε πολύ κουρασμένοι; Κάνετε αγώνα για να σηκωθείτε από το κρεβάτι το πρωί; Μην ανησυχείτε, δεν είστε οι μόνοι. Η χρόνια κόπωση είναι ένας από τους πιο κοινούς λόγους που οι άνθρωποι πηγαίνουν στο γιατρό.


Ανά πάσα στιγμή, ένας στους πέντε ανθρώπους αισθάνεται κουρασμένος και ασυν��θιστα ένας στους δέκα έχει παρατηρήσει παρατεταμένη κόπωση.


Η κόπωση από μόνη της δεν θεωρείτε ασθένεια, αλλά πιθανόν να είναι το σύμπτωμα μιας κατάστασης - είτε πρόκειται για φυσική, ψυχολογική ή κοινωνική.


Η κόπωση θα μπορούσε να οφείλεται σε ένα υποκείμενο πρόβλημα υγείας, όπως είναι αδιάγνωστος διαβήτης τύπου 2, μυοκαρδιοπάθεια ή υπολειτουργία του θυρεοειδούς.

Ακολουθήστε τις παρακάτω βασικές συμβουλές για αλλαγή του τρόπου ζωής σας, που θα σας βοηθήσουν να αυξήσετε το επίπεδο της ενέργειάς σας.

ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Γρήγορη αύξηση της ενέργειας. Η καφεΐνη δεν πρέπει να αποτελεί μια γρήγορη λύση. Το μόνο που θα καταφέρετε είναι να νοιώσετε περισσότερο κουρασμένοι στις επόμενες ώρες. Αντ 'αυτού, φροντίστε για μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή γεμάτη με φρούτα, λαχανικά και άπαχο πρωτεΐνη.

1. Κοιμηθείτε αρκετά και ποιοτικά.
2. Ασκηθείτε τουλάχιστον τρεις ώρες πριν τον ύπνο. Όσοι ασκούνται αισθάνονται πολύ λιγότερη κούραση από τους α��θρώπους που εξακολουθούν να «αναπαύονται» στον καναπέ. Ποια όμως είναι η συνταγή; Πόση άσκηση χρειάζεστε, πόσο συχνά και για πόσο χρονικό διάστημα, πριν αρχίσετε να παρατηρείτε το «τέλος» της εξάντλησή σας;

Ο Ralston συνιστά να ασκείστε 40 λεπτά, τουλάχιστον τέσσερις ημέρες την εβδομάδα. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, θα πρέπει να αισθανθείτε τουλάχιστον κάποια βελτίωση. Αν όμως ακολουθήσετε την άσκηση για τουλάχιστον ένα μήνα - και εξακολουθείτε να κοιμάστε αρκετά, αλλά και να αισθάνεστε χάλια, επισκεφτείτε τον γιατρό σας και κοιτάξτε να βρείτε την αιτία της κούρασης σας σε άλλες καταστάσεις.

Τι άλλο μπορεί να φταίει; Η χρόνια κόπωση συνδέεται με πολλές διαφορετικές παθήσεις. Πώς μπορώ να σας καταλάβω ποια θα μπορούσε να είναι ο ένοχος; Η σύντομη απάντηση είναι, δεν μπορείτε. Θα χρειαστείτε ένα γιατρό για αυτό.

Συνήθως οι καταστάσεις που μπορεί να ενοχοποιηθούν είναι:

• Η Αναιμία. "Αυτή είναι μια πολύ κοινή αιτία της κόπωσης και είναι πολύ εύκολο να ελεγχθεί με μια απλή εξέταση αίματος.
Οι ελλείψεις σε βασικά θρεπτικά συστατικά, όπως το κάλιο. Και πάλι, αυτό είναι εύκολο να ελεγχθεί με εξέταση αίματος.
Τα προβλήματα του θυρεοειδούς. Μια εξέταση αίματος για το επίπεδο των ορμονών του θυρεοειδούς, μπορεί να βοηθήσει. στην αξιολόγηση της λειτουργίας του θυρεοειδούς σας.
Ο διαβήτης. Οι άνθρωποι που έχουν διαβήτη "απλά δεν αισθάνονται ��αλά», "Εάν αισθάνεστε «σαν μεθυσμένοι» έχετε θολή όραση ή αυξημένη ούρηση, πρέπει να απευθυνθείτε στον γιατρό σας.
Η Κατάθλιψη. Αν το συναίσθημα της εξάντλησης συνοδεύεται από τη θλίψη και την απώλεια της όρεξης, και απλά δεν μπορείτε να έχετε καμία ευχαρίστηση σε πράγματα που κάποτε απολαμβάνετε, μπορεί να αρχίσουν να εμφανίζονται τα πρώτα «σύννεφα» της κατάθλιψης.
Η αποφρακτική άπνοια ύπνου. Αν δεν αισθάνεστε ξεκούραστοι και έχετε πονοκεφάλους το πρωί, σκεφτείτε την αποφρακτική άπνοια του ύπνου.
Οι αδιάγνωστες καρδιακές παθήσεις. Η κούραση μπορεί να είναι ένα σημάδι του προβλήματος της καρδιάς, ιδιαίτερα στις γυναίκες. "Αν έχετε πρόβλημα με την άσκηση, ή εάν αρχίσετε να αισθάνεστε χειρότερα, όταν ασκείστε, αυτό θα μπορούσε να είναι μια κόκκινη σημαία για καρδιακά προβλήματα. Εάν έχετε αμφιβολίες, δείτε το γιατρό σας."
Το φως κουράζει. Οι Έλληνες, λόγω της σχεδόν διαρκούς έκθεσής τους στο άπλετο ηλιακό φως, εμφανίζονται πιο επιρρεπείς σε "εποχιακά σύνδρομα κόπωσης". Περισσότερο φως σημαίνει περισσότερα ερεθίσματα και μεγαλύτερη διέγερση για το ορμονικό μας σύστημα. Κυρίως επηρεάζονται η σεροτονίνη και η νοραδρεναλίνη, ουσίες που ρυθμίζουν την ψυχική διάθεση, τον ύπνο και την αίσθηση κορεσμού. Τι αποτέλεσμα επιφέρει η μεταβολή στην έκκρισή τους; Μια ελαφρά μελαγχολία ή αϋπνία και λαιμαργία. Το σώμα καταναλώνει περισσότερη ενέργεια και συνεπώς απορρυθμίζεται. Υπάρχει, ωστόσο, και μια άλλη αιτία για την εποχιακή απώλεια ενέργειας. Αποδείχθηκε ότι τα επίπεδα του μαγνησίου στο αίμα πέφτουν στο ελάχιστο την άνοιξη. Πώς αντιμετωπίζεται αυτό; Με τροφές πλούσιες σε βιταμίνες της ομάδας Β, οι οποίες αυξάνουν την παραγωγή ενέργειας στον οργανισμό. Πλούσιες επίσης σε βιταμίνες C και Ε, καθώς η αντιοξειδωτική δράση τους προστατεύει τα κύτταρα από την πρόωρη γήρανση. Ενώ από τα μεταλλικά ιόντα, σημαντικά είναι το μαγνήσιο, το ασβέστιο και ο ψευδάργυρος.

Ζαχαρούλα Μανωλίδου