​Παράταση στον διαγωνισμό για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης έως τις 10 Σεπτεμβρίου έδωσε ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, προκειμένου να υποβάλουν σχόλια οι ενδιαφερόμενες κατασκευαστικές εταιρίες.

Όπως αναφέρεται σε απόφαση που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», «εν όψει του πολύπλοκου χαρακτήρα του υπό δημοπράτηση έργου παραχώρησης κρίνεται ότι απαιτείται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για την υποβολή σχολίων εκ μέρους των ενδιαφερομένων».

Στο υπουργείο Υποδομών επικρατεί ενθουσιασμός, καθώς κορυφαίες ξένες και ελληνικές κατασκευαστικές έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για πιθανή συμμετοχή στον διαγωνισμό του νέου έργου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τεύχη δημοπράτησης έχουν λάβει η ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ, METKA και η VINCI, ενώ οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες έχουν «χτίσει» συμπράξεις με ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες που ειδικεύονται στην κατασκευή και διαχείριση αερολιμένων, όπως η ACS, Corporacion America, Bouygues και Airport de Paris.

Η μεγάλη έκπληξη, όμως, ήρθε από την Κίνα, καθώς η κρατική China State Construction Engineering Corporation (CSCEC) ζήτησε πρόσβαση στα στοιχεία του έργου, εγκαινιάζοντας κι επίσημα το ενδιαφέρον του Πεκίνου για τις αερομεταφορές.

Το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των οδικών του συνδέσεων» εκτιμάται ότι θα κοστίσει μεταξύ 700 και 900 εκατ. ευρώ. Η δημόσια συμμετοχή εξετάζεται να προέλθει είτε μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) είτε μέσω του ΣΕΣ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κορυφαίο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα της Ευρώπης έχει δηλώσει την υποστήριξή του για το σχέδιο.

Το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», θα λειτουργεί με «πλαφόν» στις αεροπορικές χρεώσεις και θα έχει μήκος αεροδιαδρόμου 3,2 χλμ με δυνατότητα επέκτασης στα 3,8 χλμ, εάν αυτό καταστεί απαραίτητο.

Οι προσφορές των κατασκευαστών θα αξιολογηθούν βάσει των ποσοτικών προσφορών, με κριτήρια τον χρηματοοικονομικό έλεγχο, τις τεχνικές προτάσεις και την οικονομικ�� προσφορά, η συμφερότερη οποίων θα κερδίσει το έργο. Το ποσοστό διοίκησης του δημοσίου θα είναι επίσης διαγωνιστικό μέγεθος.

Το «μείγμα» της χρηματοδότησης για το νέο αεροδρόμιο θα είναι τα ίδια κεφάλαια των ιδιωτών, ο τραπεζικός δανεισμός του παραχωρησιούχου και η συμβολή του δημοσίου.

Τα τέλη και οι χρεώσεις του αεροδρομίου θα ρυθμίζονται με βάση μέγιστο όριο, που θα μπορεί να έχει ο φορέας εκμετάλλευσης από έσοδα από αεροναυτικές δραστηριότητες.

Στον προϋπολογισμό του έργου περιλαμβάνονται οδικά έργα 30 χλμ, εκ των οποίων 20 χλμ που θα συνδέουν το αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ και 10 χλμ που θα το ενώνουν με τον ΝΟΑΚ.

Με την κατασκευή του αεροδρομίου θα δημιουργηθούν 1.000 θέσεις εργασίας στο αεροδρόμιο και 4.000 στον τουρισμό της Κρήτης, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών.