Ρυτίδες, σακούλες, μαύροι κύκλοι, «πόδι της χήνας», βλέφαρα σε π��ωτική τάση... Οι πρωινοί σου εφιάλτες στον καθρέφτη, συνεπακόλουθα της ηλικίας σου ή ενός μη υγιεινού τρόπου ζωής, αλλά και της ηλιακής ακτινοβολίας ή των γονιδίων. Πρώτη σε προδίδει η επιδερμίδα γύρω από τα μάτια, που έτσι κι αλλιώς είναι κατά 50% λεπτότερη από αυτήν του υπόλοιπου προσώπου, με σχεδόν ανύπαρκτους σμηγματογόνους αδένες. Μέσω των εκφράσεών σου, όλη η περιοχή συσπάται περίπου 10.000 φορές την ημέρα, με κάθε σκέψη και συναίσθημα, σε κάθε εξωτερικό ερέθισμα που συλλαμβάνει ο εγκέφαλός σου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να γίνονται αμέσως ορατά τα σημάδια της γήρανσης και των ερεθισμών. Εντέλει, η λεπτή και εξαιρετικά ευάλωτη επιδερμίδα των ματιών μοιάζει να μην αντέχει άλλο το δύσκολο ρόλο που της ανατέθηκε, δηλαδή να περιβάλλει και να προστατεύει τη νεανικότητα του βλέμματός σου.

Ωστόσο μην απελπίζεσαι, έχεις ακόμη πολλές ευκαιρίες να σώσεις την κατάσταση. Αποστολή σου είναι να μάθεις πώς να αποκρούεις τις επιθέσεις που δέχεσαι, αλλά και πώς να αποτρέπεις την εμφάνιση των επιπτώσεών τους στην επιδερμίδα των ματιών σου. Το Shape, με τη βοήθεια των ειδικών, βάζει το θέμα στο μικροσκόπιο αναδεικνύοντας όλους τους τρόπους σωστής προστασίας.

Το πρόβλημα: οι μαύροι κύκλοι

Αίτια: To δέρμα ακριβώς κάτω από τα μάτια σου έχει πάχος μόλις μισό χιλιοστό, καθιστώντας τη συγκεκριμένη ζώνη πολύ πιο ευαίσθητη από κάθε άλλη περιοχή του δέρματος του προσώπου σου, ακόμη και αυτής των χειλιών. Έτσι, κάτω από το λεπτό, σχεδόν διάφανο δέρμα γύρω από τα μάτια συμβαί��ει συχνά να διαταράσσεται το σύστημα της μικροκυκλοφορίας, επιτρέποντας στα τριχοειδή αγγεία να διαγράφονται έντονα, με το χαρακτηριστικό εκείνο μπλε-μοβ χρώμα. Μολονότι το φαινόμενο αυτό είναι, σύμφωνα με τις στατιστικές, κληρονομικό, εντούτοις αρκετές φορές μπορεί να οφείλεται στη χρόνια έλλειψη ύπνου, στο διαρκές και έντονο στρες ή στη συσσώρευση τοξινών. Επιπλέον, μπορεί να είναι και «καμπανάκι» κινδύνου για μια δυσλειτουργία του οργανισμού, όπως, για παράδειγμα, η αντίδρασή του σε μια φαρμακευτική θεραπεία, ή να οφείλεται σε παθολογικές επιπτώσεις που προκαλεί η παχυσαρκία, οι παθήσεις των ενδοκρινών αδένων ή αλλεργικές αντιδράσεις κ.ά.

Τι να κάνεις: Το απαλό μασάζ σε καθημερινή βάση σίγουρα βελτιώνει προσωρινά τη μικροκυκλοφορία, ωστόσο καλύτερα αποτελέσματα θα δεις με το λεμφικό μασάζ, το οποίο βέβαια αποτελεί μια εντελώς εξειδικευμένη θεραπεία. Πάντως, ο περισσότερος και καλύτερος ύπνος, συνδυαστικά με τη χρήση εξειδικευμένων καλλυντικών, θα βοηθήσει σημαντικά στην απάλυνση των μαύρων κύκλων.

Το τρικ που κρύβει τους μαύρους κύκλους: Όταν μακιγιάρεσαι, συνήθιζε να μη φοράς μάσκαρα στις κάτω βλεφαρίδες και απόφευγε τον τονισμό του εσωτερικού των ματιών σου με μαύρο μολύβι. Τράβηξε την προσοχή των άλλων μακριά από τους μαύρους κύκλους δίνοντας έμφαση περισσότερο τα χείλη σου, φορώντας ένα έντονο λιπ γκλος πάνω από το κραγιόν.

Το πρόβλημα: το πρήξιμο

Αίτια: Το οίδημα κάτω από τα μάτια σου είναι συνήθως μεγαλ��τερο στην όψη και χειρότερο στην αίσθηση της συνολικής σου εικόνας, αμέσως μόλις ξυπνάς το πρωί. Οφείλεται κυρίως στην κατακράτηση υγρών και τη συσσώρευση τοξινών εξαιτίας της κακής κυκλοφορίας. Η κυκλοφορία του αίματος διαταράσσεται όταν το κάπνισμα και το αλκοόλ αγγίζουν τα όρια της κατάχρησης. Επιβαρυντικοί παράγοντες είναι ακόμη η κούραση και το ξενύχτι.

Τι να κάνεις: Μερικές φορές τα πιο ευνόητα πράγματα, όπως η ξεκούραση και η συνειδητή απομάκρυνση από στρεσογόνες καταστάσεις, αποτελούν την πιο αποτελεσματική μέθοδο ομορφιάς των ματιών και της γενικότερης καλής υγείας και όψης του προσώπου. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως όταν τα πρηξίματα στα βλέφαρά σου εμφανίζονται καθημερινά, καλό είναι να κοιμάσαι με το κεφ��λι σου ελαφρώς ανασηκωμένο. Όταν το κεφάλι βρίσκεται σε ψηλότερο σημείο από την καρδιά διευκολύνεται αποτελεσματικότερα η λεμφική κυκλοφορία. Πρόσεξε, επίσης, και τη διατροφή σου περιορίζοντας τα αλμυρά και τα πικάντικα φαγητά, τα οποία δημιουργούν κατακράτηση υγρών. Παράλληλα, φρόντισε να πίνεις πολύ νερό όλη μέρα και ειδικά μόλις ξυπνάς, βοηθώντας στη μείωση της κατακράτησης, την αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος μέσω των νεφρών και την γρήγορη αποβολή της πλεονάζουσας ποσότητας νατρίου. Από την άλλη, σκόπιμο είναι να αντικαταστήσεις τα προϊόντα που έχουν λιπαρή φόρμουλα, καθώς επιβαρύνουν την επιδερμίδα στη διάρκεια της νύχτας. Επίλεξε ανάλαφρα ζελ διαλύματα ή σέρουμ εμπλουτισμένα με αποσυμφορητικά συστατικά, που έχουν άμεσα και καταπραϋντικά αποτελέσματα.

Πώς να εξαφανίσεις εύκολα το πρήξιμο μετά το ξενύχτι: Σε πρώτη φάση τοποθέτησε για λίγα λεπτά κάτω από τα μάτια σου ένα παγάκι τυλιγμένο σε πετσέτα. Για καλύτερα αποτελέσματα συνέχισε με τη θεραπεία του τσαγιού, η οποία θεωρείται επίσης εξαιρετικά αποτελεσματική λόγω της ταννίνης, μιας ουσίας που βοηθά στην καταπολέμηση των οιδημάτων (οι δυνατές ποικιλίες, όπως το μαύρο και το κόκκινο τσάι θεωρούνται ιδανικές). Βρέξε τα φακελάκια τσαγιού βάζοντάς τα κάτω από τη βρύση, τοποθέτησέ τα στο ψυγείο για μισή ώρα και μετά εναπόθεσέ τα επάνω στα μάτια σου για περίπου 20 λεπτά.

Το μακιγιάζ που που σου ταιριάζει: Με μια μπατονέτα άπλωσε κάτω από τα μάτια κίτρινη ή ανοιχτή καφέ σκιά, έτσι ώστε να δημιουργήσεις ένα οπτικό εφ�� που θα παραπλανά τα βλέμματα. Γενικότερα, απόφυγε το έντονο μακιγιάζ, καθώς όχι μόνο δε θα κρύψει το πρήξιμο, αλλά, αντίθετα, θα το τονίσει περισσότερο.

Το πρόβλημα: οι σακούλες

Αίτια: Οι πιο γνωστές για την εμφάνισή τους είναι η φθορά του χρόνου, οι ορμονικές μεταβολές (κατά την έναρξη και τη διακοπή της έμμηνης ρύσης ή κατά την εγκυμοσύνη), οι παρασπονδίες στον τρόπο ζωής, αλλά και κάποιες λανθασμένες καθημερινές συνήθειές σου όπως ο καθαρισμός της περιοχής των ματιών με βίαιες κινήσεις. Όλα αυτά, βέβαια, με την προϋπόθεση ότι δεν έχεις σακούλες εκ γενετής ή εξαιτίας παθολογικών καταστάσεων, π.χ., δερματίτιδα, αλλεργίες, θυρεοειδοπάθεια, οι οποίες διορθώνονται μόνο με βλεφαροπλαστική από πλαστικό χειρουργό.Τι να κάνεις: Εάν οι σακούλες είναι... προϊόν ξενυχτιού, τοποθέτησε λεπτές φέτες παγωμένου αγγουριού στην κοιλότητα των ματιών. Το νερό που περιέχει το αγγούρι θα βοηθήσει. Σε μια συστηματικότερη προσπάθειά σου να μειώσεις το συγκεκριμένο πρόβλημα, οφείλεις να χρησιμοποιείς καθημερινά, πρωί και βράδυ, κρέμες χωρίς άρωμα, έτσι ώστε να αποτρέψεις την πρόκληση ερεθισμών. Τα κύρια φυσικά συστατικά που πρέπει να αναζητήσεις σε τέτοιου είδους προϊόντα φροντίδας είναι η ευφράζια (καταπραϋντικό βότανο που αποτελεί εδώ και αιώνες τη μοναδική πρώτη ύλη για οφθαλμολογικά διαλύματα), η αλόη βέρα και η αλλαντοΐνη. Ταυτόχρονα, μάθε να αποφεύγεις το τρίψιμο και το τράβηγμα της επιδερμίδας σου στην περιοχή. Για παράδειγμα, τα προϊόντα ντεμακιγιάζ έχουν την ικανότητα να αφαιρούν το μακιγιάζ χωρίς να χρειαστεί να κάνεις εσύ βίαιες κινήσεις. Απλώς ακούμπησε για λίγα δευτερόλεπτα την ειδική ροδέλα ντεμακιγάζ, εμποτισμένη με το γαλάκτωμα καθαρισμού, πάνω στα βλέφαρα και στη συνέχεια με απαλές κινήσεις και χωρίς καθόλου τρίψιμο αφαίρεσε το μακιγιάζ.

Η συνταγή για να απαλλαγείς από τις σακούλες είναι το αυτο-μασάζ. Χρησιμοποίησε το δείκτη και το μέσο για να το κάνεις απαλά. Ξεκίνησε με ταμποναριστές κινήσεις από την εσωτερική γωνία κοντά στη μύτη με κατεύθυνση προς την εξωτερική. Συνέχισε κυκλικά προς το επάνω βλέφαρο επανερχόμενη με τον ίδιο αργό ρυθμό στη σημείο απ' όπου ξεκίνησες. Επανάλαβε καθημερινά την ίδια διαδικασία δέκα φορές σε κάθε μάτι.Κρύψε τις σακούλες: Κάνε το βλέμμα σου πιο ανάλαφρο χρησιμ��ποιώντας ένα κονσίλερ σε απόχρωση έναν τόνο πιο ανοιχτό από αυτόν της επιδερμίδας σου. Θα δείχνεις αμέσως πιο ξεκούραστη και το βλέμμα σου θα είναι πιο φωτεινό.

To πρόβλημα: το «πόδι της χήνας»

Αίτια: Το σύνολο της επιφάνειας της επιδερμίδας σου γύρω από τα μάτια κινείται συνεχώς – μιλάς, γελάς, εκφράζεσαι. Έτσι, με το πέρασμα του χρόνου θα εμφανίσει γραμμές που σχετίζονται με τις επαναλαμβανόμενες κινήσεις των μυών πιο νωρίς απ' ό,τι το υπόλοιπο πρόσωπο. Ανάλογα με τον τρόπο ζωής και την έκθεσή σου στον ήλιο, θα διαπιστώσεις σε πρώτο επίπεδο μικρές γραμμές να σχηματίζονται κοντά στα μάτια ή γύρω από το περίγραμμά τους. Σταδιακά το φαινόμενο θα είναι αρκετά ορατό, ενώ ενδέχεται η περιοχή να παρουσιάσει χαλάρωση, εξαιτίας του χρόνου και της σταδιακής απώλειας του κολλαγόνου.

Τι να κάνεις: Η καθημερινή ενυδάτωση θα βελτιώνει και θα λειαίνει προοδευτικά την υφή της επιδερμίδας σου γύρω από τα μάτια – ειδικά στις γωνίες– εξασφαλίζοντας μια αίσθηση άνεσης. Κάθε βράδυ, επίσης, φρόντισε να απλώνεις σ' εκείνα τα σημεία μια κρέμα αναδόμησης, αλλά σε μικρότερες ποσότητες απ' όσες θα έβαζες στο υπόλοιπο πρόσωπο. Αυτό γιατί κοντά στα μάτια παρατηρείται μεγαλύτερη διαπερατότητα, λόγω λεπτότερης υφής της επιδερμίδας, και πιθανόν να δημιουργηθεί κάποιος ερεθισμός.Επίλεξε προϊόντα που περιέχουν βιταμίνη Ε και λάδι αργκάν, συστατικά που ενεργοποιούν τη μικροκυκλοφορία της περιοχής, μειώνουν τις λεπτές γραμμές, αυξάνουν την ελαστικότητα του δέρματος και προστατεύουν από τις βλαβερές επιδράσεις του περιβάλλοντος καταπολεμώντας τη φθορά του χρόνου. Εξαιρετικά πολύτιμη είναι και η παρουσία βιταμίνης C η οποία περιέχεται στις συνθέσεις πολλών καλλυντικών για τα μάτια. Κατά την τοπική εφαρμογή η βιταμίνη C ωφελεί το δέρμα προλαμβάνοντας την απώλεια του νερού και διατηρώντας το δέρμα ενυδατωμένο και ελαστικό. Ενισχύει δραστικά την παραγωγή ελαστίνης και κολλαγόνου, που αποτελούν τις βασικές δομικές μονάδες της επιδερμίδας, και παρέχει στο δέρμα ελαστικότητα και ανθεκτικότητα. Επίσης, εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες που μπορεί να προκαλέσουν πρόωρη γήρανση και αυξάνει την αποτελεσματικότητα ενός τοπικού δείκτη προστασίας, προστατεύοντας το δέρμα από τη βλαβερή ηλιακή ακτινοβολία».

Ασκήσεις ετοιμότητας: Όταν νιώσεις υπερβολική κούραση κάποια στιγμή της ημέρας, κάνε το κόλπο με τις παλάμες: δημιούργησε μια μικρή κοιλότητα με τις χούφτες σου και τοποθέτησέ τες πάνω στα μάτια σου –μιμήσου την κίνηση που κάνουν τα παιδιά όταν κρύβουν το πρόσωπό τους από ντροπή– αναπνέοντας αργά 1-2 λεπτά. Πιάνει....Όταν επίσης δουλεύεις πολύ ώρα μπροστά στον υπολογιστή, καλό είναι να σηκώνεις το βλέμμα σου κάθε 15 λεπτά και να κοιτάς μακριά, έξω από το παράθυρο για 1-2 λεπτά, ώστε να χαλαρώσουν τα οπτικά νεύρα. Κάνε το βλέμμα σου να δείχνει πιο νεανικό: Στο μακιγιάζ απόφυγε τη χρήση σκούρων σκιών. Οι ανοιχτές αποχρώσεις συνιστούν μια ασφαλής επιλογή και επιπλέον κάνουν τα βλέμμα να δείχνει λιγότερο κουρασμένο και αρκετά πιο φωτεινό. Αναζήτησε επίσης ένα ��ονσίλερ που δε θα είναι εξαιρετικά πυκνό σε σχέση με το μέικ απ, έτσι ώστε η μείξη των δύο υφών να είναι ταιριαστή. Επιπλέον, πρέπει να είναι ανάλαφρο, γιατί ένα βαρύ κοσνίλερ πιθανόν να δημιουργήσει μακροπρόθεσμα ρυτίδες και ξηρότητα.

Πηγή: shape.gr