Το 2007 με κοινή απόφαση τα κράτη-μέλη της ΕΕ αποφάσισαν τη μείωση κατά 25% του κόστους της γραφειοκρατίας.

Ωστόσο, οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν έπραξαν τα δέοντα, με αποτέλεσμα ο ηλεκτρονικός εκσυγχρονισμός της χώρας να λάμπει δια της απουσίας του και αντ’ αυτού να συνεχίζει τη βασιλεία της η χαρτοκρατία!

Κάπως έτσι, λοιπόν, φθάσαμε το γραφειοκρατικό βάρος του Δημοσίου για το 2012 να αντιστοιχεί σε 7,23% του ΑΕΠ ή 14 δισ. ευρώ σε μια χώρα που πασχίζει να βρει μερικές εκατοντάδες εκ. ευρώ για να κλείσει «τρύπες» και… δημοσιονομικά κενά!

Είναι ενδεικτικό ότι μόνο από τον περιορισμό της χρήσης χαρτιού και την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων, υπολογίζεται –όπως είχε δηλώσει η υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Εύη Χριστοφιλοπούλου- ότι σε ετήσια βάση θα εξοικονομηθεί ποσό της τάξης των 500.000.000 ευρώ!

Στη δημόσια διοίκηση έχουν καταμετρηθεί 23.142 αρμοδιότητες της διοίκησης σε χιλιάδες νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις οι οποίες ταλαιπωρούν τους πολίτες μέσα από τον λαβύρινθο της γραφειοκρατίας.

Ποιες είναι;

  • 10.765. επιτελικές αρμοδιότητες
  • 9.816 υποστηρικτικές αρμοδιότητες
  • 1.563 ελεγκτικές αρμοδιότητες
  • 998 παροχής υπηρεσιών

Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στο Δημόσιο είναι ότι το 60% των υποστηρικτικών διαδικασιών στην κεντρική διοίκηση αφορά την εσωτερική επικοινωνία των υπηρεσιών…

Δέκα φορείς έχουν την αρμοδιότητα του καθαρισμού της βλάστησης!

Από μελέτες που έγιναν για την καταγραφή και μείωση των διοικητικών επιβαρύνσεων τα παραδείγματα ελληνικής τρέλας στο δημόσιο είναι πολλά:

  • Για την απόδοση ΦΠΑ υπάρχουν 3 νόμοι και ένα προεδρικό διάταγμα από τα οποία προέκυψε διοικητικό βάρος μεγαλύτερο από 1 δις ευρώ.
  • Για τις γεωργικές επιδοτήσεις υπάρχουν 31 υπουργικές αποφάσεις, 1 αγορανομική απόφαση και 1 εγκύκλιος από τις οποίες προέκυψε επιβάρυνση 158 εκατ. ευρώ.

Ένα πολύπλοκο νομικό πλαίσιο, σε συνδυασμό με τον απίστευτο κατακερματισμό αρμοδιοτήτων και εμπ��οκή δεκάδων διαφορετικών υπηρεσιών, καθιστά το όλο σύστημα ανεπαρκές να δράσει μπροστά στη φυσική καταστροφή: 29 νόμοι διέπουν τη δασοπροστασία ενώ στην πρόληψη πυρκαγιών εμπλέκονται 45 φορείς, σε ό,τι αφορά την καταστολή εμπλέκονται 11 αρμοδιότητες και 17 φορείς.

Το χρονοδιάγραμμα του υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης

Στο πλαίσιο των χρονοδιαγραμμάτων που έθεσε το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης θα πρέπει οι κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου να έχουν ολοκληρώσει την εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων στις διαδικασίες-υπηρεσίες.

Ως τις 30 Ιουνίου 2014 θα πρέπει να έχουν προβεί στην εφαρμοφή των Ψηφιακών Υπογραφών σε όλο τον δημόσιο Τομέα.