Συνεχίστηκαν την Πέμπτη οι διαβουλεύσεις του κουαρτέτου με την ελληνική πλευρά, όπως σας γράψαμε από το star.gr, για την επίτευξη συμφωνίας.

Υπήρξε συνάντηση με τον υπουργό Εργασίας, Γιώργο Κατρούγκαλο, προκειμένου να κλείσει το ζήτημα του νέου ασφαλιστικού, ενώ αργότερα το απόγευμα με τους Ευκλείδη Τσακαλώτο, Γιώργο Σταθάκη και Πάνο Σκουρλέτη για τα θέματα της ενέργειας.

Όπως έγινε γνωστό μετά τη συνάντηση του υπουργού Εργασίας με το κουαρτέτο οι δύο πλευρές θα έχουν και νέο ραντεβού το Σάββατο.

Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν πως «οι διαπραγματεύσεις για την πρώτη αξιολόγηση θα ολοκληρωθούν σύντομα καθώς είναι κοινή η βούληση όλων των πλευρών να υπάρξει συμφωνία».

Υπογραμμίζουν ότι από την έως σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό και αποκρούουν αιτιάσεις κάποιων που «φαντασιώνονται» πρόσθετα μέτρα, καταλογίζοντάς τους «καταστροφολογία» αναφορικά με τη συμφωνία της κυβέρνησης για 5,4 δισ. σε βάθος της τριετίας, όταν οι προηγούμενες κυβερνήσεις μιλούσαν για «success story» έχοντας λάβει από το 2010 μέτρα ύψους πάνω από 62 δισ.

Επισημαίνουν ότι η συμφωνία του Ιουλίου ήταν γνωστό από την αρχή ότι φέρνει μέτρα ��ψους 5,4 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας (έως το τέλος του 2018) και σημειώνουν ότι το κόστος των μέτρων που μένει να εφαρμοστεί είναι 2,6 δισ. ευρώ, σε διάστημα 30 μηνών (δ��λαδή 1,1 δισ. ευρώ σε ετήσια επιβάρυνση).

Μάλιστα, προσθέτουν πως τα σενάρια των καθυστερήσεων φαίνεται να «καίγονται», καθώς τώρα όλοι συμφωνούν ότι έως το Πάσχα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία, ενώ το αργότερο μέχρι την Τρίτη, θα έχει ολοκληρωθεί και η επεξεργασία του κειμένου των θεσμών. Αναφέρουν επίσης ότι η κοινή βούληση για συμφωνία δεν αποκλείει και διαφοροποιήσεις όπως, άλλωστε, συμβαίνει σε όλες τις διαπραγματεύσεις και επισημαίνουν ότι το ΔΝΤ, ως όφειλε, κατέθεσε και το δικό του κείμενο, στο οποίο καταγράφονται κάποιες διαφοροποιήσεις του.

«Πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν»

Οι ίδιες πηγές της κυβέρνησης σημειώνουν πως "Πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν και ας φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά» ανεβάζοντας το «λογαριασμό στα 6,5 δισ. Ευρώ»" και επισημαίνουν ότι: Το κόστος των μέτρων που μένει να εφαρμοστεί είναι 2,6 δισ. ευρώ, όπως προβλέπει η συμφωνία, και θα εφαρμοστούν σε διάστημα 30 μηνών -δηλαδή 1,1 δισ. ευρώ σε ετήσια επιβάρυνση. "Φυσικά και δεν επιχαίρει κανείς -το ελπίζουμε…- γι' αυτά τα 2,6 δισ. ευρώ μέτρα, ιδιαίτερα όταν καλείται να τα πληρώσει μια κοινωνία ταλαιπωρημένη", συμπληρώνουν.

«Η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό»

Σύμφωνα με τις πηγές της κυβέρνησης, από την έως σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό.

Ειδικότερα, αναφέρουν ότι στο φορολογικό βάσει των στοιχείων των δηλώσεων 2015 [εισοδήματα 2014] της εισφοράς αλληλεγγύης συμπεριλαμβανομένης:
-Το 99,8% των μισθωτών / συνταξιούχων έχει μείωση φόρου ή πολύ μικρή επιβάρυνση [από 10.000 έως 22.000 ευρώ το χρόνο η επιβάρυνση είναι, μέσος όρος, 80 ευρώ]. Έχουμε ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ [ακόμα και 400 ευρώ λιγότερα καλούνται να πληρώσουν μισθωτοί]. Και υπάρχει επιβάρυνση για τα μεγάλα εισοδήματα, πάνω από 50.000 ευρώ, έως και 5% τους εισοδήματός τους. Συνολικά για μισθωτούς και συνταξιούχους υπάρχει εξορθολογισμός και προοδευτική επιβάρυνση ανάλογα με τα εισοδήματα.
-Το 92% των φορολογουμένων μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000 ευρώ θα πληρώσει λιγότερο φόρο [μέχρι και 700 ευρώ λιγότερα!]. Υπάρχει, δηλαδή, σημαντική ελάφρυνση στα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα.
-Το 71% των φορολογουμένων με εισόδημα από επιχειρήσεις και μισθούς να πληρώσει λιγότερο φόρο. Και σ' αυτή την κατηγορία υπάρχει ελάφρυνση για τα χαμηλότερα εισοδήματα.

«Δεν θα υπάρξει καμία μείωση των κύριων συντάξεων»

Ως προς το ασφαλιστικό, τονίζουν ότι δεν θα υπάρξει καμιά μείωση των κύριων συντάξεων, ενώ έχει συμφωνηθεί και το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ με 15 χρόνια -θα βαίνει αυξανόμενη, δηλαδή, κατά 2% τα τελευταία πέντε χρόνια. Κοντά σε συμφωνία είναι οι δύο πλευρές και για τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων με διαφωνία να καταγράφεται έντονα από το ΔΝΤ ως προς το ύψος των επικουρικών συντάξεων.

"Οι προβλέψεις του ΔΝΤ για ύφεση και πρωτογενές πλεόνασμα που έπεσαν έξω"

Οι κυβερνητικές πηγές σημειώνουν ότι τα προβλεπόμενα μέτρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν όλα και πως αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν, προσθέτοντας ότι αυτό δεν είναι απίθανο να συμβεί.

Ως προς αυτά επισημαίνουν το θετικό ξεπέρασμα προβλέψεων για βασικά οικονομικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα για την ύφεση, που το 2015 αποδείχτηκε, όπως τονίζουν, οριακή και κατά πολύ μικρότερη όλων των προβλέψεων. "Το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε μόλις κατά 0,2% κι όχι κατά 7% όπως λανθασμένα καταστροφολογούσαν η ΝΔ και οι προσκείμενοι σ' αυτήν αναλυτές", λένε.

Επίσης, σημειώνουν ότι το ΔΝΤ, μόλις τον Οκτώβριο του 2015, προέβλεπε ύφεση 2,3% για το 2015, ενώ τελικά ήταν μόλις -0,2%. Υπενθυμίζουν ότι αυτές δεν είναι οι μοναδικές λάθος εκτιμήσεις του ΔΝΤ και πως όλες οι προβλέψεις του για την ύφεση έπεσαν έξω από την πρώτη χρονιά της κρίσης. Ως προς αυτό παραθέτουν τα παρακάτω συγκριτικά στοιχεία:

Έτος /Πρόβλεψη ΔΝΤ /Πραγματικότητα
2010 -4,0% -5%
2011 -2,6% -7,1%
2012 +1,1% -6,6%
2013 +2,1% -3,3%
2015 -2,3% -0,2%

Ομοίως, επισημαίνουν τις λάθος εκτιμήσεις που κάνει και με το πρωτογενές πλεόνασμα. Συγκεκριμένα, ��ναφέρουν ότι το 2015 η σημερινή κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα από 0,2% έως 0,4%, ενώ το πρόγραμμα προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 0,25%.

Η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ είχε στόχο το 2014 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ και τελικά επετεύχθη 0,4%. Επισημαίνουν ακόμη ότι η διαφορά ύψους -2 δισ. ευρώ θα είχε ως συνέπεια την λήψη επιπρόσθετων μέτρων το 2015 για την κάλυψη του κενού, ενώ την ίδια χρονιά, με βάση το προηγούμενο πρόγραμμα της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, θα έπρεπε να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3% που σήμαινε πρακτικά και άλλα μέτρα.

Κατόπιν αυτών, οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν πως είναι φανερό ότι το ΔΝΤ την περίοδο 2010 - 2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις, ακριβώς επειδή ήθελε να δικαιολογήσει την βιωσιμότητα του προγράμματος στο οποίο συμμετείχε, ενώ ��πό το 2015 (3ο πρόγραμμα) κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις, προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του.