​Να αποκωδικοποιήσει τις σκέψεις του υπουργείου Οικονομικών, σχετικά με τα σχέδια που κάνει για τη φορολόγηση των συνδέσεων internet και της συνδρομητικής τηλεόρασης προσπάθησε πρώην στέλεχος της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών συστημάτων και νυν τεχνοκράτης του ΥΠΟΙΚ, ο οποίος μίλησε στο emea.gr.

Όπως διευκρίνισε, τα πάντα προς το παρόν είναι ακόμα σε επίπεδο σκέψεων και το αν τελικά θα αποφασιστεί οριστικά η φορολόγηση του internet, θα εξαρτηθεί από το εάν θα βγουν τα νούμερα από τα υπόλοιπα μέτρα που σχεδιάζει το υπουργείο.

Τόνισε μάλιστα πως η φορολόγηση του internet δεν είναι στις πρώτες επιλογές του υπουργείου, επεσήμανε όμως ότι το υπουργείο οφείλει να εκπονήσει σενάρια για όλα τα πιθανά ενδεχόμενα, ώστε να είναι προετοιμασμένο.

Σ’ αυτό λοιπόν το πλαίσιο το βασικό σκεπτικό είναι να φορολογηθούν κυρίων οι ακριβές συνδέσεις, ή οι συνδέσεις εκείνες που παραπέμπουν σε χρήστες με εισοδήματα άνω του μέσου όρου.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το στέλεχος του ΥΠΟΙΚ, σε ό,τι αφορά στις σταθερές συνδέσεις, μας είπε πως η σκέψη του υπουργείου είναι να φορολογηθούν οι «ακριβές» συνδέσεις πολύ υψηλής ταχύτητας, που είναι οι συνδέσεις τεχνολογίας VDSL με ταχύτητες 30 και 50 Mbps. Με βάση αυτό το σενάριο υπάρχει και η σκέψη ο συντελεστής φορολογίας να είναι διαφορετικός στις συνδέσεις των 30 Mbps από αυτόν των πιο ακριβών συνδέσεων των 50 Mbps. Το όλο σκεπτικό είναι να μη φορολογηθούν οι ADSL συνδέσεις που διαθέτει η μεγάλη πλειοψηφία των χρηστών σήμερα, αλλά μόνο όσοι έχουν να πληρώσουν κάτι περισσότερο.

Σε ό,τι αφορά στις «κινητές» συνδέσεις internet, εκεί φαίνεται πως ο πρώτος «στόχος» είναι τα συμβόλαια mobile internet, που χρησιμοποιούν κυρίως οι επαγγελματίες που θέλουν να έχουν πρόσβαση στο internet ανά πάσα στιγμή από τον υπολογιστή τους ή οποιαδήποτε άλλη φορητή συσκευή, αλλά και οι εταιρείες για να παρέχουν αυτή τη δυνατότητα στα στελέχη που τη χρειάζονται.

Ωστόσο, όπως είπε το στέλεχος του ΥΠΟΙΚ, επειδή οι παραπάνω συνδέσεις δεν είναι τόσο πολλές σε σχέση με τα συμβόλαια κινητής που περιέχουν και έναν όγκο data για πρόσβαση στο internet, εφόσον τελικά αποφασιστεί η φορολόγηση του διαδικτύου, η σκέψη είναι να βρεθεί μια φόρμουλα να φορολογηθεί και η πρόσβαση μέσω των συνδέσεων των κινητών τηλεφώνων.

Ωστόσο εδώ υπάρχει μια αντικειμενική δυσκολία, αφού όλες οι συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας φορολογούνται, εκτός από τον ΦΠΑ, και με το «ειδικό τέλος κινητής τηλεφωνίας» και με δεδομένο το γεγονός ότι, πλέον, σχεδόν όλες οι συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας περιέχουν και έναν αριθμό data για πρόσβαση στο internet, είναι πρακτικά αδύνατο να «διαχωριστεί» και να κοστολογηθεί ξεχωριστά η πρόσβαση στο internet από τις υπόλοιπες υπηρεσίες που προσφέρει η σύνδεση, ώστε να φορολογηθεί ξεχωριστά.

Οπότε, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι θα αυξηθεί η φορολογία (που σήμερα αθροιστικά αγγίζει το 40% του συνολικού κόστους για το χρήστη) σε όλες τις συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας.

Πάντως το στέλεχος του ΥΠΟΙΚ διαβεβαίωσε ότι υπάρχουν υπό επεξεργασία σενάρια, ώστε να μη γίνει αυτό για ένα ποσοστό συνδέσεων κινητής τηλεφωνίας, είτε λαμβάνοντας ως παράμετρο το ύψος του κόστους του παγίου τέλους (ή του προπληρωμένου πακέτου, εάν πρόκειται για καρτοκινητό), είτε με βάση το ύψος των προβλεπόμενων data προς χρήση.

Για παράδειγμα, εάν το συμβόλαιο, ή το προπληρωμένο πακέτο ξεπερνούν ένα ποσό που θα ορίσει το ΥΠΟΙΚ, τότε το ειδικό τέλος θα προσαυξάνεται κατά ένα ποσοστό σε σχέση με το σημερινό του ύψος. Το ίδιο θα ισχύει και εάν τα προσφερόμενα data από το συμβόλαιο, ή το προπληρωμένο πακέτο, ξεπερνούν κάποιο ύψος. Εάν πάλι είναι κάτω από το όριο αυτό, δε θα υπάρχει καμία επιπλέον φορολογία.

Για τα παραπάνω πιθανότατα, θα ισχύσουν και επιμέρους παράμετροι φορολόγησης. Για παράδειγμα, εάν το ύψος του παγίου, ή του προπληρωμένου πακέτου ξεπερνά ένα όριο Α που θα τεθεί από το ΥΠΟΙΚ, το ειδικό τέλος να προσαυξάνεται π.χ. κατά 10%, εάν ξεπερνά ένα όριο 2Α να προσαυξάνεται πχ κατά 20% κλπ.

Το ίδιο θα ισχύσει και στην περίπτωση που τα προβλεπόμενα data ξεπερνούν ένα συγκεκριμένο όγκο Α, το ειδικό τέλος να προσαυξάνεται π.χ. κατά 10%, εάν ξεπερνούν έναν όγκο 2Α να προσαυξάνεται πχ κατά 20% κλπ.

Ο στόχος, είναι να φορολογηθούν (ή να φορολογηθούν περισσότερο) οι κάτοχοι συνδέσεων με «ακριβά» πάγια, από τα οποία «τεκμαίρεται» ότι είναι και οι «έχοντες και κατέχοντες».

Η συνδρομητική TV

Στην περίπτωση της συνδρομητικής τηλεόρασης, τα πράγματα είναι αρκετά πιο «απλά» σε ό,τι αφορά στην φορολόγησή της, καθώς ένα μεγάλο τμήμα των συνδρομητών έχουν «αυτόνομη» σύνδεση, με ξεχωριστό λογαριασμό, οπότε η φορολόγησή της είναι πιο εύκολη.

Και στην περίπτωση αυτή υπάρχει η σκέψη της κλιμακωτής φορολόγησης με βάση το ύψος του κόστους του πακέτου, καθώς οι πάροχοι περιεχομένου προσφέρου�� φθηνότερα πακέτα, που περιλαμβάνουν την πρόσβαση μόνο σε ορισμένα κανάλια, και ακριβότερα, που περιλαμβάνουν την πρόσβαση σε όλα τα κανάλια της υπηρεσίας.

Τα πράγματα ωστόσο περιπλέκονται στην περίπτωση των συνδυαστικών πακέτων double play (σταθερό τηλέφωνο + σταθερό internet), triple play (σταθερό τηλέφωνο + κινητό τηλέφωνο + σταθερό internet) και quad play (σταθερό τηλέφωνο + κινητό τηλέφωνο + σταθερό internet + συνδρομητική τηλεόραση), με τα τελευταία να προωθούνται ιδιαίτερα δυναμικά από τους παρόχους.

Το πρόβλημα στην περίπτωση των συνδυαστικών πακέτων είναι πως ο συνδρομητής λαμβάνει έναν ενιαίο λογαριασμό που αφορά συνολικά όλες τις υπηρεσίες του πακέτου, χωρίς να διαχωρίζεται το κόστος τη κάθε μίας στο λογαριασμό του.

Αυτό καθιστά πρακτι��ά ανέφικτο τον υπολογισμό μόνο του κόστους του σταθερού internet σε ένα συνδυαστικό πακέτο, μιας και το κόστος ενός τέτοιου πακέτου δεν αποτελεί άθροισμα από τα επιμέρους κόστη της κάθε υπηρεσίας, αλλά ένα σημαντικά μικρότερο μέρος του αθροίσματος αυτού, καθώς οι πάροχοι απορροφούν οι ίδιοι ένα μέρος του κόστους, ώστε να δώσουν κίνητρο στο χρήστη να πάρει περισσότερες υπηρεσίες σε συνολικά καλύτερη τιμή.

Η λύση εδώ, σύμφωνα με το στέλεχος του ΥΠΟΙΚ, θα είναι η επιβολή ενός «σταθερού» τέλους (εφόσον είναι σταθερό και το πάγιο σε αυτά τα πακέτα), το οποίο όμως θα διαφοροποιείται ανάλογα με το είδος του πακέτου.

Για παράδειγμα, στα πιο «φθηνά» συνδυαστικά πακέτα (που συνήθως είναι τα double play) το ποσοστό του τέλους επί του παγίου θα είναι μικρότερο, και θα ανεβαίνει ανάλογα με το ύψος του παγίου, ώστε να πληρώνουν περισσότερα όσοι έχουν «ακριβά» συνδυαστικά πακέτα (άρα, σύμφωνα με το σκεπτικό του ΥΠΟΙΚ, είναι και πιο εύποροι).

Ωστόσο όλα τα παραπάνω είναι σε επίπεδο σεναρίων και υποθέσεων εργασίας και δεν έχει ληφθεί ακόμα καμία απόφαση ως προς εάν τελικά θα φορολογηθεί ή δε θα φορολογηθεί το σταθερό και το κινητό internet.