Με δεδομένο ότι η Ελλάδα το 2018 θα χρειασθεί και νέα δάνεια για κάλυψη των αναγκών της η τριμηνιαία έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής βάζει το ερώτημα "και 4ο μνημόνιο;".

"Η Ελλάδα μετά το 2018 θα χρειαστεί δάνεια για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της μετέπειτα περιόδου διαφορετικά οδηγείται σε διακοπή της εξυπηρέτησης των υποχρεώσεών της. Αυτά μπορούν να εξευρεθούν είτε από τις αγορές, εφόσον έχει καταφέρει να βγει σε αυτές, είτε από τον ΕΜΣ. Και αυτό το γεγονός αποτελεί πεδίο που δυσκολεύει και το κλείσιμο της αξιολόγησης λόγω των διαφορετικών προσεγγίσεων μεταξύ ΔΝΤ, Ε.Ε και ελληνικής κυβέρνησης" αναφέρει θέτοντας σε ειδικό κεφάλαιο το ερώτημα για 4ο Μνημόνιο.

"Προφανώς, ένα νέο αίτημα το 2018 για δάνειο από τον EΜΣ θα συνοδευθεί σύμφωνα με τους κανόνες του από ένα νέο, το τέταρτο Μνημόνιο (=πρόγραμμα προσαρμογής)" λέει.

"Αλλά οι δυσκολίες έγκρισης ενός νέου προγράμματος από τους εταίρους που θα βρίσκονται υπό σημαντικές πολιτικές πιέσεις καθιστά επίφοβους τους όρους που θα το συνοδεύουν. Αν δεν υπάρξει συμφωνία με τον ΕΜΣ (που σημειωτέον είναι διακυβερνητικό όργανο και όχι όργανο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) ή χρηματοδότηση μέσω εξόδου στις αγορές, τότε η πτώχευση θα είναι αναπόφευκτη με πιθανότατη συνέπεια την έξοδο από το Ευρώ" αναφέρει.

Συνεχίζει επίσης η έκθεση λέγοντας "τα πιθανά προβλήματα που θέτει μια πτώχευση είναι προβλέψιμα - νέα καταβύθιση της παραγωγής, τραπεζική κρίση, διακοπή των εισροών από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της ΕΕ, αβεβαιότητα και στην περίπτωση εξόδου από το κοινό νόμισμα, υποτιμήσεις του εθνικού νομίσματος, έντονες τάσεις για σπιράλ πληθωρισμού και υποτιμήσεων που θα απαιτούν μία εξαιρετικά περιοριστική νομισματική πολιτική, κλπ και με το εξωτερικό, δημόσιο και ιδιωτικό χρέος να επικρέμαται απειλητικό ως "δαμόκλειος σπάθη".

Αλλά, η καθαρά οικονομική ανάλυση υποκρύπτει το σπουδαιότερο ίσως, ότι μετά από πτώχευση και έξοδο από τη ζώνη του Ευρώ θα εκλείψει ο "αυτοπεριορισμός" της ελληνικής πολιτικής εντός και μέσω του ευρωπαϊκού συστήματος με τους κανόνες του (και τις ευκαιρίες).

Η όποια κυβέρνηση τότε θα "παραδέρνει" στη θάλασσα του διεκδικητισμού κατακερματισμένων συμφερόντων και της αμοιβαίας επίρριψης ευθυνών σε ένα σχεδόν σίγουρα κατακερματισμένο πολιτικό και κοινωνικό τοπίο το οποίο θα αναζητά τη συγκρότηση μίας νέας ταυτότητας στο διεθνές περιβάλλον από χειρότερες θέσεις, τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας" αναφέρει.

Επισημαίνει ακόμη ότι "το οικονομικό κόστος των καθυστερήσεων και αναβολών στις διαδικασίες αξιολόγησης, δηλαδή μιας τελικής συμφωνίας για το πρόγραμμα προσαρμογής, μπορεί να αποδειχθεί μεγαλύτερο για την Ελλάδα από το πιθανό όφελος, το οποίο επιπλέον θα αποδειχθεί προσωρινό". 

"Το χειρότερο είναι ότι η επιβράδυνση θα συμπαρασύρει και άλλα μεγέθη π.χ. φόρους. Έτσι διαγράφεται η απειλή νέων φαύλων κύκλων και μιας μακροχρόνιας στασιμότητας" επισημαίνει.

Κάνει σαφές ότι  οι αλλεπάλληλες εκλογές σε Ολλανδία, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία εντός του 2017, σε συνάρτηση με τις εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης εξελίξεις, έχουν τη δυνατότητα να δράσουν ως καταλύτης και στο κατακερματισμένο ελληνικό πολιτικό και κοινωνικό σύστημα, να συναντήσουν και παροτρύνουν δυνάμεις πρόθυμες να εκπροσωπήσουν αυτές τις τάσεις πολιτικά και εδώ. "Τότε το έργο της προσαρμογής θα γίνει σισύφειο" επισημαίνει.

Μιλά για  επόμενο, τρίτο δύσβατο στάδιο των αξιολογήσεων. Αναφέρει ότι "με την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης δεν τελειώνει το μονοπάτι εφαρμογής του τρίτου προγράμματος προσαρμογής (=Μνημονίου) και η ομαλή εκταμίευση των προβλεπόμενων δόσεων της τρέχουσας δανειακής σύμβασης για τους εξής λόγους:

- Πρώτον, θα χρειασθεί χρόνος για την πλήρη εφαρμογή των νομοθετικών μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί για να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση και των τυχόν εκκρεμοτήτων που θα μεταφερθούν στο επόμενο στάδιο.

- Δεύτερον, ακολουθεί αμέσως μετά τη δεύτερη, η τρίτη αξιολόγηση προόδου, που αν ερμηνεύσουμε το Μνημόνιο κατά γράμμα και μετά τις καθυστερήσεις των προηγούμενων θα πρέπει να τελειώσει σε ασφυκτικά σύντομο χρονικό διάστημα.
Και  εκτιμά ότι "ο πολιτικός χρόνος για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης θα είναι σαφώς πιο περιορισμένος σε σχέση με τον πολιτικό χρόνο των προηγούμενων δύο αξιολογήσεων".

 

Λιαργκόβας: «Είμαστε ένα βήμα πιο κοντά σ΄ένα αδιέξοδο»

«Είμαστε ένα βήμα πιο κοντά σ΄ένα αδιέξοδο», τόνισε, μιλώντας στον Αθήνα 9.84 ο συντονιστής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, Παναγιώτης Λιαργκόβας, σημειώνοντας ότι το γεγονός ότι πάμε πλέον στο Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου, δημιουργεί “μια ασφυκτική κατάσταση”.

Σχολιάζοντας τα όσα ακούγονται ότι η κυβέρνηση ενδέχεται μέχρι το καλοκαίρι, που υπάρχει η μεγάλη δόση αποπληρωμής τοκοχρεολυσίων, να έχει συγκεντρώσει όσα χρήματα χρειάζεται, από την υπαραπόδοση φόρων, ώστε να μην υπάρχει τρομερή ανάγκη και να μην μπορεί να πιεστεί από Ευρωπαίους για το κλείσιμο της αξιολόγησης, ο κ. Λιαργκόβας εμφανίστηκε επιφυλακτικός.

«Υπάρχει μια αμφιβολία κατά πόσο φθάνουν ακόμα και αυτά τα παραπάνω έσοδα να καλύψουν όλες τις επιμέρους πληγές και τις ανάγκες της χώρας στο μέλλον» τόνισε ενώ σε ερώτηση αν θα μπορούσε να το κάνει σε συνδυασμό με μια στάση πληρωμών, υπογράμμισε ότι ήδη υπάρχει μεγάλη στάση πληρωμών στις υποχρεώσεις του κράτους.

Tags: