​Η συμφωνία που επετεύχθη χθες ήταν ένας συμβιβασμός μεταξύ του ΔΝΤ και των κρατών μελών, στο τέλος, όμως δεν ήταν “ζήτημα επιβολής ισχύος” και το ΔΝΤ κατάλαβε ότι “το πλαίσιο με το οποίο λειτουργούμε στην ΕΕ είναι διαφορετικό τυπικά συμβαίνει στις άλλες περιοχές του πλανήτη όπου το ΔΝΤ έχει προγράμματα”.

Αυτό προκύπτει σύμφωνα με απόλυτα διακριβωμένες πληροφορίες του Star σε σχέση με το παρασκήνιο της χθεσινής διαπραγμάτευσης στο Eurogroup.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η αρχική στάση του ΔΝΤ άλλαξε σε σχέση με τη αρχική του προσέγγιση. Πηγές εξήγησαν ��το Star ότι όταν ένα πρόγραμμα του ΔΝΤ τελειώσει σε μια τυπική χώρα εκτός ΕΕ, το ΔΝΤ δεν έχει κανονικά δυνατότητα άλλης επιβολής και γι’ αυτό, κανονικά, ζητά προκαταβολικά τα μέτρα για το χρέος. Όμως στην ΕΕ, τα κράτη μέλη και ο ESM αποτελούν τον βασικό επενδυτή στο ελληνικό χρέος. Συνεπώς οι συνθήκες είναι εντελώς διαφορετικές.

Το ΔΝΤ τελικά κατάλαβε ότι οι Ευρωπαίοι δεν έχουν σκοπό να αποσυρθούν και πως οι συνθήκες στην Ελλάδα δεν έχουν σχέση με το τι γίνεται αλλού.

“Όσα αποφασίστηκαν χθες είναι πολύ όμοια με ότι έχουμε συζητήσει τους τελευταίους μήνες”, ανέφερε μια κοινοτική πηγή. “Η Ελλάδα επιτάχυνε τους τελευταίους μήνες την εφαρμογή των συμφωνηθέντων, ειδικά με το πακέτο της Κυριακής”, σημείωσε.

Σε σχέση με τα νομοθετικά προαπαιτούμενα για τις εκταμιεύσεις οι άνθρωποι που έχουν άμεση εμπλοκή με το ζήτημα δεν ανησυχούν καθώς οι μικρές αλλαγές στη νομοθεσία που απαιτούνται “είναι μικρής σημασίας” και “ουδείς ανησυχεί καθώς τέτοιες εξελίξεις υπάρχουν συχνά στα προγράμματα προσαρμογής”.

Για παράδειγμα το Ταμείο αποκρατικοποιήσεων πρέπει να γίνει πλήρως επιχειρησιακό, ο υπολογισμός της απόδοσης του ΕΚΑΣ στο συνταξιοδοτικό και κάποιες μικρολεπτομέρειες σε σχέση μ�� τα κόκκινα δάνεια.

“Επιβεβαιώθηκε ότι το ΔΝΤ θα συμμετέχει, όπως αναμέναμε όλοι”, αναφέρει κοινοτικός αξιωματούχος. “Δεν είναι έκπληξη πως δεν έχουμε άμεσες αποφάσεις για το χρέος, καθώς ��εν υπάρχουν άμεσες λήξεις”, σημείωσε. “Είναι σημαντικό να πάρουμε αποφάσεις σε δύο χρόνια που θα ξέρουμε περισσότερα για το πακέτο και τις αγορές”, είπε και επιβεβαίωσε ότι το ΔΝΤ “αντελήφθη” τη συλλογιστική.

Στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι η ΕΕ έκανε ήδη πολλά από το 2012, η Ελλάδα μπορεί να εξυπηρετήσει το χρέος της, και δεν υπάρχει ανάγκη να συντελεστεί κάτι σχετικό με το χρέος σήμερα.

Ένας κοινοτικός αξιωματούχος επεσήμανε ότι οι αγορές είχαν την πρόθεση να αγοράσουν ελληνικά ομόλογα από το 2014, μια δυναμική που αντιστράφηκε από το “σοκ του Βαρουφάκη”. Σημείωσε ότι από τα μισά του 2018 η Ελλάδα θα έχει επιστρέψει πλήρως στις αγορές, αλλά θα έχει αρχίσει να χτίζει την καμπύλη αποδόσεων από το 2017. Η σταδιακή αυτή διαδικασία θα ξεκινήσει σύντομα.

“Όταν λέμε βιωσιμότητα του χρέους, εμείς μιλάμε για το διάστημα ως το 2060, οι επενδυτές που αγοράζουν ελληνικά ομόλογα δεν ενδιαφέρονται για πέραν της δεκαετίας”, εξηγούν κύκλοι των Βρυξελλών.

Επί της ουσίας οι Βρυξέλλες αναμένουν πως τα 10,3 δις της δόση θα καλύψουν την αποπληρωμή του χρέους ως το τέλος του Οκτώβρη, περιλαμβανομένων των πληρωμών στο εσωτερικό που έχουν συσσωρευτεί.

H Ευρωζώνη εκτιμά ότι μετά την ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγηση, που θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο, μια 3η δόση θα μπορούσε να δοθεί στην Ελλάδα πριν από το τέλος του χρόνου.

Για τη 2η αξιολόγηση, οι Βρυξέλλες εκτιμούν ότι “δεν είναι και τόσα πολλά, ή τόσο απαιτητικά αυτά που θα πρέπει να γίνουν, αν κανείς τα συγκρίνει με ό,τι ζητήθηκε από την Ελλάδα στην 1η αξιολόγηση”.

Κάποια στιγμή στο μέλλον κοντά στο 2018 η ευρωζώνη εκτιμά ότι 19,6 δις που χαρακτηρί��ονται ως “αδιάθετα” από το συνολικό πακέτο των 86 του ελληνικού δανείου, (λόγω της χρήσης λιγότερων τελικά από το υπό - πακέτο των 25 δις που ήταν προδιαγεγραμμένα για τις τράπεζες), θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την επαναγορά χρέους από το ΔΝΤ ή τα διμερή δάνεια του 2010, 2011.

Επιπλέον οι Βρυξέλλες και το Λουξεμβούργο εκτιμούν ότι τα ελληνικά spreads θα πέσουν και στη συνέχεια θα ανέβουν, αν επιβεβαιωθούν τα σενάρια για την άνοδο των επιτοκίων στην αγορά (διότι αυτή είναι η γενική παραδοχή). Σε γενικές όμως γραμμές όσο πιο συνετή είναι η δημοσιονομική πολιτική στην Ελλάδα τόσο περισσότερο θα πέσουν τα spreads.

Επιπλέον υπάρχουν εκτιμήσεις πως η ανάπτυξη στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποδειχθεί υψηλότερη από τις προβλέψεις, βραχυπρόθεσμα, όμως τα χρονικά όρια ως το 2060 είναι ένα πολύ μακρύ διάστημα για πιο λεπτομερείς προβλέψεις.

Σε σχέση με την πρόβλεψη για το πρωτογενές πλεόνασμα της δεκαετίας αμέσως μετά το 2018, η πρόβλεψη παραμένει πως μεσοπρόθεσμα θα είναι οι 3,5 μονάδες, όμως το ακριβές χρονικό περιθώριο για όλα αυτά δεν έχει αυστηρά προσδιοριστεί και το ίδιο το νούμερο μπορεί να επαναπροσδιοριστεί με βάση τις συνθήκες.

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου