​Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) αποφάσισε να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του πολεμικού ναυτικού “P-3 Orion”, έναντι 500 εκ. δολαρίων στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με την κυβέρνηση των ΗΠΑ, όπως γράψαμε νωρίτερα.

Τα αεροσκάφη αυτά είχαν αποκτηθεί δωρεάν από τις ΗΠΑ (την περίοδο 1991-1992), είναι σήμερα ηλικίας 25 ετών και ο εκσυγχρονισμός τους θα τους δώσει παράταση ζωής για ακόμα 15.000 ώρες. Το πρόγραμμα αναβάθμισής τους είχε ενεργοποιηθεί σε απόφαση ΚΥΣΕΑ από το 2012.

Κυβερνητικές πηγές διευκρίνιζουν τους λόγους αυτής της απόφασης, την επιλογή της απευθείας ανάθεσης στην Lockheed Martin, ενώ παράλληλα εξηγούν ότι η απουσία αεροσκαφών του Πολεμικού Ναυτικού από το 2009, επέτρεψε στους Τούρκους που έχουν νέα αεροσκάφη, να πετούν από το Αιγαίο με “νατοϊκό καπέλο” και τις ευλογίες του ΝΑΤΟ.

Η ανάθεση στην Lockheed Martin

H ανάθεση της δουλειάς από την Lockheed Martin στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία και άλλες ελληνικές εταιρείες ως υποκατασκευαστές κρίσιμων συστημάτων που θα ενσωματωθούν στα παλιά αεροσκάφη, θα εξασφαλίσει εργασία για 7 χρόνια.

Γιατί δεν έγινε το 2009 ο εκσυγχρονισμός τους;

Κύκλοι της κυβέρνησης εξηγούν ότι τα αεροπλάνα “P-3 Orion” πετούσαν κανονικά μέχρι το 2009. Με απόφαση του τότε Υπουργού Άμυνας (Ευ. Μεϊμαράκη), τα αεροπλάνα καθηλώθηκαν λόγω παλαιότητας, αν και είχαν ακόμα ώρες πτήσης.

Αν ο εκσυγχρονισμός τους γινόταν εκείνη την εποχή δεν θα κόστιζε τόσα χρήματα, ενώ οι σκέψεις για αγορά καινούργιων αεροσκαφών δεν προχώρησαν λόγω της οικονομικής κρίσης που ερχόταν.

Από το 2009 το Πολεμικό Ναυτικό έμεινε χωρίς αεροσκάφη- Οι δυνατότητες του αεροσκάφους «P -3»

Από το 2009 μέχρι σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό έμεινε χωρίς αεροσκάφη ναυτικής συνεργασία��. Το κάθε αεροσκάφος «P -3» μπορεί να πετά επί 12 ώρες συνεχώς και να ελέγχει τεράστιες περιοχές του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου, από κινήσεις υποβρυχίων και πλοίων μέχρι μεταναστευτικές ροές, κλπ.

Το θέμα δεν είναι κυρίως “ελληνικό” αλλά ΝΑΤΟϊκό. Το NATO θέλει κάθε μέρα για τις δικές του ανάγκες εναέρια επιτήρηση σε Αιγαίο και νοτιοανατολική Μεσόγειο. Χωρίς αεροπλάνα αυτό δεν μπορούσε να γίνει σωστά. Στην αρχή χρησιμοποιήθηκαν τα C-130, μετά τα … πυροσβεστικά αεροσκάφη, και στη συνέχεια πλοία! Μετά έγινε το αναμενόμενο. Την νατοϊκή επιτήρηση ανέλαβαν οι Τούρκοι που έχουν νέα αεροσκάφη τα CN -235. Οι Τούρκοι, λοιπόν, άρχισαν να πετούν με “νατοϊκό καπέλο” και πηγαίνοντας προς νοτιοανατολική ��εσόγειο περνούν απ’ όλο το Αιγαίο με τις ευλογίες του NATO.

Πώς καλυπτόταν το κενό της επιτήρησης στο Αιγαίο;

Κυρίως με πλοία τα οποία καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες καυσίμων και δεν ήταν αποτελεσματικά. Αν δούλευαν τα αεροσκάφη, με ένα απ’ αυτά θα υπήρχε “δορυφορική” εικόνα όλου του Αιγαίου. Με δυο αεροπλάνα καλύπτεται όλο το 24ωρο.

Έτσι λοιπόν, κρίθηκε απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας καθώς το κόστος ανακατασκευής του δίνει δουλειά σε εκατοντάδες εργαζόμενους, ενώ υπάρχει και έλεγχος των συνόρων. Παράλληλα τα χρήματα θα δοθούν τμηματικά και μακροπρόθεσμα η ανακατασκευή τους θα επιφέρει μειώσεις στον συνολικό προϋπολογισμό των ενόπλων δυνάμεων.