​Ευρύ διάλογο για την Παιδεία με βάση τον «πολυνομοσχέδιο Μπαλτά» προανήγγειλε την Τρίτη, ο υπουργός Παιδείας από το βήμα της Βουλή.

Ανάμεσα στις αλλαγές που σχεδιάζει η νέα ηγεσία του υπουργείου είναι η έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για την κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρυμάτων, ο περιορισμός των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών εκτός σχολείων, η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου προσχολικής αγωγής, η αναβάθμιση του Λυκείου ως αυτόνομη εκπαιδευτική βαθμίδα και της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

«Το νομοσχέδιο που έχει δημοσιοποιηθεί, θα αποτελέσει μέρος του κοινωνικού διαλόγου για την Παιδεία. Αναλαμβάνουμε να ανοίξουμε επιτέλους έναν συντεταγμένο διάλογο, με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα, για τη διαμόρφωση ενός μεταρρυθμιστικού οράματος για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Χωρίς να πετάμε τα "καλά" που έχουν γίνει, θα αξιοποιηθούν οι εμπειρίες και πρακτικές εντός και εκτός της χώρας, ούτως ώστε να επανασχεδιαστεί το σχολείο που θέλουμε, αναζητώντας τις πιο πλατιές κοινωνικές και πολιτικές συγκλίσεις», είπε ο κ. Φίλης και συνέχισε:

«Ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία πρέπει να γίνει υπόθεση πολλών κοινωνικών ομάδων, με καθοριστική τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, με αίσθηση ευρύτερης κοινωνικής ευθύνης, χωρίς συντεχνιασμούς και αναδιπλώσεις».

Όσον αφορά στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ο υπουργός Παιδείας προανήγγειλε την καθιέρωση ενός σύγχρονου συστήματος ειδικής αγωγής και παροχής εκπαιδευτικής υποστήριξης για όλα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Πρόσθεσε ακόμα ότι θα προωθηθεί ένα νέο και πολυδιάστατο θεσμικό πλαίσιο αντισταθμιστικής εκπαίδευσης με στόχο την άμβλυνση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων, ενώ δεσμεύτηκε και για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών.

Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο θα διερευνήσει τη δυνατότητα ενός αριθμού μόνιμων διορισμών μέσα στο 2016 για να περιοριστούν τα κενά που εμφανίζονται στα σχολεία και παράλληλα σχεδιάζεται η δραστική μείωση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών εκτός σχολείων για τη φετινή σχολική χρονιά.

Ο κ. Φίλης ανακοίνωσε επίσης ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί επιστρέφονται στην αρμοδιότητα του υπουργείου Παιδείας από το υπουργείο Εργασίας, όπου είχε μεταφερθεί.

Προανήγγειλε ακόμα τη συνολική αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος και των βιβλίων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά και την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου στην προσχολική αγωγή.

Όσον αφορά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ο υπουργός τόνισε ότι θα γίνουν ενέργειες για την αναβάθμιση του λυκείου ως εκπαιδευτικής βαθμίδας και τη θεσμοθέτηση νέων τρόπων αποτίμησης της γνώσης με μείωση του χρόνου εξετάσεων στο Γυμνάσιο, προς όφελος του διδακτικού χρόνου.

Σημείωσε μάλιστα ότι θα αναληφθούν εκπαιδευτικές δράσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού και της βίας και ότι θα συσταθεί Παρατηρητήριο κατά της παιδικής φτώχειας, ώστε να αναληφθούν πρωτοβουλίες, όπως είναι τα σχολικά συσσίτια.

Τέλος, αναφερόμενος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο κ. Φίλης υπογράμμισε ότι στόχος είναι η αποκατάσταση του τραυματισμένου κύρους των ΑΕΙ και ΤΕΙ και η ακαδημαϊκή και δημοκρατική επανεκκίνηση των ιδρυμάτων.

Επίσης, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου θα καταργηθεί η αρμοδιότητα των Συμβουλίων των Ιδρυμάτων να επιλέγουν ή να αποκλείουν υποψηφίους πρυτάνεις και κοσμήτορες, ενώ όπως είπε ο υπουργός, θα διατηρηθεί το ποσό που διατίθεται για τη φοιτητική μέριμνα.