​Οι επιστήμονες φαίνεται ότι διαφωνούν σχετικά με τα αίτια θανάτου του Γιάσερ Αραφάτ.

Αν και οι Ελβετοί ειδήμονες που εξέτασαν προσωπικά αντικείμενα του Παλαιστινίου ηγέτη, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 2004, επιβεβαίωσαν την πιθανότητα δηλητηρίασης με κάποια ραδιενεργή ουσία, οι Ρώσοι επιστήμονες το διέψευσαν.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με μια γνωμάτευση Ελβετών ειδικών του Ιδρύματος Ραδιοφυσικής (IRA) της Λοζάνης που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση The Lancet «σε πολλά δείγματα που περιείχαν σωματικά υγρά (ούρα και αίμα) βρίσκονταν αυξημένες και αδικαιολόγητες ποσότητες πολωνίου 210, συγκριτικά με τα δείγματα αναφοράς».

Μάλιστα, τον Ιούνιο του 2012, οι ίδιοι ειδικοί είχαν επισημάνει πως είχαν εντοπίσει σημαντικό επίπεδο ραδιενέργειας από πολώνιο στα ίδια προσωπικά είδη του Αραφάτ.

Οι Ελβετοί ειδικοί επεσήμαναν πως εστίασαν τις αναλύσεις τους στους «ορατούς λεκέδες από σωματικά υγρά σε προσωπικά αντικείμενα του Αραφάτ (εσώρουχα, πηλίκιο, την τσάπκα του, οδοντόβουρτσα, ενδύματα)».

«Τα αποτελέσματα συνηγορούν στην πιθανότητα μίας δηλητηρίασης του Αραφάτ από πολώνιο 210», πρόσθεσε η ίδια ομάδα, σύμφωνα με την οποία τα επίπεδα της ραδιενέργειας που εντοπίσθηκε στα δείγματα είναι «συμβατά με μία θανατηφόρο προσβολή πολλών γιγαμπεκερέλ πολωνίου το 2004».

Επιπλέον, το γράφημα της κλινικής κατάστασης του Αραφάτ τη στιγμή του θανάτου του δεν αποκλείει την ενδεχόμενη δηλητηρίασή του με πολώνιο, αν και ο παλαιστίνιος ηγέτης ��εν παρουσίασε δείγματα μόλυνσής του με σημαντική ποσότητα ραδιενέργειας: απώλεια μαλλιών, συρρίκνωση του μυελού, ή συναφή συμπτώματα.

Όμως, «τα συμπτώματα της ναυτίας, των εμετών, της κόπωσης, της διάρροιας και της ανορεξίας, καθώς και η νεφρική και ηπατική ανεπάρκεια, θα μπορούσαν να υπονοήσουν μία δηλητηρίασή του από ραδιενεργή ουσία», ανέφερε επίσης η ομάδα των Ελβετών.

Από την άλλη, σήμερα Τρίτη ο Βλαντίμιρ Ουίμπα, επικεφαλής της ρωσικής Ομοσπονδιακής Βιοϊατρικής Υπηρεσίας, δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων Ίντερφαξ ότι:

«Δεν μπορεί να πέθανε από δηλητηρίαση με πολώνιο — οι Ρώσοι εμπειρογνώμονες δεν εντόπισαν ίχνη αυτής της ουσίας».

Να σημειωθεί ότι ο Αραφάτ πέθανε σε ηλικία 75 ετών σε γαλλικό νοσοκομείο στις 11 Νοεμβρίου του 2004. Τα ιατρικά αρχεία αναφέρουν ότι πέθανε από εγκεφαλική αιμορραγία, η οποία προήλθε από εντερική φλεγμονή.