Είναι γεγονός ότι τα παιδιά το καλοκαίρι και στις διακοπές μένουν ξύπνια μέχρι πολύ αργά. Το πρωί δεν πρέπει να ξυπνήσουν γιατί δεν έχουν κάποια υποχρέωση. Τα παιδιά και οι έφηβοι που δεν κοιμούνται αρκετά κινδυνεύουν από τα ακόλουθα:

1. Δυσκολίες μνήμης
2. Μείωση του χρόνου κατά τον οποίο μπορούν να μένουν συγκεντρωμένα
3. Συναισθηματική αστάθεια και κακή διάθεση
4. Νευρικότητα, ερεθιστικότητα
5. Μείωση του συστήματος άμυνας του οργανισμού με αύξηση του κινδύνου μολύνσεων
6. Αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων κάθε μορφής
7. Μείωση της ευεξίας τους
8. Μείωση της απόδοσης στο σχολείο

Οι ανάγκες σε ύπνο των παιδιών ανάλογα με την ηλικία τους είναι:

1. Παιδιά ηλικίας 3 έως 5 ετών χρειάζονται από 11 έως 13 ώρες ύπνου κάθε νύκτα
2. Παιδιά 5 έως 12 ετών πρέπει να κοιμούνται τουλάχιστον 10 έως 11 ώρες κάθε νύκτα
3. Οι έφηβοι χρειάζονται 9 ώρες ύπνου κάθε νύκτα. Στους έφηβους χρειάζεται προσοχή διότι αποτελούν την ηλικιακή ομάδα με τη μεγαλύτερη στέρηση ύπνου. Κυκλοφορεί ο μύθος ότι οι έφηβοι χρειάζονται λιγότερο ύπνο και ότι με 7 έως 8 ώρες ύπνου μπορούν να αντεπεξέλθουν. Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν ότι οι 9 ώρες ύπνου είναι αναγκαίες στους έφηβους. Έρευνες έχουν δείξει ότι μεταξύ των παιδιών ηλικίας κάτω 18 ετών, 60% παραπονιούνται ότι είναι κουρασμένα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Επιπλέον 15% παραδέχονται ότι αποκοιμούνται στο σχολείο.
Δεν πρέπει να υπάρχει τηλεόραση, ραδιόφωνο, ή μουσική, ενώ το παιδί σας πηγαίνει για ύπνο. Έχει υπολογιστεί ότι όταν ένα παιδί αποκοιμάται με τη τηλεόραση να παίζει, στερείται 20 λεπτά από το χρόνο του ύπνου του κάθε νύκτα. Η απώλεια ύπνου είναι συσσωρευτική. Αυτό σημαίνει ότι έστω και λίγη στέρηση ύπνου κάθε νύκτα, στη συνέχεια της εβδομάδας, γίνεται μεγάλη με σημαντικές συνέπειες για το παιδί.
Κατά τις διακοπές, πολλοί γονείς αναρωτιούνται και ανησυχούν για τον ύπνο του μικρού παιδιού τους.

Διαβάστε και εφαρμόστε τις 10 συμβουλές έτσι ώστε να κοιμάται το παιδί σας «σαν αγγελούδι» και να γίνουν τα πράγματα ευκολότερα, Αυτό θα σας βοηθήσει να διασκεδάσετε και να χαλαρώσετε την περίοδο των διακοπών σας.

1. Προτού ταξιδέψετε, βεβαιωθείτε ότι έχετε μια καθιερωμένη ώρα ύπνου για το παιδί.
2. Θα μπορούσατε να εξετάσετε την χρήση μουσικής ως ένα μέτρο ρουτίνας, ώστε να μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε στις διακοπές έτσι ώστε το παιδί σας να το συσχετίσει με τον ύπνο
3. Εξετάστε την καθιέρωση ενός αγαπημένου αντικειμένου, πριν από το ταξίδι σας για μεγαλύτερη άνεση ιδιαίτερα σε μια «ξένη» χώρα.
4. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σας, μπορεί να χρησιμοποιήσετε ένα μαξιλάρι ή ένα σεντόνι δικό του. Αυτό θα έχει ένα οικείο άρωμα για το παιδί. Το άρωμα θα το βοηθήσει να αισθάνεστε κοντά σας, ακόμα και αν είστε σε ένα άλλο δωμάτιο.
Δώστε στο παιδί σας κάποια «εργαλεία» για να ξεπεράσει τις ανησυχίες του. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν ένα φακό, ένα μπουκάλι γεμάτο με νερό, ή ένα μεγάλο λούτρινο ζώο για να το "προστατεύσει". Να μην λέτε στο παιδί ότι είναι «χαζό» επειδή φοβάται. Θα νοιώσει ακόμα πιο άσχημα.
5. Δημιουργήστε ένα σύστημα ανταμοιβής. Κάθε βράδυ που το παιδί σας πηγαίνει για ύπνο στην ώρα του, παίρνει ένα αστέρι. Μετά από τρία αστέρια, δώσετε του ένα βραβείο.
6. Βεβαιωθείτε ότι έχετε ένα άνετο και ήσυχο μέρος για σας και το παιδί σας.
7. Αποφεύγετε να ταΐζετε το παιδί με ένα μεγάλο γεύμα κοντά στην ώρα του ύπνου.
8. Μην διαταράσσετε το πρόγραμμα του ύπνου του ανάλογα με τις «επιθυμίες» των φίλων και συγγενών. Δεν «κρατάμε το παιδί ξύπνιο γιατί θα μας επισκεφτεί η γιαγιά, η θεία , η νονά του. Εξηγήστε στους ότι ο ύπνος του είναι προτεραιότητά σας.
9. Μην προσπαθήστε να εκπαιδεύσετε το παιδί στις διακοπές.
10. Να μην γίνεστε θύμα της πρότασης «ακόμα ένα παραμύθι μαμά». Να είστε σταθερή στις αποφάσεις σας.

Ελπίζουμε, ότι αν ακολουθήσετε τις παραπάνω «συμβουλές», να καταφέρετε κάθε βράδυ να πέφτουν τα γλυκά παιδάκια σας στην αγκαλιά του Ορφέα χωρίς κλάματα και πολλές φασαρίες!

Ζαχαρούλα Μανωλίδου