Και μετά απορούμε πως χάνονται έσοδα 200 εκ. ευρώ το χρόνο…

Όπως λένε χαρακτηριστικά άνθρωποι του κλάδου και έχει επισημάνει ο ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών), υπάρχουν νομοθετημένα μέτρα για τη πάταξη του λαθρεμπορίου πετρελαίου, που δεν εφαρμόζονται αφήνοντας ανοιχτές… χαραμάδες, πόρτες και μπαλκονόπορτες για το λαθρεμπόριο!

Από τα μέτρα που δεν εφαρμόζονται, τα πλέον σημαντικά είναι:

*Εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα.

Μέσω των συστημάτων αυτών, το κέντρο ελέγχου που θα συσταθεί στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΙΚ, θα παρακολουθεί την πορεία κάθε βυτιοφόρου, ώστε να μπορεί να την συ��κρίνει με τα στοιχεία των παραστατικών που εκδίδονται.

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την εγκατάστασή τους έχει εκδοθεί. Ωστόσο υπάρχει εμπλοκή με τον καθορισμό των προδιαγραφών. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων δεν έχει εκδώσει απόφαση για το πρωτόκολλο επικοινωνίας των GPS με τον κέντρο ελέγχου, βάσει των οποίων θα προσδιοριστούν οι συνολικές προδιαγραφές του συστήματος. Έτσι το μέτρο συνεχίζει να παραμένει ανενεργό, ενώ είναι γνωστό ότι βασικοί συντελεστές στην παράνομη διακίνηση καυσίμων, είναι τα μέσα μεταφοράς. Σημειώνεται εδώ ότι αρκετές εταιρείες πετρελαιοειδών, εδώ και μια δεκαετία έχουν εγκαταστήσει GPS στα ιδιόκτητα βυτιοφόρα, ώστε να μπορούν να ελέγχουν τουλάχιστον τη διακίνηση των καυσίμων που γίνεται με ιδιόκτ��τα μεταφορικά μέσα.

*Συστήματα εισροών εκροών. Το μέτρο ισχύει μόνο για τα πρατήρια και εφαρμόζεται με καθυστέρηση.

Ωστόσο, από την εφαρμογή του μέτρου στην παρούσα φάση, εξαιρούνται τα ιδιωτικά πρατήρια (πρατήρια εργοταξίων, επιχειρήσεων κλπ), εγκαταστάσεις αποθήκευσης χημικών-εναλλακτικών καυσίμων (τολουόλη, μεθανόλη, βιοκαύσιμα) τα οποία χρησιμοποιούνται ευρέως σε νοθείες.

Ακόμη, εμπλοκή υπάρχει και για τις δεξαμενές των μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης. Ενώ προβλέφθηκε και για αυτές τις εγκαταστάσεις να ισχύσουν οι προδιαγραφές των πρατηρίων, αποδείχτηκε ότι στην πράξη δεν μπορούν να γίνει κάτι τέτοιο λόγω μικρότερης χωρητικότητας των δεξαμενών των μεταπωλητών. Έτσι και στην περίπτωση αυτή, η απόφαση για εγκατάσταση συστήματος εισροών εκροών, παραμένει ανενεργή, ενώ είναι γνωστό ότι το αφορολόγητο ναυτιλιακό πετρέλαιο, έχει τις ίδιες προδιαγραφές με το θέρμανσης και άρα μπορεί εύκολα να αναμιχθεί προσφέροντας τεράστια κέρδη στους λαθρεμπόρους.

Πάντως, ακόμη και τα συστήματα αυτά, οι λαθρέμποροι βρίσκουν τρόπους να παρακάμψουν, με τον απλό τρόπο να διατηρούν έξτρα δεξαμενές που δεν είναι συνδεμένες με το σύστημα και οι οποίες μόνο με επιτόπιο έλεγχο μπορούν να διαπιστωθούν.

*Συστήματα εισροών – εκροών στα πλωτά μέσα.

Η εγκατάστασή τους στα πλωτά μέσα εφοδιασμού πλοίων με ναυτιλιακό πετρέλαιο, έχει «κολλήσει».

Η Κοινή Υπουργική Απόφα��η δεν διαχωρίζει τα πλωτά σε μικρά, μεγάλα κ.λπ., ενώ τίθεται θέμα και για το κατά πόσο είναι υποχρεωμένα να τα εγκαθιστούν πλωτά με (αλλοδαπή) μη ελληνική σημαία. Έτσι και ενώ είναι γνωστό ότι μεγάλο μέρος του λαθρεμπορίου στο ναυτιλιακό πετρέλαιο γίνεται με τα μικρά πετρελαιοφόρα, τα γνωστά "σλέπια", η διακίνησή τους παραμένει ανεξέλεγκτη επειδή η ΚΥΑ είναι ασαφής.