Με τη διαπραγμάτευση να είναι ανοικτή και τα (όποια) μέτρα να μην έχουν πάρει οριστικό χαρακτήρα, ένα από τα πιο σημαντικά είναι αυτό του ΦΠΑ.

Με τον Γιάνη Βαρουφάκη να τονίζει ότι το μόνο σίγουρο είναι πως ο ΦΠΑ στα νησιά δεν θα αυξηθεί πριν από το Σεπτέμβριο, τα σενάρια για ενιαίο ΦΠΑ με ή χωρίς χαμηλό συντελεστή δίνουν και παίρνουν.

Σε μελέτη, την οποία μάλιστα έχει παραδώσει στον Αλέξη Τσίπρα και τον Γιάνη Βαρουφάκη, η ΕΣΕΕ διερευνά τρία σενάρια για την επίδραση που θα έχουν οι αλλαγές στον ΦΠΑ στην οικονομία αλλά και τον καταναλωτή.

Τα τρία σενάρια

Το πρώτο από τα τρία σενάρια προβλέπει ενιαίο συντελεστή 16% και χαμηλό συντελεστή στο 8%.

Το δεύτερο σενάριο προβλέπει ενιαίο συντελεστή 18% με έναν πολύ χαμηλό που ισοδυναμεί με 6,5%.

Το τρίτο σενάριο προβλέπει ενιαίο συντελεστή 20% και έναν χαμηλό στο 10%.

Και τα τρία σενάρια ισοδυναμούν με μείωση των φορολογικών εσόδων του κράτους, ωστόσο εκτιμάται ότι η πτώση των τιμών θα τονώσει την ιδιαίτερα χαμηλή καταναλωτική δαπάνη.

Συγκεκριμένα, με το πρώτο σενάριο η μείωση των εσόδων θα είναι 7,1 δισ. ευρώ, με το δεύτερο σενάριο 2,2 δισ. ευρώ και με το τρίτο σενάριο 3,3, δισ. ευρώ, ωστόσο η ΕΣΕΕ εκτιμά πως θα επιστρέψουν με πολλαπλασιαστικό τρόπο στην αγορά, εξαιτίας του θετικού αντίκτυπου που θα έχει στους καταναλωτές η πτώση του κόστους προμήθειας προϊόντων.

Παράλληλα, εκτιμάται ότι οι θετικές προσδοκίες που θα δημιουργηθούν θα συμβάλλουν στην αύξηση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ και της ροπής κατανάλωσης, προσδίδοντας ώθηση στην πραγματική οικονομία.

Μείωση των τιμών, μείωση της φοροδιαφυγής

Η ΕΣΕΕ τονίζει στη μελέτη της ότι η μείωση των τιμών σε συνδυασμό με την ενδυνάμωση και τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης (ηλεκτρονικές διασταυρώσεις των δηλωθέντων στοιχείων, λογισμικά ανίχνευσης και πάταξης της φοροδιαφυγής ιδίως στο ΦΠΑ, η διασύνδεση των ταμειακών με τη ΓΓΠΣ κ.α.), θα συντελέσει ουσιωδώς στην εξασθένιση του κινήτρου της φοροδιαφυγής και στην εμπέδωση της στοιχειώδους φορολογικής συνείδησης που πρέπει να διακρίνει το σύνολο των υπόχρεων φυσικών προσώπων.

Βαρύ χτύπημα για τη νησιωτική Ελλάδα η κατάργηση του ειδικού καθεστώτος

Παρ’ όλα αυτά η Συνομοσπονδία σημειώνει ότι η ενδεχόμενη κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά θα αποτελέσει ένα βαρύ χτύπημα για τη νησιωτική Ελλάδα και την εθνική οικονομία εν γένει.

Όπως αναφέρεται, η μετάταξη των υφιστάμενων συντελεστών ΦΠΑ από 5%, 9% και 16% στα επίπεδα του ενιαίου συντελεστή 18% ως 20%, θα επιφέρει μία άνευ προηγουμένου αύξηση του επιπέδου των τιμών σε σειρά προϊόντων, καθιστώντας τη μόνιμη διαβίωση των νησιωτών στους τόπους καταγωγής τους ασύμφορη.

Τι «κρύβει» η αύξηση του ΦΠΑ σε τουρισμό και εστίαση

Σύμφωνα με τη μελέτη, η υιοθέτηση συντελεστή ΦΠΑ 9% στον κλάδο του τουρισμού θα επιφέρει επιβάρυνση στον κλάδο και αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 88,6 εκ. ευρώ, ενώ η μετάταξη του εν λόγω φόρου στο 10% ισοδυναμεί με αύξηση των υφιστάμενων εσόδων κατά 124 εκ. ευρώ.

Σε περίπτωση, μάλιστα, που αποφασιστεί ενιαίος συντελεστής ΦΠΑ 18% σε τουρισμό και εστίαση τα έσοδα του κράτους μπορεί να εκτοξεύονται στα 638 εκ. ευρώ και στα περίπου 1,13 δις ευρώ αντίστοιχα, το πλήγμα όμως που θα υποστεί η καταναλωτική δαπάνη και η αγορά -εκτιμά η ΕΣΕΕ- θα είναι πολύ σοβαρή.

Σε δυσχερή θέση τα οικονομικώς ασθενέστερα νοικοκυριά

Όπως αναφέρει η ΕΣΕΕ, η αναρρίχηση του ΦΠΑ για την πλειονότητα της κατηγορίας των τροφίμων από το 13% στο 18% ή ακόμα και 20%, θα επιτείνει τη δυσχερή θέση στην οποία βρίσκονται τα ασθενέστερα οικονομικώς νοικοκυριά.

«Ας ελπίσουμε πως τα σενάρια θέσπισης ενός χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ στα επίπεδα του 10%, στον οποίο θα εμπίπτουν μεταξύ άλλων και ο υποκλάδος των τροφίμων, εν τέλει θα ευοδωθούν και θα προσδώσουν την αναγκαία τόνωση στην αγορά και την οικονομική ελάφρυνση περίπου 1 δις ευρώ στους τελικούς καταναλωτές σύμφωνα με το 3ο σενάριο» εξηγεί στη μελέτη η Συνομοσπονδία.

Μειώσεις σε μεταφορά εμπορευμάτων, αυξήσεις σε εισιτήρια

Τέλος, γίνεται αναφορά και στις τιμές των οδικών και ακτοπλοϊκών μεταφορών, με την ΕΣΕΕ να τονίζει ότι με τη θέσπιση ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ στα επίπεδα του 18% ή του 20%, θα συρρικνωθεί το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων αλλά θα σημειωθεί αύξηση του ΦΠΑ στα εισιτήρια (στο 13% σήμερα).
​​