Ο 22χρονος φοιτητής που σκοτώθηκε με τραγικό τρόπο στην Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών και σήμερα έχει τούνελ με το όνομα του

Έχουν περάσει κιόλας 13 χρόνια από την ημέρα που ο Πάνος Μυλωνάς έχασε την ζωή του με τραγικό και άδικο τρόπο στο 145ο χιλιόμετρο της παλιάς –πλέον- εθνικής οδού Αθηνών-Πατρών.

Δεκατρία χρόνια μετά από αυτό το σοκαριστικό τροχαίο, η μητέρα του Πάνου Μυλωνά ήταν εκεί, στα εγκαίνια της εθνικής οδού Κορίνθου-Πατρών την οποία εγκαινίασε ο Χρήστος Σπίρτζης, για να ακούσει μια από τις σήραγγες, να παίρνει το όνομα του γιου της.

Και φυσικά ο Πάνος Μυλωνάς δεν ήταν ο μόνος που έχασε την ζωή του στον δρόμο καρμανιόλα .Όλα αυτά τα χρόνια, εκατοντάδες ήταν αυτοί που άφησαν την τελευταία τους πνοή στην «σκοτώστρα» της εθνικής οδού.

Η ιστορία του Πάνου όμως, εκτός από την απίστευτη τραγωδία, εσωκλείει και έναν φοβερό συμβολισμό, αφού ο χαμός του αποτέλεσε αφορμή για να συσταθεί το ΙΟΑΣ (Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας), ώστε να μην θρηνήσουμε ξανά άλλα θύματα στην άσφαλτο.

Η ΤΡΑΓΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ 22ΧΡΟΝΟΥ ΠΑΝΟΥ ΜΥΛΩΝΑ

Ο Πάνος ούτε έτρεχε, ούτε μαγκιές στον δρόμο έκανε, ούτε είχε παραβιάσει τον ΚΟΚ. Βρέθηκε απλά στο λάθος μέρος, την λάθος στιγμή.

Όλα έγιναν στις 22 Μαρτίου του 2004. Τεταρτοετής φοιτητής του Τμήματος Μηχανολόγων ΚΑΙ Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών, και συντάκτης του ειδικού Τύπου του αυτοκινήτου, ο Πάνος ταξίδευε στην εθνική οδό Αθηνών-Πατρών για να παρακολουθήσει τα μαθήματα του στην Πάτρα.

Ο θάνατος όμως παραμόνευε στο 145ο χιλιόμετρο. Εκείνην την ώρα από απέναντι ερχόταν ένα παλιό Χόντα. Ο οδηγός του έχασε τον έλεγχο και μπήκε στη λωρίδα του Πάνου. Τα δυο οχήματα συγκρούστηκαν σφοδρά, και η ταχύτητα τους ήταν τέτοια, που ο Πάνος με το όχημα εκτινάχθηκαν σε ένα πάρκινγκ 200 μέτρα πιο κάτω.  

Παρ΄όλ΄αυτά, ο 22χρονος φοιτητής μπόρεσε και «μάζεψε» το αυτοκίνητο, ακινητοποιώντας το πριν φύγει από τον δρόμο.

Έλα όμως που η μοίρα είχε άλλα σχέδια για εκείνον, καθώς όπως το φρέναρε κάθετα στο οδόστρωμα, μια μηχανή που ερχόταν εκείνη την ώρα με μεγάλη ταχύτητα, έπεσε πάνω του και τον σκότωσε ακαριαία.

ΤΟ ΙΟΑΣ ΚΑΙ Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΝΟΥ, ΒΑΣΩ:

Εκείνη η μέρα, έμεινε για πάντα «χαραγμένη» στο μυαλό και στην ψυχή της Βάσως Μυλωνά. Η μητέρα του 22χρονου έπρεπε να συμβιβαστεί με το γεγονός πως δεν θα έβλεπε ποτέ ξανά τον γιο της, ο οποίος έφυγε για να πάει στην σχολή του και δεν επέστρεψε ποτέ. Το μέλλον του, διαγραφόταν λαμπρό. Στα 22 του ήταν ο νεότερος διαπιστευμένος δημοσιογράφος στο WRC, που έκανε μαθήματα οδικής ασφάλειας στους φίλους του, που από παιδί έφτιαχνε μινιατούρες αυτοκινητάκια και πήρε δίπλωμα οδήγησης τη μέρα των γενεθλίων του γιατί δεν άντεχε να περιμένει ούτε μια ώρα παραπάνω πριν πιάσει το τιμόνι.

Ένα χρόνο μετά τον τραγικό χαμό του Πάνου, και συγκεκριμένα στις 12 Μαϊου 2005, ιδρύθηκε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός, με ιδρυτικά του μέλη Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, Επιχειρηματικούς φορείς, Ελεγκτική Εταιρεία και φυσικά πρόσωπα. Κύριος σκοπός του Ινστιτούτου είναι η υποστήριξη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, τη μελέτη, έρευνα, ενημέρωση και εκπαίδευση στοχεύοντας κατ’ εξοχήν στην πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Η ευαισθητοποίηση των πολιτών και των αρμόδιων φορέων σε θέματα ενημέρωσης και προάσπισης της οδικής ασφάλειας αλλά και η παραπέρα ενίσχυση, ενδυνάμωση και στήριξη της πολιτείας στην ανάληψη και τήρηση ουσιαστικών μέτρων και πολιτικών στη χώρα μας σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής, οδικής ασφάλειας και μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, αποτελούν βασικούς στόχους του Ινστιτούτου.

Αιτία για την ίδρυση του ινστιτούτου ήταν ότι έχουμε τη θλιβερή πρωτιά στα τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη τα οποία αποτελούν και την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους μας στην Ελλάδα. Αφορμή, αποτέλεσε ο χαμός του Πάνου.

AΡΙΣΤΕΡΑ Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΝΟΥ, ΒΑΣΩ ΜΥΛΩΝΑ

Σε συνέντευξη που είχε δώσει το 2007 στην «Καθημερινή», η μητέρα του Πάνου είχε πει:

Μακάρι να αρκούσε το να προσέχεις εσύ πώς οδηγείς. Δεν ήταν εύκολο να συνεχίσω να ζω μετά από αυτό που συνέβη. Θυμάμαι που μίλησα με μια ψυχίατρο τότε, μια πολύ συγκροτημένη γυναίκα. Με άκουσε προσεκτικά, και ύστερα μου είπε κάτι που το θυμάμαι ακόμα. Της έλεγα, “δεν αντέχεται αυτό, καλύτερα να μη ζούσα”. Και μου απάντησε: “Δηλαδή αυτά τα 22 χρόνια που ζήσατε μαζί με τον Πάνο, και ήταν υπέροχα, προτιμούσατε να μην τα ζήσετε ποτέ; Να τα διαγράψετε;”

Φύγαμε δρομέως με τον άνδρα μου για το νοσοκομείο του Ρίο. Οταν φθάσαμε, κάποιος μας είπε να καθίσουμε, κι εγώ τον ρώτησα “πώς είναι ο Πάνος;. Όπως καθόμασταν σε δύο καρέκλες και περιμέναμε, ήρθε μια νοσοκόμα. Μου είπε “να σας δώσω τα ρούχα του γιου σας”. Μου έφερε μια μαύρη σακούλα, τυλιγμένη με έναν λευκό επίδεσμο. Πάνω έγραφε το όνομα του παιδιού μου. Εκείνη τη στιγμή κατάλαβα. Αυτήν τη στιγμή τη βλέπω ακόμη στον ύπνο μου...

 

H ONOMATOΔΟΣΙΑ ΤΗΣ ΣΗΡΑΓΓΑΣ

Για μια μάνα που έζησε όλον αυτόν τον εφιάλτη και μετά από αυτό βρήκε την δύναμη να στήσει από το μηδέν το ΙΟΑΣ, με αποτέλεσμα σήμερα πλέον να την καλούν σε παγκόσμια συνέδρια οδικής ασφάλειας και να διοργανώνει καμπάνιες με ημερίδες  με μεγάλη απήχηση στην Ευρώπη, το να ακούει να δίνεται το όνομα του αδικοχαμένου γιου της  στη σήραγγα Αιγείρας της Ολυμπίας Οδού, είναι εκτός από άκρως συγκινητικό και δεόντως συμβολικό.

Η ανακοίνωση της ονομασίας της σήραγγας της Αιγείρας με το όνομα του παιδιού της, συγκίνησε βαθιά τη μητέρα του και Πρόεδρο του Ι.Ο.ΑΣ. Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά, η οποία δήλωσε:

«Είναι μια ξεχωριστή στιγμή με έντονη συναισθηματική φόρτιση για εμάς και μια δικαίωση που μας ενδυναμώνει και μας δίνει το κουράγιο να συνεχίζουμε το δύσκολο έργο μας. Για περισσότερα από δέκα χρόνια, συνεισφέρουμε ακούραστα, καθημερινά στη μεγάλη ανάγκη της χώρας μας για Οδική Ασφάλεια και υψηλών προδιαγραφών ασφαλείας έργα υποδομής. Το Ινστιτούτο είναι πρόθυμο να συνεργαστεί άμεσα με την κυβέρνηση, προκειμένου η επί της αρχής δέσμευση να μετουσιωθεί σε πράξη με στόχο την ταχύρρυθμη βελτίωση της κατάστασης στο οδικό δίκτυο της χώρας μας, αλλά και τη βελτίωση των οδηγικών συμπεριφορών των Ελλήνων».


Σήμερα, το ΙΟΑΣ είναι πλέον συμβουλευτικό όργανο του ΟΗΕ, προωθεί τη χάρτα οδικής ασφάλειας σε επτά χώρες, ενώ κάνει συνεχόμενες δράσεις με εκπαιδευτικά προγράμματα. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει κανένας άλλος φορέας -κυβερνητικός ή μη- τόσο ενεργός και αποτελεσματικός στον συγκεκριμένο τομέα.

 

Tags: