​Τα ρούχα μπορούν πλέον να κάνουν πολύ περισσότερα από το να μας κρατούν ζεστούς ή να μας δίνουν στυλ.

Ολοένα και περισσότερες εταιρείες κατασκευάζουν «έξυπνα ρούχα», τα οποία έχουν ενσωματωμένους αισθητήρες τελευταίας τεχνολογίας και είναι ικανά μέχρι και... να σώσουν ζωές.

Ένα από τα πιο φιλόδοξα προϊόντα είναι το «MIMO», ένα φορμάκι για βρέφη σχεδιασμένο να προειδοποιεί για τον κίνδυνο αιφνιδίου θανάτου του μωρού.

Το οργανικό ρούχο της εταιρείας Rest Devices, κόστους 200 δολαρίων, διαθέτει έναν αισθητήρα ο οποίος μεταξύ άλλων μ��τρά την αναπνοή και τη θερμοκρασία του μωρού και δίνει πληροφορίες για τη στάση του σώματός του.

Έτσι προειδοποιεί τους γονείς του έγκαιρα για πιθανά συμπτώματα του συνδρόμου αιφνιδίου θανάτου μέσω WiFi στο κινητό τους τηλέφωνο.

Στα σκαριά βρίσκεται και ένα «έξυπνο» εσώρουχο, ο αθλητικός στηθόδεσμος της εταιρείας First Warning Systems που προειδοποιεί για καρκίνο του μαστού.

assets_LARGE_t_420_54269801_type12128.jpg
Το εσώρουχο εξετάζει τον μαστικό ιστό για πιθανή κακοήθεια και εφόσον λάβει έγκριση για την κυκλοφορία του, θα διατίθεται προς πώληση στις ΗΠΑ το 2015.

Κριτική

Ερευνητές έχουν εκφράσει αμφιβολίες για την ακρίβεια και τ�� χρησιμότητα του συγκεκριμένου εσωρούχου, ωστόσο ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ρομπ Ρόγια διευκρινίζει ότι δεν υποκαθιστά αλλά λειτουργεί συμπληρωματικά με τη μαστογραφία που πρέπει να κάνει μια γυναίκα σε ετήσια βάση.

Έρευνες για την κατασκευή «έξυπνων ρούχων» χρηματοδοτούνται ήδη και από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τον περασμένο Σεπτέμβριο ξεκίνησε το πρόγραμμα «Easy - IMP», ύψους 4,4 εκατομμυρίων ευρώ για τρία χρόνια, για την ανάπτυξη ρούχων τα οποία θα μετρούν διάφορες μεταβλητές που σχετίζονται με τον οργανισμό ενός ανθρώπου και θα αποθηκεύουν όλα τα δεδομένα σε cloud, για να είναι εύκολα προσβάσιμα από εφαρμογές έξυπνων κινητών τηλεφώνων.

Αυτά θα έχουν εφαρμογή σε διάφορους κλάδους, από την ιατρική μέχρι τα παιχνίδια και τον αθλητισμό.

Ήδη εδώ και μερικά χρόνια η ΕΕ χρηματοδοτεί επιστήμονες για την ανάπτυξη ρούχων με ενσωματωμένους αισθητήρες που μετρούν την καρδιακή δραστηριότητα και την αναπνοή ενός ασθενούς και που μπορούν να παρακολουθούνται από τον γιατρό εξ αποστάσεως.

Τα υπάρχοντα ηλεκτρόδια με επικάλυψη gel είναι άβολα και παρουσιάζουν πολλές τεχνικές δυσκολίες όταν χρησιμοποιούνται για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα.

Αντίθετα, τα ατσάλινα ηλεκτρόδια που έχουν αναπτύξει Ευρωπαίοι επιστήμονες στο πλαίσιο του προγράμματος «Mermoth» ενσωματώνονται απευθείας στο ύφασμα του ρούχου και δεν προκαλούν ούτε ενόχληση ούτε δερματικούς ερεθισμούς.

Υπάρχουν επίσης πολλά ρούχα τα οποία απευθύνονται σε ερασιτέχνες και επαγγελματίες αθλητές.

Η εταιρεία Sensoria έχει σχεδιάσει έναν αθλητικό στηθόδεσμο και ένα μπλουζάκι, κόστους 89 δολαρίων, οι αισθητήρες των οποίων μετρούν τις θερμίδες που έχει κάψει ο αθλητής, τον καρδιακό παλμό και την αναπνοή, και αποστέλλουν τα δεδομένα στο smartphone κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Για πιο σκληρά σπορ και δραστηριότητες που απαιτούν κράνος υπάρχει ο «έξυπνος» σκούφος Checklight της Reebok που στοιχίζει 150 δολάρια.

2013110601300_121523137_type12128.jpg
Αυτό το αξεσουάρ, το οποίο κυκλοφόρησε το περασμένο καλοκαίρι, αποτρέπει τις κρανιακές κακώσεις και καταγράφει στοιχεία σχετικά με τα χτυπήματα που δέχεται ο αθλητής στο κεφάλι από ένα ατύχημα, ώστε να είναι ευκολότερη η διάγνωση και αντιμετώπιση του κρανιακού τραύματος από τους γιατρούς.

ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ

605 εκατ. $ οι ετήσιες πωλήσεις

Σύμφωνα με εκτίμηση του αναλυτή ηλεκτρονικών, Σέιν Ουόκερ, οι παγκόσμιες πωλήσεις «έξυπνων» ρούχων θα εκτοξευθούν στα 605,9 εκατομμύρια δολάρια ετησίως έως το 2014, μια αύξηση 34,5% σε σύγκριση με το 2011.

«Εφόσον είναι άνετα και εύχρηστα και μπορούν να ανιχνεύσουν έγκαιρα διάφορα συμπτώματα (τα ρούχα αυτά) θα κάνουν τη ζωή των ανθρώπων ευκολότερη», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Rest Devices, Ντάλσι Μάντεν.

Πάντως, παρά την ανάπτυξη της αγοράς «έξυπνων» ρούχων, αποτελεί ακόμα ένα πολύ μικρό κομμάτι της τεχνολογίας που φοριέται, όπως το FuelBand της Nike που αναμένεται να φτάσει τα 9,7 δισ. δολάρια σε ετήσιες πωλήσεις το 2014.