Υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, συνεδρίασε για πρώτη φορά, στο Μέγαρο Μαξίμου, το Συμβούλιο Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής (ΣΕΕΠ), το οποίο ιδρύθηκε με τον νόμο 4339/2015 και είναι αρμόδιο για τον στρατηγικό σχεδιασμό, τη χάραξη και την αξιολόγηση της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής, καθώς και για την κεντρική διαχείριση επικοινωνιακών κρίσεων.

«Αποστολή της κυβέρνησης είναι να παράγει πολιτικές και έργο σε μια σειρά από τομείς, με θετικά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για την οικονομία και την κοινωνία» ανέφερε στην εισήγησή του ο πρωθυπουργός, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές. Ο κ. Τσίπρας χαρακτήρισε «απαραίτητη» σε αυτό το πλαίσιο την προβολή των πολιτικών και των αποτελεσμάτων τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό της χώρας.

«Η στρατηγική διαχείριση της εικόνας της χώρας δεν αποτελεί επιλογή, αλλά αναγκαιότητα εθνικής σημασίας» τόνισε ο πρωθυπουργός. Για την ίδιοι λόγο επισήμανε ότι «οφείλουμε να συντάξουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο επικοινωνιακής πολιτικής, διότι αν δεν διαχειριστούμε εμείς την εικόνα της χώρας μας, ��άποιος άλλος θα το κάνει για εμάς.

Η εικόνα των κρατών PIGS και οι αλλαγές

Ο κ. Τσίπρας υποστήριξε ότι στις αρχές της κρίσης, η εικόνα της Ελλάδας μαζί με την Πορτογαλία, την Ιρλανδία, την Ιταλία και την Ισπανία, «ταυτιζόταν με έννοιες όπως η νωθρότητα, η σπατάλη, η μη παραγωγικότητα και συνοδευόταν από εξευτελιστικές για ένα έθνος εικόνες, όπως ενός γουρουνιού (PIGS) το οποίο ζει εις βάρος άλλων χωρών. Η στοχοποίηση που δέχτηκαν τότε οι χώρες του ευρωπαϊκού νότου ήταν άνευ προηγουμένου» αλλά και ότι τα τελευταία χρόνια η εικόνα της Ελλάδας βάλλεται διαρκώς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και προσφάτως του προσφυγικού ζητήματος.

«Η οικοδόμηση μιας επιθυμητής εικόνας πρέπει να γίνει αντιληπτή ως μέρος της εθνικής πολιτικής και όχι ως μια διαφημιστική καμπάνια ανεξάρτητη από το σχεδιασμό, τη διακυβέρνηση και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, τις μεγάλες και μικρές μεταρρυθμιστικές τομές» υπογράμμισε. Ανέφερε ακόμα ότι «απαιτείται μελέτη και στοχοθεσία, ειλικρίνεια και νηφαλιότητα» και ισχυρίσθηκε ότι μέχρι τώρα, από την εθνική επικοινωνιακή πολιτική απουσίαζαν ο στρατηγικός σχεδιασμός, όραμα και στοχοθεσία καθώς και ο συντονισμός.

«Σκοπός του Σ.Ε.Ε.Π. είναι η διαχείριση και η οικοδόμηση μιας θετικής εικόνας της σύγχρονης Ελλάδας στη διεθνή και εσωτερική κοινή γνώμη, μιας εικόνας ρεαλιστικής που θα βασίζεται στα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και θα αντανακλά τις προσπάθειές μας μακριά από «success stories» και επικοινωνιακά τρικ» σημείωσε ο κ. Τσίπρας, ο οποίος συμπλήρωσε ότι η οικοδόμηση ενός ενιαίου εθνικού σήματος («brand») απαιτεί μακροχρόνιο σχεδιασμό και στοχεύει κυρίως σε μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.

Οι πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας

Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε «επιτακτική ανάγκη» τις πρωτοβουλίες που θα βελτιώσουν άμεσα την εικόνα της χώρας μας, όπως ο διπλασιασμός των διαφημιστικών δαπανών στον τομέα του τουρισμού, η εφαρμογή επικοινωνιακών προγραμμάτων και δράσεων όλων των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, η συνεργασία και σύνδεση των γραφείων τύπου των Υπουργείων με την ΓΓΕΕ με στόχο την ενιαία προβολή του κυβερνητικού έργου στο εξωτερικό και εσωτερικό της χώρας, πρωτοβουλίες επικοινωνιακού χαρακτήρα ανά Υπουργείο, με διοργάνωση “fame trips” και δράσεις διακεκριμένων και καινοτόμων προσωπικοτήτων (ambassadors), διαδικτυακή πύλη αφιερωμένη στις δράσεις κάθε υπουργείου κ.α.

Αναφέρθηκε ακόμα στην προώθηση της Αθήνας ως στρατηγική για τη βελτίωση της εικόνας της χώρας, αλλά και την αξιοποίηση εμβληματικών πόλεων με μια πολιτική που θα στηρίζεται στον πολιτισμό, την επιχειρηματικότητα και τις πρακτικές αλληλεγγύης και τα πολύ σημαντικά γεγονότα που πρόκειται να συμβούν στην Αθήνα το αμέσως επόμενο διάστημα στο χώρο του πολιτισμού (Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Εθνικό Μουσείο Σύγχρον��ς Τέχνης, Documenta 14).

Η επόμενη συνάντηση του συμβουλίου του Σ.Ε.Ε.Π. θα λάβει χώρα τον Οκτώβριο.