«Σκοτώνοντας το ελληνικό διαδίκτυο»…
Αυτός ο -εμφατικός, ομολογουμένως- τίτλος θα μπορούσε να είναι το «ζουμί» του νέου νόμου της κυβέρνησης για τα ψηφιακά μέσα, ο οποίος επιβάλλει φόρο 20% επί του διαφημιστικού κόστους σε όλα ανεξαιρέτως, χωρίς να ληφθούν υπόψη ιδιαιτερότητες και ειδικές συνθήκες λειτουργίας.
Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση επιθυμώντας να χειριστεί το θέμα των τηλεοπτικών σταθμών, «τσουβαλιάζει» το σύνολο των ψηφιακών μέσων, χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι πολύ πιθανόν να οδηγήσει το ελληνικό ίντερνετ σε μια πρωτοφανή κρίση.
Πως θα γίνει αυτό; Δυστυχώς εύκολα και γρήγορα για τους εξής 3 λόγους:
Στο τηλεοπτικό φάσμα μιλάμε για μετάδοση, συχνότητες και γεωγραφικά όρια. Το ίντερνετ είναι παγκόσμιο. Αποτελεί μια παγκόσμια αγορά που αν κάποιος επιλέξει να «περιορίσει» σε τοπικό επίπεδο με έναν «τυφλό» fix φόρο, το μόνο που θα κατορθώσει είναι να δημιουργήσει συγκριτικά μειονεκτήματα για τις εγχώριες επιχειρήσεις, οδηγώντας τες είτε σε «λουκέτο» είτε σε μετανάστευση. Το ποιος θα χάσει είτε γίνει το ένα είτε το άλλο, δεν χρειάζεται πολλή εξήγηση: Όλοι μας…
• «Όλοι φορολογούμαστε. Γιατί να μη φορολογηθεί η online διαφημιστική πίτα;» ίσως αναρωτηθεί κάποιος. Το θέμα δεν είναι η φορολόγηση, αλλά το κατά πόσο… βγαίνουν τα κουκιά, δηλαδή κατά πόσο ο στόχος παρά��ει και ουσιαστικό αποτέλεσμα. Όπως εκτιμάται, ποσοστό μόλις 20% της διαφημιστικές δαπάνης καταλήγει σε επιχειρήσεις με έδρα τη χώρα μας. Το υπόλοιπο 80% καταλήγει σε παίκτες εκτός Ελλάδας, συχνά μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, το οποίο φυσικά βρίσκεται εκτός δικαιοδοσίας μας. Τα ποσά λοιπόν που θα εισπραχθούν θα είναι μικρά, την ώρα που η διαφήμιση σε αυτό το 20% των ελληνικών site θα γίνει ακριβότερη. Νομοτελειακά, τα (δικά μας) έσοδα θα μηδενιστούν αφού η online διαφημιστική δαπάνη θα διοχε��ευθεί στο υπόλοιπο 80% που δεν θα φορολογείται στην Ελλάδα (δηλαδή θα αυξηθούν τα έσοδα άλλων χωρων!). Για να έχει νόημα λοιπόν η φορολόγηση, θα πρέπει να έχει στόχο όχι μόνο το αποτέλεσμα (την είσπραξη εσόδων) αλλά και ακόμη δύο: τη βιωσιμότητα και την ισότιμη μεταχείριση.
• Παρότι η ελληνική αγορά των διαδικτυακών media είναι ακόμη άναρχη και χρειάζεται να ρυθμιστεί από θεσμικό πλαίσιο, εντούτοις έχει καταγράψει αξιοσημείωτη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια παρά την κρίση και ανέβηκε πολλές θέσεις στον ευρωπαϊκό δείκτη για τη χρήση των νέων μέσων. Αν αντί να εξορθολογίσουμε τη λειτουργία του ελληνικού ίντερνετ, του βάλουμε τρικλοποδιά με «τυφλό» φόρο, μοιραία θα το οδηγήσουμε σε πισωγύρισμα και σε ένα μονοπάτι που αντιστέκεται να μη διαβεί με νύχια και με δόντια τόσον καιρό: τα «λουκέτα», τη φορολογική μετανάστευση και τις απώλειες θέσεων εργασίας.
Επιστολή ΕΝΕΔ σε Παππά: Θα εξοντώσει τις μικρές και μεσαίες επιχειρίσεις του κλάδου!
Σε επιστολή που έστειλε η Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου στον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για ανεπανόρθωτη ζημιά στον κλάδο, εις βάρος μάλιστα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
«Πρόκειται για μια ευθεία απόπειρα παρεμβατισμού που ουσιαστικά αγνοεί τις ιδιαιτερότητες των διαφορετικών μέσων ενημέρωσης και θα έχει ως αποτέλεσμα τη διακοπή της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, στη σημερινή της μορφή. Χωρίς να έχει γίνει καμία προεργασία και χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς, η Κυβέρνηση επιχειρεί να επιβάλλει έναν οριζόντιο φόρο, που ουσιαστικά θα εξοντώσει πολλές από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις του κλάδο��, καταργώντας άμεσα, ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα, χιλιάδες θέσεις εργασίας» τονίζει –μεταξύ άλλων- ο πρόεδρος της ΕΝΕΔ, Δημήτρης Μάρης.
Ολόκληρη η επιστολή:
«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε την πρόθεση της Κυβέρνησης να εντάξει σχέδιο νομικής, θεσμικής και φορολογικής ρύθμισης της αγοράς των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, στο υπό συζήτηση πολυνομοσχέδιο που θα κατατεθεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, σήμερα το βράδυ, στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Η πληροφόρησή μας αναφέρεται στο ότι επιχειρείται να επεκταθεί το μέτρο της φορολόγησης των διαφημίσεων σε όλα τα ψηφιακά μέσα, όπως δηλαδή ακριβώς συμβαίνει με τις τηλεοπτικές διαφημίσεις.
Πρόκειται για μια ευθεία απόπειρα παρεμβατισμού, που ουσιαστικά αγνοεί τις ιδιαιτερότητες των διαφορετικών μέσων ενημέρωσης και θα έχει σαν αποτέλεσμα τη διακοπή της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, στη σημερινή της μορφή. Χωρίς να έχει γίνει καμία προεργασία και χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς, η Κυβέρνηση επιχειρεί να επιβάλλει έναν οριζόντιο φόρο, που ουσιαστικά θα εξοντώσει πολλές από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, καταργώντας άμεσα, ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα, χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Η συγκυρία στα ελληνικά μέσα είναι ούτως ή άλλως εξαιρετικά δυσμενής, λόγω της παρατεταμένης ύφεσης. Ιδιαίτερα τα online media, πλήττονται βάναυσα από την απουσία ρύθμισης της αγοράς και ιδίως από το γεγονός ότι οι κανόνες που ισχύουν για τα μέσα που διατηρούν την έδρα τους στην Ελλάδα, δεν αφορούν τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις που έχουν παρουσία στο «ελληνικό» διαδίκτυο, κερδίζοντας τη μερίδα του λέοντος από τη διαφημιστική πίτα, χωρίς να συνεισφέρουν στα δημόσια έσοδα και χωρίς να υπόκεινται στα ίδια φορολογικά δεδομένα.
Με το νόμο που προωθείτε, θα βάλετε ένα ακόμη ανάχωμα στη λειτουργία των ελληνικών online media. Ανάχωμα που δεν αφορά στις πολυεθνικές επιχειρήσεις που θα συνεχίζουν να τιμολογούν για τις υπηρεσίες τους στο εξωτερικό, χωρίς να απασχολούν εργαζόμενους στη χώρα μας και χωρίς να αποδίδουν φορολογικά έσοδα. Θα πλήξετε δηλαδή περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, δημιουργώντας εταιρείες δυο ταχυτήτων.
Ως θεσμικό όργανο των Εκδοτών Διαδικτύου, σας καλούμε να αναθεωρήσετε την απόφασή σας για την επιβολή του εξοντωτικού φόρου στα ψηφιακά μέσα και να προχωρήσουμε από κοινού σε διαβούλευση για την ορθή λειτουργία του κλάδου, προς όφελος των εργαζομένων, των ελληνικών επιχειρήσεων και φυσικά της ελληνικής οικονομίας.
Δεσμευόμαστε να σταθούμε αρωγοί στην προσπάθεια εξορθολογισμού της αγοράς καταθέτοντας, άμεσα, προτάσεις για να βάλουμε ένα τέλος στην αναρχία και τις τριγωνικές συναλλαγές που αποτελούν συνήθεις πρακτικές στο χώρο του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο.
Είναι αναντίρρητη ανάγκη να προασπίσουμε μια αναπτυσσό��ενη αγορά που μπορεί να προσφέρει πολλά στην στερούμενη από καινοτομία ελληνική οικονομία και να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο δίκαιο, διαφανές και κυρίως βιώσιμο.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος
Δημήτρης Μάρης»