Δυσανάλογα ακριβό παραμένει το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς» στην Ελλάδα.

Αν και η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων διαρκώς φθίνει, οι τιμές –και μάλιστα σε βασικά είδη διατροφής- βρίσκονται σε σταθερά υψηλά επίπεδα, προκαλώντας αιμορραγία στον ούτως ή άλλων φτωχό οικογενειακό προϋπολογισμό.

Οι διαδοχικές αυξήσεις του ΦΠΑ και κυρίως αυτή που έγινε πέρυσι το καλοκαίρι με την υπαγωγή σειράς τροφίμων από τον συντελεστή 13% στον συντελεστή 23% –και τώρα πλέον 24%– προκαλεί υποχώρηση της κατανάλωσης και με τη σειρά τους βιομηχανία και λιανεμπόριο, για να αντισταθμίσουν τις απώλειες στην εγχώρια αγορά, διατηρούν ή και αυξάνουν τις τιμές, δημιουργώντας έτσι έναν φαύλο κύκλο ακρίβειας και ζημιών.

Αν και η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε καθεστώς αποπληθωρισμού για 41ο συνεχή μήνα (με βάση τα στοιχεία έως και τον Ιούλιο του 2016), οι τιμές στα τρόφιμα -οι οποίες έχουν και σημαντική στάθμιση στη διαμόρφωση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή- είναι σημαντικά αυξημένες σε σύγκριση με πέρυσι. Μάλιστα, οι μεταβολές των τιμών σε αρκετές περιπτώσεις είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές στην υπόλοιπη Ευρωζώνη.

Αυξημένες κατά 2,3% οι τιμές σε σχέση με πέρυσι

Τον Ιούλιο του 2016, με βάση τα στοιχεία της Eurostat, οι τιμές των τροφίμων γενικά στην Ελλάδα ήταν αυξημένες κατά 2,3% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, όταν η αντίστοιχη μεταβολή στην Ευρωζώνη ήταν 0,9%.

Οι αυξήσεις σε φρούτα, λαχανικά και έλαια θυμίζουν εποχές που η ελληνική οικονομία βρισκόταν υπό το βάρος υψηλών πληθωριστικών πιέσεων.

Ειδικότερα:

• Τα έλαια –συμπεριλαμβ��νομένου του ελαιολάδου που κυρίως χρησιμοποιείται στην Ελλάδα– πωλούνται ακριβότερα κατά 9,5%, με την αύξηση στην Ευρωζώνη να είναι 2,9%.
• Οι τιμές των φρούτων έχουν αυξηθεί κατά 4,2%, με την αύξηση να είναι ελαφρώς χαμηλότερη από την αντίστοιχη στην Ευρωζώνη (4,9%).
• Οι τιμές των λαχανικών είναι αυξημένες κατά 7% στην Ελλάδα σε σύγκριση με πέρυσι, έναντι αύξησης 5,6% στην Ευρωζώνη.
• Οι τιμές σε ψωμί και δημητριακά έχουν αυξηθεί κατά 2% σε ετήσια βάση, όταν στην Ευρωζώνη η αύξηση κατά το ίδιο χρονικό διάστημα ήτ��ν μόλις 0,2%.

Σημαντικές αυξήσεις παρατηρούνται, εξάλλου, και σε σειρά άλλων τυποποιημένων τροφίμων και ποτών, όπως τα αλκοολούχα ποτά (4,3%), τα ζαχαρώδη-σοκολατοειδή (5,1%), τα τυποποιημένα λαχανικά (2%), σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ).