Αύξηση 1% του πληθωρισμού παρατηρείται τον μήνα Ιούνιο του 2017, συγκριτικά με τον Ιούνιο του 2016, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Αντίστοιχα, τον Ιούνιο του 2016, ο Δείκτης Καταναλωτών Τιμών είχε σημειώσει μείωση 0,7% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2015. Το star.gr επικοινώνησε με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, η οποία μας εξήγησε τι σημαίνει αυτό για το καλάθι… της νοικοκυράς.

Τι είναι ο πληθωρισμός;

Πληθωρισμός είναι η μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών μιας οικονομίας μέσα σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Ο πληθωρισμός μπορεί να είναι είτε θετικός, είτε αρνητικός.

Τι σημαίνει για το μέσο Έλληνα… ότι ο πληθωρισμός παρουσίασε αύξηση 1%;

Το γεγονός ότι ο πληθωρισμός παρουσιάζει αύξηση, είναι σχετικό το αν είναι προς όφελος του καταναλωτή, γιατί παίζει ρόλο από πού έχει προέλθει η αύξηση.  Στην προκειμένη περίπτωση, η αύξηση του πληθωρισμού στα καταναλωτικά προϊόντα έχει προέλθει από την αύξηση των φόρων, οπότε αυτό είναι επιβαρυντικό για τον καταναλωτή, όπως μας εξήγησαν από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, μετά από επικοινωνία του star.gr.

Η μεταβολή των μισθών σχετίζεται με αύξηση των τιμών;

O δείκτης καταναλωτικών τιμών έχει υπολογιστεί με βάση την μεταβολή των τιμών της αγοράς και μόνο, ασχέτως αν υπάρχουν αυξήσεις ή μειώσεις μισθών.

Σε ποια καταναλωτικά προϊόντα σημειώθηκαν μεταβολές τον Ιούνιο του 2017, σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2016;

Αυξήσεις σημειώθηκαν:

-Κατά 7,0% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα), καπνό.

-Κατά 2,9% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τις μειώσεις κυρίως των τιμών σε : ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό.

-Κατά 6,9% της ομάδας «Μεταφορές» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφορών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στην αγορά αυτοκινήτων.

-Κατά 1,3% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

-Κατά 1,9% της ομάδας «Ξενοδοχεία - Καφέ – Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια - ζαχαροπλαστεία- καφενεία - κυλικεία, ξενοδοχεία - μοτέλ - πανδοχεία.

Μειώσεις των δεικτών σημειώθηκαν:

-Κατά 0,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, λαχανικά διατηρημένα ή  επεξεργασμένα, πατάτες, χυμούς φρούτων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά, καφέ.

-Κατά 0,5% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδυσης.

-Κατά 4,0% «Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε έπιπλα, διακοσμητικά είδη και άλλα καλύμματα δαπέδου, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, μεγάλες οικιακές συσκευές (ηλεκτρικές ή μη), είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

-Κατά 3,1% της ομάδας «Υγεία», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

-Κατά 1,6% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στους προσωπικούς υπολογιστές.

-Κατά 0,3% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

-Κατά 2,5% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα οχημάτων.

Τι προβλέπεται για τους επόμενους μήνες;

Ο Δείκτης Καταναλωτικών Τιμών δεν μπορεί να προβλεφθεί για τους επόμενους μήνες, καθώς οι τιμές ενέργειας επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές. 

Σοφία Βάγκα
svagka@star.gr

Tags: