​Άμεση ενεργοποίηση των κοινοβουλευτικών διαδικασιών, όπως οι Εξεταστικές Επιτροπές, ώστε να διερευνηθούν όλα τα σκάνδαλα και, στις περιπτώσεις όπου προκύψουν τα απαιτούμενα στοιχεία, να παραπεμφθούν τα εμπλεκόμενα πρόσωπα στη Δικαιοσύνη, προβλέπει το Σχέδιο Προγράμματος τετραετίας του ΣΥΡΙΖΑ για την πάταξη της διαφθοράς και της διαπλοκής.

Το Σχέδιο Προγράμματος, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Real.gr, αφήνει να εννοηθεί ότι μεταξύ άλλων θα ελεγχθούν και οι αποφάσεις του ΤΑΙΠΕΔ για ιδιωτικοποιήσεις, οι αποφάσεις της Τράπεζας της Ελλάδος για τη βιωσιμότητα των τραπεζών και την ανακεφαλαιοποίησή τους, οι συμβάσεις για την αγορά αμυντικών συστημάτων.

Στο εννιασέλιδο κείμενο που έχει δοθεί προς διαβούλευση μεταξύ των στελεχών του κόμματος, για την πρόληψη της διαφθοράς και της διαπλοκής μεταξύ άλλων προβλέπονται:

«1Α. Δημιουργία πλαισίου διαφάνειας στη λειτουργία και τα οικονομικά των κομμάτων. Αναμόρφωση μεταξύ άλλων του πλαισίου του τραπεζικού δανεισμού...με προληπτικές δικλείδες σε περίπτωση παραβάσεων τόσο για τους υπευθύνους των κομμάτων, όσο και για τις τράπεζες και τις διοικήσεις τους. Προωθούμε τον πλήρη έλεγχο και διαφάνεια για τα οικονομικά των πολιτικών κομμάτων, τόσο σε σχέση με την κρατική, όσο και σε σχέση με την ιδιωτική χρηματοδότησή τους. Προχωράμε στη διαμόρφωση ενός ελεγκτικού μηχανισμού με ενισχυμένο κοινωνικό χαρακτήρα, στον οποίο εκτός των βουλευτών και δικαστών Τροποποιούμε το πλαίσιο των διοικητικών κυρώσεων και ποινών, προς την κατεύθυνση της αυστηροποίησής τους

1Β. Δραστική αναθεώρηση του ισχύοντος νόμου για την κάθαρση του πολιτικού συστήματος . Κατάργηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών . Διαμορφώνουμε ένα εντελώς νέο νομοθετικό πλαίσιο, που θα αίρει την ευνοϊκή ποινική μεταχείριση των πολιτικών προσώπων, παρέχοντας μόνο τις ελάχιστες και απολύτως απαραίτητες ασφαλιστικές δικλείδες. Καταργούμε την αρμοδιότητα της Βουλής για την άσκηση ποινικής δίωξης, υπάγοντας και τα πολιτικά πρόσωπα στην τακτική αρμοδιότητα του Εισαγγελέα Εφετών, κατά τις γενικές διατάξεις. Εισάγουμε ως επιβαρυντική περίσταση την τέλεση αδικήματος με παθόντα το Δημόσιο από Υπουργό/Υφυπουργό. Καταργούμε πλήρως την προβλεπόμενη ειδική παραγραφή και την αποκλειστική αποσβεστική προθεσμία των δύο βουλευτικών συνόδων μετά την τέλεση του αδικήματος, ώστε η ποινική δίωξη κατά των Υπουργών/Υφυπουργών να είναι δυνατή καθ’ όλη τη χρονική περίοδο μέχρι την κανονική παραγραφή των αδικημάτων τους, κατά τις κοινές διατάξεις. Αλλάζουμε τη σύνθεση του Ειδικού Δικαστηρίου.

2. Ο ολιγοπωλιακός και κρατικοδίαιτος χαρακτήρας των ΜΜΕ στην Ελλάδα, το σύμπλεγμα δηλ μεταξύ κυβέρνησης, ιδιοκτητών και τραπεζών, καθιστά ζωτικής σημασίας τη δημοκρατική μεταρρύθμιση της θεσμοθέτησης, χρηματοδότησης και λειτουργίας των ΜΜΕ ώστε να σπάσουμε το απόστημα της μηντιακής διαπλοκής. Ενεργοποιούμε άμεσα – αλλά και τροποποιούμε καταλλήλως – τις διατάξεις των νόμων που:

(α) επιτρέπουν στην Τράπεζα της Ελλάδος ή στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές να διενεργούν ελέγχους για την προέλευση της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων ενημέρωσης, ώστε να είναι διαφανείς και γνωστές σε όλους οι συναφείς ροές του χρήματος και (β) ισχύουν για όλες τις Ανώνυμες Εταιρείες και προβλέπουν ότι μια ζημιογόνα επιχείρηση δεν είναι δυνατόν να λειτουργεί επ’ αόριστον χωρίς να ανακεφαλαιοποιείται, με ταυτόχρονη μέριμνα για την προστασία των εργαζομένων στον κλάδο.

Προχωρούμε σε επανεξέταση όλων των αδειών από μηδενική βάση. Αναθεωρούμε το καθεστώς αδειοδότησης, παραχωρώντας συχνότητες και σε μη εμπορικά εγχειρήματα. Προωθούμε νέα ρύθμιση για τη συγκέντρωση στα ΜΜΕ, που να ανταποκρίνεται στα σημερινά ελληνικά δεδομένα.

3. Αναθεώρηση θεσμικού πλαισίου που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις (δημόσια έργα, προμήθειες αγαθών και υπηρεσιών, συμβάσεις παραχώρησης και συμπράξεις δημοσίου-ιδιωτικού τομέα), στο πλαίσιο πάντοτε-όπως αναφέρεται- και της αντίστοιχης κοινοτικής νομοθεσίας».

SIRIZA-DIAFTHORA-DIAPLOKH.pdfSIRIZA-DIAFTHORA-DIAPLOKH.pdf