​Άρθρο του γενικού διευθυντή του Star κ. Κάρολου Αλκαλάι

Πολύς ντόρος γίνεται τελευταία για τα «οικονομικά βιώσιμα τηλεοπτικά σχήματα», που θα προκύψουν όταν (αν…) τα κανάλια εθνικής εμβέλειας, που θα εκπέμπουν μέσα από την Digea, θα είναι 4 και όχι 8 που είναι σήμερα.

Ακόμα και ο Πρωθυπουργός είπε τον συλλογισμό: 50 εκατομμύρια κόστος κάθε κανάλι, 200 εκατομμύρια η διαφήμιση, άρα 200 δια 4, 50 εκατομμύρια τα έσοδα, άρα ιδού τα 4 υγιή κανάλια, χωρίς ανάγκη για τραπεζικά δάνεια.

Σε ολόκληρο τον κόσμο, και βεβαίως και στην Ελλάδα, ο διαφημιζόμενος στην τηλεόραση αγοράζει τη διαφήμιση με βάση το πόσοι βλέπουν μια εκπομπή, αγοράζει δηλαδή τα «ματάκια» των τηλεθεατών που βλέπουν μια εκπομπή – και μ��λιστα τα «ματάκια» στις εμπορικά σημαντικές ηλικίες, δηλαδή κάτω από περίπου 50 ετών.

Έτσι λοιπόν, σε ολόκληρο τον κόσμο, και βεβαίως και στην Ελλάδα, υπάρχουν κανάλια με 20% τηλεθέαση και μεγάλα έσοδα από διαφήμιση και κανάλια με 7% τηλεθέαση και πολύ μικρότερα έσοδα από διαφήμιση. Και φυσικά και τα ενδιάμεσα σε αυτά.

Σήμερα, στην Ελλάδα, έχουμε διάφορα ιδιωτικά κανάλια: με 16% τηλεθέαση, με 15% τηλεθέαση, με 12% τηλεθέαση, με 7% τηλεθέαση, με 5% τηλεθέαση (1).

Έχει και κρατικά κανάλια με 2% και 4% τηλεθέαση αλλά αυτά δεν μετράνε: είναι συνδρομητική τηλεόραση με υποχρεωτικούς συνδρομητές -μέσω της ΔΕΗ- το 100% των Ελληνικών σπιτιών, οπότε τα έσοδα από διαφήμιση είναι ασήμαντα και αδ��άφορα, μπροστά στις «συνδρομές»...

Είναι δυνατόν ο τζίρος ενός καναλιού με 7% τηλεθέαση να μην είναι ο μισός ή και λιγότερος από το τζίρο ενός καναλιού με 16% τηλεθέαση; Ασφαλώς όχι !

Θα απαντούσε κάποιος ότι ένα κανάλι με μικρότερη τηλεθέαση και συνεπώς μικρότερα έσοδα, θα κάνει το «κουμάντο» του ως προς το κόστος προγράμματος, ειδήσεων και προσωπικού, ώστε να βγαίνει.

Ακριβώς! (ή περίπου…). Μπορεί ένα τέτοιο «μικρότερο» κανάλι να έχει λιγότερους εργαζόμενους ή φτηνότερες παραγωγές ή και τα δυο ή και άλλους τρόπους εξοικονόμησης κόστους. Άρα, μπορεί να είναι βιώσιμος ένας νοικοκυρεμένος σταθμός με 7% τηλεθέαση και ταυτόχρονα να είναι ζημιογόνος και μη βιώσιμος ένας σπάταλος σταθμός, με 15% τηλεθέαση !

Ακόμα λοιπόν και στο περίφημο μοντέλο με 4 κανάλια εθνικής εμβέλειας, το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα έχουν και οι 4 από 16 - 17% τηλεθέαση ο κάθε ένας (2), ώστε να μοιραστούν εξ ίσου τη διαφήμιση. Ακόμα περισσότερο αν μιλάμε για τους συγκεκριμένους 4 «οριστικούς υπερθεματιστές». Είναι βέβαιο ότι θα έχουμε κάποια κανάλια με πιο ελκυστικό πρόγραμμα και τηλεθεάσεις 15-20% ή και παραπάνω και άλλους με λιγότερο ελκυστικό πρόγραμμα, με τηλεθεάσεις 5 - 10% ή και παρακάτω…

Όμως, με 400 εργαζόμενους υποχρεωτικό ελάχιστο προσωπικό, 44 - 76 εκατομμύρια κόστος άδειας που πρέπει (;) να αποσβεσθεί, μιάμιση ώρα δελτία ειδήσεων την ημέρα και άλλα υποχρεωτικά από το νόμο, κανένα από αυτά τα κανάλια δεν θα μπορεί να έχει κόστος λιγότερο από 45-50 εκατομμύρια το χρόνο. Το λένε άλλωστε και οι ίδιοι στα business plans που έχουν, μέσα στους φακέλους που κατέθεσαν, χωρίς να έχουν λάβει υπόψη τους το υπέρογκο τίμημα που προσέφεραν για τις άδειες.

Αυτόματα λοιπόν, ο συλλογισμός «200 εκατομμύρια διαφήμιση δια 4 = 50 εκατομμύρια έσοδα ο καθένας» πηγαίνει στο καλάθι των αχρήστων ! Είναι βέβαιο, με βάση και τα παραπάνω, ότι άλλος σταθμός θα έχει έσοδα 80 εκατομμύρια και άλλος θα έχει έσοδα 20 εκατομμύρια το χρόνο, ίσως και λιγότερα.

Κάποιος ή κάποιοι θα είναι κερδοφόροι και βιώσιμοι. Την ίδια στιγμή, κάποιοι θα έχουν μεγάλες ζημιές, πάνω από 80 εκατομμύρια την πρώτη διετία και είναι προφανές ότι θα πάνε με απλωμένο το χέρι στις Τράπεζες για να ζητήσουν δανεικά, ώστε να παραμείνουν ζωντανοί μέχρι «να γυρίσει ο τροχός» ή πιο κομψά «να πιάσουν τόπο οι διορθωτικές κινήσεις».

Μετά από όλα αυτά, που είναι απολύτως προφανή σε όποιον έχει ασχοληθεί έστω και ελάχιστα με την τηλεοπτική βιομηχανία, δεν προκύπτει με κανένα τρόπο ότι το νέο τοπίο, θα δώσει βιώσιμα σχήματα, επειδή οι άδειες (και τα κανάλια) θα είναι 4 και όχι 8 που είναι σήμερα.

-------------------
(1) Πηγή Nielsen, 1/1-15/9/2016, 15-44 ετών, σύνολο Ελλάδας
(2) το αθροιστικό μερίδιο τηλεθέασης των 8 ιδιωτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας το 2016 είναι 68% (σύνολο Ελλάδας, ηλικίες 15-44 ετών)