​Μέχρι το 2015 θα έχουν απελευθερωθεί τα ΚΤΕΛ !!! Τι σημαίνει πρακτικά αυτό;

α) οι φορείς θα μπορούν να επιλέγουν ελεύθερα την εταιρική μορφή οργάνωσης των επιχειρήσεων τους β) Οι διαδικασίες για την μεταβίβαση των οχημάτων απλοποιούνται, ενώ ο κάθε φορέας θα μπορεί ελεύθερα να μεταβιβάζει τα οχήματα του αλλά και να λαμβάνει άδεια για την εκτέλεση επιβατικών μεταφορών!! γ) Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να λειτουργούν νέες γραμμές, υπό τον όρο ότι θα ανταγωνίζονται θεμιτά τους άλλους φορείς! δ) Το κράτος δεν θα έχει πλέον καμία δικαιοδοσία στον καθορισμό των τιμών, διατηρεί ωστόσο το δικαίωμα να καθορίζει τα ανώτατα όρια χρέωσης των επιβατών ανά χιλιόμετρο ώστε να μην υπάρχει εκμετάλλευση των επιβατών ε) Οι ανάδοχοι θα έχουν τη δυνατότητα να προπωλούν εισιτήρια και να πωλούν εισιτήρια διαδικτυακά!

Την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ ανακοίνωσε σήμερα Τρίτη, ο υπουργός Ανάπτυξης και Μεταφορών, Κωστής Χατζηδάκης, στην παρουσίαση του νέου συστήματος υπεραστικών οδικών μεταφορών, αφήνοντας ωστόσο ανοιχτά παράθυρα διαλόγου με τους όλους τους ενδιαφερόμενους!

Με το νέο σύστημα προβλέπονται 3 κατηγορίες γραμμών:

1)Οι γραμμές αποκλειστικού έργου: Εδώ ο ανάδοχος εξασφαλίζει την αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου στις συγκεκριμένες γραμμές, χωρίς ανταγωνισμό σε όλες τις υπεραστικές γραμμές γεωγραφικής ενότητας που αποτελούν ένα δίκτυο γραμμών, μετά από δημόσιο ανοικτό διαγωνισμό και το κριτήριο επιλογής του αναδόχου θα είναι η υψηλότερη προσφορά. Οι ανάδοχοι θα αναλαμβάνουν το έργο με συμβάσεις διά��κειας έως 10 έτη και με δυνατότητα παράτασης.

2)Οι άγονες γραμμές: Εδώ ο ανάδοχος εξασφαλίζει αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου και, ταυτόχρονα παίρνει και επιδότηση (εξαιτίας του μικρού ενδιαφέροντος), κατά το πρότυπο των άγονων αεροπορικών δρομολογίων. Οι ανάδοχοι θα αναλαμβάνουν τις γραμμές αυτές κατόπιν διαγωνισμού. Στη συγκεκριμένη κατηγορία εμπίπτουν πολλές νησιωτικές περιοχές. Οι ανάδοχοι θα αναλαμβάνουν το έργο με συμβάσεις διάρκειας έως 10 έτη και με δυνατότητα παράτασης.

3)Οι γραμμές ελεύθερ��ς επιλογής: Εδώ σημειώνεται το μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον. Αυτές θα μπορεί να τις εκτελεί κάθε ενδιαφερόμενος αρκεί να μην δημιουργείται ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού.

Οι στόχοι του νέου συστήματος:

-Να καταστεί η αγορά πιο ελεύθερη και φιλική στον καταναλωτή.

-Να εξασφαλίζεται ότι οι απομακρυσμένες περιοχές θα εξακολουθήσουν να έχουν πρόσβαση στο δίκτυο όπως σήμερα.

-Να διασφαλιστεί η ποιότητα των υπηρεσιών. Στόχος του νέου συστήματος είναι να διατηρηθεί τουλάχιστον το ίδιο επίπεδο παροχής υπηρεσιών.

-Να ρυθμιστεί, με διαφάνεια, οι σχέσεις κράτους με τους φορείς συγκοινωνιακού έργου, χωρίς να αυξάνεται το κόστος για τον φορολογούμενο.

-Να μην αλλάξουν οι συνήθειες των επιβατών, αφού στόχος είναι να διατηρηθεί το επίπεδο εξυπηρέτησης που υπάρχει. Να γίνει το σύστημα πιο σύγχρονο και πιο ευρωπαϊκό.

Τι θα γίνει με τις υποδομές υπεραστ��κών –επιβατικών μεταφορών;

Οι σταθμοί υπεραστικών λεωφορείων εντάσσονται στο σύστημα των δημόσιων υπεραστικών μεταφορών και διασφαλίζεται η πρόσβαση των μεταφορέων σε αυτούς έναντι καταβολής τέλους χρήσης της υποδομής.

Θα ελέγχει κανείς το νέο σύστημα;

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, την επίβλεψη του όλου συστήματος αναλαμβάνει η Εθνική Αρχή Χερσαίων Επιβατικών Μεταφορών. Δεν πρόκειται για νέα αρχή, αλλά αναβαθμίζεται η υπάρχουσα Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, αποκτώντας αρμοδιότητες που αφορούν τις δημόσιες υπεραστικές μεταφορές επιβατών.

Όπως διαβεβαίωσε ο κος Χατζηδάκης η αρμόδια αρχή θα είναι λειτουργική μέσα στο καλοκαίρι ου 2013!

Μεταξύ των αρμοδιοτήτων της Αρχής είναι να καθορίζει τις γραμμές του δικτύου, να ορίζει τους κανόνες διενέργειας διαγωνισμών, να καθορίζει το ανώτατο όριο χρέωσης των επιβατών , να διοργανώνει διαγωνισμούς για ''δίκτυα'' και να θέτει τις ποσοτικές και ποιοτικές προϋποθέσεις, προκειμένου να καλυφθούν αυτά τα δίκτυα, να συγκεντρώνει το σύνολο των πηγών εξόδων του κράτους προς τα ΚΤΕΛ. Σημειώνεται πως η επιδότηση θα επιμερίζεται ανάλογα με τα οχηματοχιλιόμετρα ανά περιοχή, ώστε να μην παρατηρείται το φαινόμενο η μία περιοχή να επιδοτεί την άλλη.

Εκτός από την Αρχή, θα αλλάξει και το προσωπικό;

Ο αρμόδιος υπουργός ξεκαθάρισε πως δεν θα γίνουν νέες προσλήψεις αλλά θα ενισχ��θεί με ειδικευμένο προσωπικό (συγκοινωνιολόγους, οικονομολόγους), οι οποίοι θα αποσπαστούν από άλλες υπηρεσίες.

Ο κος Χατζηδάκης ξεκαθάρισε πως η αναδιάρθρωση του συστήματος των υπεραστικών μεταφορών είναι μια ''ανειλημμένη δέσμευση της χώρας, υπογράμμισε πως «προβλέπεται μια μεταβατική περίοδος μέχρι το 2019»

Η διαβούλευση του νομοσχεδίου με τους ενδιαφερόμενους φορείς ξεκινά τις επόμενες ημέρες, έτσι ώστε, όταν θα κατατεθεί στη Βουλή για συζήτηση, να είναι πιο σύγχρονο και πιο λειτουργικό. Στόχος είναι η αλλαγή να γίνει με ομαλό τρόπο και για τους επιβάτες αλλά και για τους παρόχους και τους εργαζόμενους.