O μόνος τρόπος να κλείσει το χρηματοδοτικό κενό του εξαμήνου και να εκπληρωθούν οι δανειακές υποχρεώσεις της χώρας είναι η κυβέρνηση να καταλήξει σε συμφωνία με τους τρεις θεσμούς που μέχρι πρότινος αποκαλούσαμε τρόικα, ώστε να ολοκληρωθεί ο 5ος έλεγχος του ελληνικού προγράμματος που παρατάθηκε για 4 μήνες και να εκταμιευθούν τα 7 δισ. ευρώ της δόσης.

Οι εταίροι και δανειστές είναι τελείως ξεκάθαροι ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει αυτό. Η κυβέρνηση έχει για αρχή 2 μήνες να συμφωνήσει σε συγκεκριμένα νομοσχέδια με τα οποία θα υλοποιηθεί το email με τη λίστα Βαρουφάκη και άλλους 2 μήνες για να τα περάσει από τη Βουλή, να βγουν τα σχετικά ΦΕΚ και να αρχίσει η εφαρμογή των όσων αποφασιστούν.

Ο Μάριο Ντράγκι, μιλώντας στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες, ξεκαθάρισε και αυτός με τη σειρά του ποια είναι η διαδικασία για την εκταμίευση των Securities Market Profits, διά μέσου των εθνικών κεντρικών τραπεζών και των εθνικών κυβερνήσεων.

Ως εκ τούτου και με βάση τα όσα έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με την παράταση του Master Financial Assistance Facility Agreement, τα SMPs δεν είναι «ελληνικά λεφτά» αλλά έμμεσες νομισματικές μεταβιβάσεις από την ΕΚΤ προς την κυβέρνηση στην βάση της εκπλήρωσης των όρων της συμφωνίας. Η φράση «είναι δικά μας λεφτά» που συχνά επαναλαμβάνουν μέλη της κυβέρνησης αντιμετωπίζεται ως «αβάσιμη» από κοινοτικές πηγές προερχόμενες από το Εurogroup, την Κομισιόν και την ΕΚΤ.

Σύμφωνα με τον Κλάους Ρέγκλιγκ, επικεφαλής του EFSF/ESM, τα χρήματα που έχει λαμβάνειν η Ελλάδα από το πρόγραμμα είναι τα 1,8 δισ. της τελευταίας δόσης, τα 1,9 δισ. των SMPs και 3,4 δισ. από το ΔΝΤ, υπό την προϋπόθεση της ολοκλήρωσης του ελέγχου.

Καθώς λοιπόν δεν υ��άρχουν μαγικές λύσεις για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αλλαγών της χώρας ως το καλοκαίρι, η κυβέρνηση θα πιεστεί να συμφωνήσει σε prior actions και σπάσιμο της δόσης σε μικρότερα τμήματα.

Η ΕΚΤ δεν σκοπεύει να μετακυλήσει τα δικά της ομόλογα, καθώς αυτό αντίκειται στην Ευρωπαϊκή Συνθήκη (είναι direct monetary financing) και αναδιάρθρωση του χρέους δεν θα συμβεί ως τότε σε καμία περίπτωση.

Σε σχέση τέλος με την αύξηση των εκδόσεων τριμήνων γραμματίων, αυτή θεωρείται μια πολύ ακριβή και ασύμφορη λύση για τον προϋπολογισμό, που έτσι και αλλιώς ξεκινάει, σύμφωνα με πηγές κοντά στη διαπραγμάτευση, από χειρότερη βάση σε σχέση με πέρσι, ενώ το ρεπορτάζ αναφέρει πως και ο ίδιος ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 1,5% για το 2014 έχει ήδη χαθεί εξ αιτίας του τριμήνου Δεκέμβριος, Ιανουάριος, Φεβρουάριος. Έτσι κι αλλιώς όμως η ΕΚΤ δεν σκοπεύει να την εγκρίνει εντός προγράμματος - εκτός δεν της έπεφτε λόγος.

Το πιθανότερο για τις Βρυξέλλες ωστόσο είναι πως για μια ακόμη φορά το οικονομικό επιτελείο θα καταφύγει στην λύση της γιγάντωσης των arrears, καθυστερώντας πληρωμές στο εσωτερικό, παρά την κοινοτική νομοθεσία περί έγκαιρων πληρωμών (60 μέρες αυστηρά με πρόστιμο και επιτόκιο) την οποία όφειλε να έχει ενσωματώσει στο εθνικό δίκαιο.

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου