​Τελικά μία ώρα μετά από την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου κ��τατέθηκε στη Βουλή και η τροπολογία για τον λεγόμενο «κόφτη» δημοσιονομικών δαπανών από τον οποίο θα εξαιρούνται μόνο οι δαπάνες υγείας, τα επιδόματα ευπαθών ομάδων και ελάχιστες ακόμα δαπάνες.

Σύμφωνα με την τροπολογία οι περικοπές αν χρειαστεί να γίνουν θα είναι έως 2% του ΑΕΠ κάθε έτους, ανάλογα με το ύψος της απόκλισης από τους στόχους.

Παράλληλα, ένα ποσοστό 10% επί του συνόλου των κρατικών δαπανών, εκτός από τις κατηγορίες που εξαιρούνται από τον «κόφτη», θα διατηρούνται ως… «μαξιλάρι και δεν θα διατίθεται μέχρι την 1η Ιουλίου κάθε χρόνου.

Ο «κόφτης» δε θα ενεργοποιείται για αποκλίσεις έως το 0,25% του ΑΕΠ ή σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών.

Η τροπολογία ορίζει επίσης ρητά ότι έως τις 10 Μαΐου κάθε χρόνου, ο υπουργός Οικονομικών της χώρας θα πρέπει να συντάσσει έκθεση που θα δημοσιεύεται στο ΦΕΚ και θα κοινοποιείται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σε αυτή, θα διαπιστώνονται η αρνητική απόκλιση και το μέγεθός της και θα ορίζεται το συνολικό ύψος των μέτρων που θα πρέπει να ληφθούν. Επίσης, σε ειδικό παράρτημα της έκθεσης θα προσδιορίζονται όλες οι κατηγορίες των δαπανών του προϋπολογισμού επί των οποίων θα εφαρμόζεται η αυτόματη δημοσιονομική προσαρμογή και το επιβαλλόμενο ποσοστό περιορισμού των δαπανών.

Κατόπιν, έως την 31η Μαΐου θα πρέπει να έχει εκδοθεί, μετά από την πρόταση του εκάστοτε υπουργού Οικονομικών το Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο θα περιορίζεται η εκτέλεση του προϋπολογισμού με μείωση δαπανών που θα ορίζονται σε αυτό.

Αν δεν εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα εντός της προθεσμίας, τότε η δημοσιονομική προσαρμογή θα έρχεται αυτόματα από την 1η Ιουνίου του ίδιου έτους, με μείωση κατά ίσο ποσοστό επί του συνόλου των δαπανών όλων των κατηγοριών του εκτελούμενου προϋπολογισμού.

Τα μέτρα θα ισχύουν έως την 31η Μαΐου του επόμενου έτους, αν αυτά δεν αντικατασταθούν από άλλα, μόνιμου χαρακτήρα με το προσχέδιο προϋπολογισμού του επόμενου έτους.

Οι δαπάνες που εξα��ρούνται από τον «κόφτη» είναι:

• Δαπάνες απορρέουσες από αξιώσεις ιδιωτών από την εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων.
• Λειτουργικές δαπάνες του Δημοσίου (ύδρευσης, ηλεκτρικής ενέργειας, χρήσης φυσικού αερίου).
• Δαπάνες συντήρησης επισκευής μεταφορικών μέσων ξηράς, πλωτών μέσων και αεροσκαφών.
• Το σύνολο των δαπανών υγείας.
• Δαπάνες για επιδόματα πολυτέκνων, θέρμανσης, ανεργίας και προνοιακά επιδόματα, ενισχύσεις νοικοκυριών ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα και παιδιά στην υποχρεωτική εκπαίδευση ή παιδιά που σπουδάζουν μακριά από την κατοικία τους.
• Δαπάνες για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
• Δαπάνες για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
• Δαπάνες για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» και το σύνολο των δαπανών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.

Από τον «κόφτη» δεν εξαιρούνται οι κωδικοί για μισθούς και συντάξεις.

Επίσης στην τροπολογία ορίζεται ότι εάν η απόκλιση από τους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα είναι μικρότερη ή ίση του 0,25% του ΑΕΠ, δεν θα λαμβάνονται μέτρα.

Αντίθετα:

• Για απόκλιση 0,26%- 0,75% του ΑΕΠ, θα λαμβάνονται μέτρα 0,5% του ΑΕΠ
• Για απόκλιση 0,76%- 1,25% του ΑΕΠ, θα λαμβάνονται μέτρα 1% του ΑΕΠ
• Για απόκλιση 1,26%- 1,75% του ΑΕΠ, θα λαμβάνονται μέτρα 1,5% του ΑΕΠ
• Για απόκλιση 1,76%- 2,25% του ΑΕΠ, θα λαμβάνονται μέτρα 2% του ΑΕΠ.

Η εφαρμογή του «κόφτη» θα μπορεί να επανεξεταστεί σε εξαιρετικές περιπτώσεις που δεν ανάγονται σε ευθύνη του κράτους, όπως η φυσική καταστροφή ή οι λόγοι ανωτέρας βίας με επίπτωση άνω του 0,5% του ΑΕΠ, και κατόπιν διαβούλευσης με τους πιστωτές. Επίσης, θα επανεξετάζονται σε περίπτωση υστέρησης του ρυθμού ανόδου τού ΑΕΠ άνω του 0,5%.