Έντονους «μετασεισμούς» και δυσφορία ένθεν και ένθεν έχει προκαλέσει η διαρροή του απόρρητου εγγράφου του Νίκου Αναστασιάδη για τις συνομιλίες για το Κυπριακό, το οποίο έστειλε στον γ.γ. του ΟΗΕ Μπαν Κι Μουν και «μοίρασε» στους πολιτικούς αρχηγούς.

«Είναι απορίας άξιον σε τι πραγματικά αποσκοπούν ορισμένοι μέσα από τέτοιες πρακτικές, που πλήττουν όχι μόνο την αξιοπιστία της ελληνοκυπριακής πλευράς στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, αλλά και τη διαπραγματευτική της ισχύ» δήλωσε σχετικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης, επισημαίνοντας ότι πριν δοθεί το έγγραφο «είχε προηγηθεί σχετική συζήτηση και ειδικές συστάσεις, με όλους τους συμμετέχοντες μάλιστα να καταδικάζουν το φαινόμενο διαρροής εγγράφων».

Την ίδια ώρα, ωστόσο, ο πρόεδρος του ΔΗΚΟ άφησε αιχμές κατά του κ. Αναστασιάδη λέγοντας πως μπορεί να το διέρρευσε η ίδια η κυβέρνηση το έγγραφο ώστε να έχει βάσιμο λόγο να σταματήσει να δίνει ενημέρωση και έγγραφα προς τα κόμματα όπως αποφασίστηκε κατά τη διάρκεια του Εθνικού Συμβουλίου!

Τι αναφέρει το απόρρητο έγγραφο

Όπως αναφέρεται στο έγγραφο το οποίο δημοσιεύει το κυπριακό sigmalive.com, από τον Μάιο έχει επιτευχτεί κοινή αντίληψη σε ένα σημαντικό αριθμό θεμάτων που σχετίζονται με τα κεφάλαια της διακυβέρνησης και του διαμοιρασμού εξουσιών, στο περιουσιακό όπως επίσης και στο θέμα της οικονομίας και της ΕΕ. Ωστόσο, σημειώνεται ότι παρόλη την πρόοδο, ακόμη παραμένουν διαφορές σε όλα τα κεφάλαια.

«Και βασισμένος σε αυτά που θα σας μεταφέρω (σ.σ.: απευθυνόμενος στον Μπαν Κι Μουν), πιστεύω πως παρόλη την επιθυμία σας για το αντίθετο, δεν θα πρέπει να παρουσιάσουμε μια εικόνα η οποία δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και θα πρέπει να αποφύγουμε τη δημιουργία προσδοκιών ότι η λύση είναι άμεσα εφικτή» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος Αναστασιάδης.

Στη συνέχεια γίνεται παρουσίασ�� θεμάτων τα οποία μέχρι στιγμής δεν έχουν προς το παρόν συζητηθεί:

• Εδαφικές αναπροσαρμογές, οι οποίες είναι συνδεδεμένες με το ζήτημα του περιουσιακού
• Ασφάλεια και εγγυήσεις
• Χρονοδιαγράμματα για την αποχώρηση των ξένων στρατευμάτων
• Χρονοδιαγράμματα για την εφαρμογή των διαφόρων πτυχών του κυπριακού προβλήματος και της θέσπισης διασφαλίσεων για την ομαλή εφαρμογή της λύσης
• Η πρώτη μέρα της λύσης και τί θα απαιτεί αυτό
• Η σύνταξη των ομοσπονδιακών νομοθεσιών και του συντάγματος
• Η σύνταξη του ομοσπονδιακού συντάγματος και η σύνταξη του συντάγματος των ομόσπονδων πολιτειών
• Η λίστα των διεθνών συμφωνιών οι οποίες θα δεσμεύουν την Ενωμένη Κύπρο.

«Όπως είναι κατανοητό» εξηγεί στη συνέχεια ο Νίκος Αναστασιάδης, «πρέπει να υπάρξουν λεπτομερείς συζητήσεις σε όλα εκείνα τα δύσκολα και ευαίσθητα θέματα πριν φτάσουμε στην τελική φάση της διαδικασίας.
Υπό αυτό το πρίσμα όποια αναφορά γίνεται για συζήτηση όλων αυτών των ζητημάτων στο τέλος των διαπραγματεύσεων, δεν μας βρίσκει σύμφωνους, ιδιαίτερα αν λάβετε υπόψη τις εμπειρίες του 2004, με το γνωστό αποτέλεσμα».

«Την ίδια ώρα υπάρχουν θέματα στα οποία έστω και αν φτάσουμε σε μια κοινή αντίληψη, οι περιπλοκότητες που σχετίζονται την εφαρμογή της λύσης, χρειάζονται χρόνο και προσεκτικό προγραμματισμό, ώστε να αποφευχθούν κενά ή εποικοδομητικές ασάφειες που θα επηρεάσουν αρνητικά την βιωσιμότητα της λύσης» προσθέτει ο κ. Αναστασιάδης.

Η οικονομική διάσταση της λύσης

1. Το κόστος της επανεγκατάστασης
2. Το κόστος των αποζημιώσεων
3. Το κόστος που σχετίζεται με άλλες πτυχές της εφαρμογής της λύσης, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας του Ομοσπονδιακού Κράτους, όπως και η ίδρυση των διαφόρων ομοσπονδιακών οργανισμών και θεσμικών οργάνων

Η δημιουργία Ταμείων για τα πιο πάνω

α. Δωρεές - διεθνή διάσκεψη δωρητών
β. Εγγυήσεις για τα δάνεια που θα χρειαστούν
γ. Τρόποι αποπληρωμής των δανείων που θα χρειαστούν

Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στο ΔΝΤ και την Παγκόσμια Τράπεζα, οι οποίοι οργανισμοί ήδη συμφώνησαν να δώσουν την απαραίτητη τεχνογνωσία, προσπάθεια που άρχισε μόλις πρόσφατα. Παρόλα αυτά είναι φυσιολογικό, σημειώνεται, όπως σε όλες τις μελέτες θα χρειαστεί αρκετός χρόνος για να γίνει με ακρίβεια.

Χωρίς αμφιβολία, επισημαίνεται, είναι ζωτικής σημασίας να διασφαλιστεί η οικονομική βιωσιμότητα της λύσης πριν παρουσιαστεί στο λαό. Επιπλέον είναι προφανές ότι τα χρήματα που θα χρειαστούν για τις αποζημιώσεις, θα είναι κατά πολύ λιγότερα αν η εδαφική αναπροσαρμογή είναι σημαντική και ο αριθμός των προσφύγων ιδιοκτητών που επιστρέφουν είναι σημαντικό.

Την ίδια ώρα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι την πρώτη μέρα της λύσης, θα υπάρχουν άμεσα οφέλη για την τουρκοκυπριακή κοινότητα, μεταξύ άλλων: Η συμμετοχή στην Κυβέρνηση, το άνοιγμα των λιμανιών και των αεροδρομίων, η οικονομική έκθεση κτλ. Άρα, τονίζεται, θα πρέπει να υπάρξει αμοιβαιότητα και ισχυρή απόδειξη για κάτι τέτοιο και για την Ελληνοκυπριακή κοινότητα ότι δηλαδή θα έχει θετική επίδραση.

Για παράδειγμα:

• Εδαφική αναπροσαρμογή
• Άμεση επιστροφή της περιοχής των Βαρωσίων
• Άμεση επιστροφή της νεκρής ζώνης
• Άμεση επιστροφή των μη κατοικήσιμων περιοχών

Στη συνέχεια το έγγραφο ασχολείται με την αποχώρηση των ξένων στρατευμάτων. Είναι σημαντικό αναφέρεται ότι την πρώτη μέρα της λύσης θα πρέπει ένας σημαντικός αριθμός τουρκικών στρατευμάτων, κάτι που θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην βούληση για λύση από μέρους του πληθυσμού.

«Συνεπώς όπως είναι προφανές, για την άμεση εφαρμογή του πιο πάνω την πρώτη μέρα, θα χρειαστεί προσεχτική δουλειά η οποία θα διαρκέσει μήνες. Οι πιο πάνω αναφορές μου στοχεύουν στο να σου ξεκαθαρίσω ότι χρειαζόμαστε χρόνο. Πρέπει να είμαστε επαρκώς προετοιμασμένοι και να παρουσιάσουμε ένα ξεκάθαρο σχέδιο στο λαό, χωρίς ελλείψεις, κενά, ασάφειες οι οποίες θα θέσουν σε κίνδυνο την εφαρμογή. διαφορετικά ρισκάρουμε την πιθανότητα να πετύχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα στο δημοψήφισμα που θα κάνουμε» καταλήγει ο κ. Αναστασιάδης.