Την «καυτή» τιμή του πετρελαίου θέρμανσης είχαν να αντιμετωπίσουν τις τελευταίες ημέρες  οι καταναλωτές. Παρότι οι  θερμοκρασίες ήταν  χαμηλές ή και πολύ χαμηλές σε αρκετές περιοχές της χώρας, η υψηλή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης ήταν απαγορευτικός παράγοντας για αρκετούς από τους πολίτες ώστε να χρησιμοποιήσουν το κεντρικό σύστημα θέρμανσης, με αποτέλεσμα αρκετοί να καταφεύγουν σε επικίνδυνες για το περιβάλλον αλλά και την ατομική-οικογενειακή τους ασφάλεια λύσεις.

 Οι συχνές ανακοινώσεις της Πυροσβεστικής για τις πυρκαγιές άλλωστε, για πυρκαγιές σε διαμερίσματα και μονοκατοικίες λόγω των άλλων μορφών θέρμανσης που αναγκάζονται να χρησιμοποιούν κατά κόρον οι πολίτες (από τζάκι και ηλεκτρικά καλοριφέρ μέχρι μαγκάλια) με συχνά τραγικά αποτελέσματα, είναι ενδεικτικές  δυστυχώς για τις συνέπειες.

Δείτε στους πίνακες  τη μέση τιμή σε βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης και πετρέλαιο θέρμανσης στην Ελλάδα, στην Ε.Ε. των 28 και στην ευρωζώνη.  

 

Η υψηλή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης όμως στην Ελλάδα, την ίδια στιγμή που έχει περιοριστεί κατά πολύ ο αριθμός των δικαιούχων, οι οποίοι αρκετές χρονιές εισπράττουν τα χρήματα το… καλοκαίρι, δεν οφείλεται τόσο στη διεθνή τιμή  του πετρελαίου  (αν και αυτή έχει  φέτος ανοδική τάση) αλλά όπως και στα υπόλοιπα καύσιμα στον εξαιρετικά υψηλό Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης  (ΕΦΚ). Έναν φόρο που η σημερινή κυβέρνηση είχε υποσχεθεί να τον μειώσει, αλλά τον αύξησε…

Σύμφωνα με τα στοιχεία  της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων οι μέσες τιμές καυσίμων στις 25/1/2018 διαμορφώθηκαν ως εξής:   Αμόλυβδη 95 οκτ. 1,550,  Αμόλυβδη 100 οκτ.1,740, Diesel Κίνησης  1,325 ,  Πετρέλαιο Θέρμανσης 1,017, Υγραέριο κίνησης 0,834.

Σύμφωνα επίσης με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας  (ΣΕΕΠΕ) αυτό που πληρώνουν κατά τα 2/3 οι καταναλωτές στα καύσιμα είναι… φόροι!

Συγκεκριμένα,  σε μια ενδεικτική τιμή πώληση βενζίνης προς 1,506  ευρώ  το λίτρο στην αντλία του πρατηρίου υγρών καυσίμων ο καταναλωτής πληρώνει μόλις 0,066 ευρώ για το μικτό περιθώριο κέρδους εταιρείας εμπορίας-μεταφορέα πρατηριούχου (4,38% της τιμής και 0,43 ευρώ για την τιμή διυλιστηρίου (29,02% της τιμής), αλλά καταβάλλει 1,002 ευρώ στο κράτος για φόρους και δασμούς (66,2% της τιμής).  

του Αλέξη Διακόπουλου

adiakopoulos@star.gr     

 

Tags: