​Δεν πείθουν τους δανειστές τα ελληνικά επιχειρήματα για κοινωνική όξυνση και απώλεια της πολιτικής σταθερότητας, ως προς την ανάγκη να προστατευτεί μεγαλύτερο τμήμα των δανειοληπτών από τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας.

Το συγκεκριμένο δίπτυχο, μαζί με την αξίωμα «η κυβέρνηση γνωρίζει τους λόγους για τους οποίους δεν μπόρεσαν να εφαρμοστούν τα προηγούμενα προγράμματα» θα παρουσιάζονταν στους εκπροσώπους των θεσμών, τουλάχιστον με βάση τα όσα μετέφερε στον ελληνικό και διεθνή Τύπο στις Βρυξέλλες, κυβερνητική πηγή - η οποία όμως δεν είχε την ευθύνη των διαπραγματεύσεων.

Η ίδια πηγή έλεγε χθες ότι αν η προστασία από πλειστηριασμούς εκλείψει οι τράπεζες θα «εξαναγκαστούν» να βγάλουν τα περισσότερα ακίνητα στο σφυρί και επικαλέστηκε άρθρο γνωστού τραπεζίτη για να τεκμηριώσει ότι οι τράπεζες στηρίζουν την κυβέρνηση στη συγκεκριμένη υπόθεση. Βεβαίως δεν μπόρεσε να εξηγήσει ποιος θα τις εξαναγκάσει, από τη στιγμή που οι ίδιες οι τράπεζες λένε πως δεν ενδιαφέρονται να γίνουν μάντρες ακινήτων.

Η τρόικα και ειδικά η πλευρά της Κομισιόν σε αυτήν, διαφωνεί πλήρως με όλα τα παραπάνω, όπως μετέφερε πηγή με καλή γνώση του θέματος. Η Κομισιόν εκτιμά ότι οι τράπεζες που θα ανακεφαλαιοποιηθούν θα πρέπει να καλέσουν τους ασυνεπείς δανειολήπτες για να ρυθμίσουν το χρέος τους έστω και με χαριστικούς όρους, ώστε το ρυθμισμένο χρέος να μην εγγράφεται στου ισολογισμούς τους ως τοξικό κεφάλαιο. Για να συμβεί αυτό δεν πρέπει ουδείς άλλος, πέραν των ιδιαίτερα ευάλωτων κοινωνικών ομάδων να μπορεί να κρυφτεί πίσω από την ασυλία της πρώτης κατοικίας. Η Κομισιόν και τα άλλα μέρη της τρόικας δεν ενδιαφέρονται ούτε για την αξία του ακινήτου, ούτε τόσο για το συνολικό ύψος της οφειλής, αλλά κυρίως για τη δυνατότητα του μέχρι πρότινος ασυνεπούς δανειολήπτη να πληρώσει τη ρύθμιση.

Ως εκ τούτου θεωρούν την αρχική πρόταση της ελληνικής πλευράς (200 χιλιάδες σύνολο οφειλών, 250 χιλιάδες αξία ακινήτου και 35.000 μικτό οικογενειακό εισόδημα) πολύ υψηλό όριο. Κυβερνητική πηγή που μίλησε στον Τύπο στις Βρυξέλλες, επιβεβαίωσε πως η μόνη πρόταση της ελληνικής πλευράς είναι αυτή. Η ίδια πηγή είπε πως από το 100% των προστατευόμενων σήμερα, με την νέα πρόταση προστατεύονται το 72,4%. Άρα θα πάνε για ρύθμιση μόνο το 25% με αποτέλεσμα η όλη συζήτηση να είναι άκυρη. Η τρόικα θέλει να ρυθμιστεί άνω του 50% των οφειλών και έχει την τεχνογνωσία να υπολογίζει πως οι τραπεζίτες θα προτιμήσουν να μην βγάλουν ακίνητα στο σφυρί έτσι κι αλλιώς.

Αυτό είναι κάτι που σε ένα περιβάλλον όπου για 6 χρόνια επικρατούν μόνο οι «απλοϊκές εξηγήσεις», είναι πολύ δύσκολο να περάσει στο κοινό. Η Κομισιόν κατηγορεί για την εμπέδωση αυτής της αντίληψης στην ελληνική κοινωνία, όλες τις προηγούμενες ελληνικές κυβερνήσεις και υπάρχουν στελέχη, τα οποία παρακολουθούν τη όλη διαδικασία από το 2009, τα οποία δεν κρύβουν την αγανάκτησή τους. Στις Βρυξέλλες θεωρούν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει να μείνει στην ιστορία ως η κυβέρνηση που άνοιξε τους πλειστηριασμούς και αντί να κάνει ουσιαστική αντιπρόταση, στοχεύει σε θεωρητικά υψηλά ποσοστά προστασίας.

Βεβαίως οι διαπραγματεύσεις δεν έφτασαν σε αδιέξοδο μόνο για τα κόκκινα δάνεια. Οι 100 δόσεις είναι ένα άλλο θέμα, τα έσοδα από το ΦΠΑ στην εκπαίδευση, το αγγελιόσημο και η κατάργησή του από 1ης Ιανουαρίου του 2016 και οι υψηλές στην Ελλάδα τιμές των γενόσημων φαρμάκων είναι μερικά από τα άλλα θέματα.

Προς το παρόν όλα δείχνουν ότι θα χρειαστεί μια μεγάλη ώθηση από το eurogroup, για να ξεκολλήσει η διαδικασία. Και αυτή δε θα είναι πολιτική λύση, όπως συνήθως λέγεται, αλλά μια αρκετά δυνατή προειδοποίηση για το ποιο είναι το διακύβευμα.

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου