​Τίποτα όπως φαίνεται δεν έχουν να ζηλέψουν τα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα σε σχέση με τα e-shops του εξωτερικού! Αν και οι Έλληνες στην πλειοψηφία τους διατηρούν ακόμη την επιφυλακτικότητα τους όσον αφορά τις παραγγελίες μέσω…. ποντικιού, ωστόσο ο τζίρος των ελληνικών e-shops αγγίζει το 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ !!!

Στην ετήσια έρευνα καταγραφής και αξιολόγησης των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων που πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, τα ελληνικά e-shops φαίνεται ότι όσο περνά ο καιρός γίνονται και πιο ανταγωνιστικά ανεβάζοντας το επίπεδο των υπηρεσιών τους.

Συνολικά στη μελέτη αξιολογήθηκαν 2.300 online καταστήματα από τα περίπου 5.000 που λειτουργούν στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα τα 2/3 των online καταστημάτων προσφέρουν όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες και δυνατότητες στους καταναλωτές. Επτά στα δέκα e-shops έχουν ξεκάθαρη σελίδα στην οποία αναφέρονται πληροφορίες σε σχέση με την πολιτική τους για το απόρρητο, τα προσωπικά δεδομένα αλλά και τους «όρους χρήσης» (τρόπους ακύρωσης της παραγγελίας, δυνατότητα επικοινωνίας σε περίπτωση διαφωνίας, δυνατότητας αντικατάστασης προϊόντων).

Επίσης, τα ελληνικά online καταστήματα είναι πλέον πιο «φιλικά» στον χρήστη, καθώς σε ποσοστό 92% διαθέτουν εύκολα εργαλεία αναζήτησης και πλοήγησης, ενώ το 84% πριν από την αποδοχή της παραγγελίας αναφέρουν με σαφήνεια τα κύρια χαρακτηριστικά και την τιμή του προϊόντος. Ωστόσο, μόνο το 58% έχει συγκεκριμένη δομή, συνέπεια στον τρόπο εμφάνισης του site σε όλες τις σελίδες και εικόνες υψηλής ανάλυσης.

Σε ό,τι αφορά στους τρόπους πληρωμής, αν και το 95% των e-shops προσφέρουν πολλαπλές δυνατότητες, ο πιο δημοφιλής είναι η αντικαταβολή (91%) που αντικατοπτρίζει τη συνήθεια των Ελλήνων online καταναλωτών και τον προβληματισμό τους για την ασφάλεια των πληρωμών. Το γεγονός όμως ότι το 81% των e-shops δίνει τη δυνατότητα για πληρωμή με πιστωτική κάρτα (και το 72% χρεωστική) καταγ��άφεται από τους ερευνητές ως μια επιχειρηματική ευκαιρία για τις τράπεζες. Επίσης το 63% προσφέρει τη δυνατότητα πληρωμών μέσω PayPal.

Επίσης, το 61% των e-shops προσφέρουν πολλαπλές δυνατότητες αποστολής (π.χ. courier, ταχυδρομείο, παραλαβή από φυσικό κατάστημα), ενώ το 73% των e-shops ξεκάθαρα εκφράζουν την πολιτική επιστροφής προϊόντων. Επιπλέον η συντριπτική πλειονότητα (86%) των e-shops δίνουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές να συνδεθούν με αντίστοιχες σελίδες κοινωνικής δικτύωσης για να δουν κριτικές ή να αφήσουν σχόλια.

Αν και τα αποτελέσματα για την εξέλιξη των ηλεκτρονικών μαγαζιών είναι ενθαρρυντικά ωστόσο οι ερευνητές εξακολουθούν να χτυπούν καμπανάκια στους καταναλωτές να ε��ναι πιο προσεκτικοί στις αγορές τους αποφεύγοντας τα e-shops που δεν παρέχουν ουσιαστική εταιρική πληροφόρηση (τηλέφωνα επικοινωνίας, διεύθυνση κ.λπ.), τα οποία αντιπροσωπεύουν ποσοστό περίπου 10% του συνόλου.