Ήταν 23 Μαΐου 2006. Ολόκληρη η Ελλάδα συγκλονίζεται από το θάνατο του ήρωα πιλότου της Πολεμικής Αεροπορίας, Κώστα Ηλιάκη, κατά τη διάρκεια θερμού επεισοδίου με τουρκικά μαχητικά πάνω από την Κάρπαθο, αφήνοντας πίσω του τη γυναίκα του και τα δύο παιδιά του.

Επισήμως ο θάνατος του Σμηναγού Ηλιάκη αποδόθηκε σε «ατύχημα» που οφειλόταν σε «ανθρώπινο λάθος» του Τούρκου πιλότου με τον οποίο ενεπλάκη σε αερομαχία.

Σύμφωνα με το επίσημο ανακοινωθέν, όταν συναντήθηκαν οι δύο σχηματισμοί στον αέρα άρχισε η καταδίωξή τους. Ξαφνικά ο Κώστας Ηλιάκης δέχθηκε επίθεση από το ένα τουρκικό μαχητικό.

Ο Τούρκος πιλότος, Χαλί Ιμπραήμ Οσκεμπίρ χτύπησε με το δεξί φτερό του αεροσκάφους του την καλύπτρα του αεροσκάφους του Ηλιάκη, οδηγώντας το σε κάθετη και ανεξέλεγκτη πτώση που είχε σαν αποτέλεσμα τη συντριβή του στη θάλασσα και τον θάνατο του Έλληνα κυβερνήτη.

Ο Τούρκος πιλότος έπεσε σε διεθνή χωρικά ύδατα, εντός του FIR Αθηνών, όμως τελικά τον περισυνέλεξαν Τούρκοι και επέστρεψε αμέσως στην πατρίδα του.

Το πόρισμα του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας αναγνώριζε ότι ο σμηναγός Ηλιάκης εκτέλεσε άψογα την αποστολή του και ανέφερε:

«Ο σμηναγός Ηλιάκης κατευθύνθηκε προς το τουρκικό αεροσκάφος RF-4, στο πλαίσιο διατεταγμένης και σύμφωνης με το περιεχόμενο και τα δεδομένα αποστολής του προσπάθειας αναχαίτισης – αναγνώρισης σε ευθεία και οριζόντια πτήση, χωρίς να ελιχθεί καθ’ οποιονδήποτε τρόπο και χωρίς να παραβιάσει την απόσταση ασφαλείας των 1.000 ποδών που ορίζεται για την αποφυγή εναέριων συγκρούσεων μεταξύ αεροσκαφών».

Χαρακτήριζε μάλιστα το περιστατικό ως «ατύχημα» λόγω ανθρώπινου λάθους του πιλότου.

«Αντίθετα, προέκυψε σαφώς ότι ο χειριστής του leader (αρχηγού) αεροσκάφους του τουρκικού σχηματισμού προέβη στην εκτέλεση βίαιου και επικίνδυνου ελιγμού σε απόσταση μικρότερη των 100 ποδών, προς παρενόχληση – αποτροπή προσέγγισης του Ηλιάκη στο τουρκικό RF-4, αναπτύσσοντας έτσι υψηλή ταχύτητα (εμμονή να παραμείνει εσωτερικά και ψηλότερα από το ελληνικό μαχητικό, έχοντας πορεία σύγκρουσης, αντί να περάσει από κάτω). Συνέπεια όλων αυτών ήταν ο Τούρκος χειριστής να απολέσει τον έλεγχο του αεροσκάφους του, το οποίο ανεξέλεγκτο προσέκρουσε βίαια σε εκείνο του Ηλιάκη», σημειωνόταν στο πόρισμα.

Tags: