Με το στόμα ανοιχτό έμειναν χιλιάδες Έλληνες, όταν άκουσαν την πρόταση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ.Τρύφωνα Αλεξιάδη τα τέλη κυκλοφορίας να διαμορφώνονται ανάλογα με τα... χιλιόμετρα που κάνουν οι οδηγοί!

Το σενάριο που εξετάζει η κυβέρνηση παραλίγο να προκαλέσει… καραμπόλες, καθώς το αυτοκίνητο, που μετά κόπων και βασάνων συντηρεί ο λαός, είναι για πολλούς Έλληνες βασικό εργαλείο της καθημερινότητας τους. Υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν πάρα πολλά χιλιόμετρα με τα οχήματα τους για να πηγαινοέρχονται στα νοσοκομεία, υπάρχουν πολίτες που μετ��κινούνται με αυτοκίνητο, γιατί δεν έχουν άλλο τρόπο να πάνε στην δουλειά τους και άλλες τέτοιες περιπτώσεις που κάποιοι στο υπουργείο Οικονομικών μάλλον αγνοούν!

Και όλα αυτά την ώρα που οι αβάσταχτοι φόροι και τα ραβασάκια της εφορίας πέφτουν για τους Έλληνες «βροχή» και τα υπάρχοντα τέλη κυκλοφορίας είναι από τα υψηλότερα μεταξύ των χωρών-μελών της Ευρωζώνης.

"Η Ελλάδα, 2η στη φορολόγηση τελών κυκλοφορίας στα Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού"

Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (για το έτος 2014), που είχε δημοσιεύσει η "Καθημερινή", μόνο για τέλη κυκλοφορίας και φόρο πολυτελούς διαβίωσης, ο ιδιοκτήτης ενός δίλιτρου αυτοκινήτου (2000 κ.ε) στην Ελλάδα μπορεί να πληρώνει 815 ευρώ, όταν στα υπόλοιπα μέλη της Ευρωζώνης, το κόστος διαμορφώνεται ακόμα και στο μισό ή και κάτω από το... ένα τέταρτο. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων προκύπτει ότι για το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο για το οποίο ο Έλληνας πληρώνει τα 815 ευρώ, ο Γερμανός πληρώνει 184 ευρώ, ο Πορτογάλος 229 ευρώ και ο Σλοβάκος με τον Γάλλο... τίποτα.

teli.png

Λεπτομερώς αναλύεται από τον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο Κατασκευαστών το σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας στις 40 χώρες (ΦΩΤΟ). Επιλέγοντας τρία μοντέλα αυτοκινήτων (1.200, 1.400 και 2.000 κυβικά) και υπολογίζοντας τα τέλη με βάση το σύστημα κάθε χώρας, η Ελλάδα εμφανίζεται στη 2η θέση όσον αφορά στα Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού, μεταξύ των χωρών-μελών της Ευρωζώνης. Ακριβότερα είναι τα τέλη μόνο στην Ολλανδία, η οποία για ένα δίλιτρο αυτοκίνητο το οποίο εκπέμπει 167 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο και έχει 151 ίππους ζητάει τέλη ύψους… 1.444 ευρώ. Η Ελλάδα είναι στη δεύτερη θέση, καθώς αν προστεθούν τα τέλη κυκλοφορίας και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης, η επιβάρυνση φτάνει στα 815,75 ευρώ. Στην 3η θέση είναι η Ιρλανδία και η Αυστρία με 570 ευρώ, ακολουθεί η Κύπρος με 501 ευρώ, ενώ Ιταλία και Βέλγιο βρίσκονται στα επίπεδα των 400-430 ευρώ. Όλες οι άλλες χώρες ρίχνουν την επιβάρυνση ακόμη και κάτω από τα 200 ευρώ, με τρεις (Γαλλία, Εσθονία, Σλοβακία) να εφαρμόζουν πολιτική μηδενικών τελών κυκλοφορίας.

Στα Ι.Χ. μεσαίου και μικρού κυβισμού, οι συνθήκες είναι κάπως καλύτερες για την Ελλάδα, αν και παραμένουμε στις πρώτες θέσεις της λίστας. Ένα αυτοκίνητο 1.200 κυβικών το οποίο εκπέμπει 123 γραμμάρια διοξειδίου επιβαρύνεται με περίπου 103,5 ευρώ στη χώρα μας (σ.σ. για τα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν μετά το 2010, τα τέλη υπολογίζονται με βάση τους ρύπους). Το ίδιο αυτοκίνητο πληρώνει περισσότερα βάρη μόλις σε πέντε χώρες της Ευρωζώνης (Ολλανδία, Ιταλία, Ιρλανδία, Αυστρία, Βέλγιο) και λιγότερα σε όλες τις υπόλοιπες. Κατά συνέπεια, η χώρα μας συγκαταλέγεται και εδώ στην ομάδα των ακριβότερων. Η Ελλάδα ανήκει στο κλαμπ των χωρών της Ευρωζώνης που υπολογίζουν τα τέλη κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές αερίων, μέχρι τώρα τουλάχιστον. Το ίδιο (με παραλλαγές ως προς τους υπολογισμούς) κάνουν η Κύπρος, η Γερμανία, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο και η Πορτογαλία. Σε άλλες χώρες, όπως η Ολλανδία και η Λεττονία, λαμβάνεται υπόψη και το βάρος του αυτοκινήτου, ενώ κριτήριο για τα τέλη κυκλοφορίας σε Ισπανία, Ιταλία, Βουλγαρία είναι η ισχύς (ίπποι ή κιλοβάτ).

Δείτε περισσότερα για τα σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση για τα τέλη κυκλοφορίας στο ΒΙΝΤΕΟ του STAR