Δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε το βράδυ και αισθάνεστε εξαντλημένοι την ημέρα; Αν ναι, ίσως πρέπει να πάτε για κάμπινγκ.

Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι η έκθεση επί επτά ημέρες στον φυσικό φωτισμό της ανατολής και της δύσης του ηλίου συγχρονίζει το βιολογικό ρολόι, βοηθώντας μας να κοιμηθούμε ήσυχα και να ξυπνάμε όταν έχουμε ξεκουραστεί.

Μάλιστα το μεγαλύτερο όφελος από το κάμπινγκ αποκομίζουν όσοι κοιμούνται πολύ αργά το βράδυ.

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, που δημοσιεύουν τη μελέτη τους στην επιθεώρηση «Current Biology», λένε ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής διαταράσσει τους βιολογικούς μας ρυθμούς, εξαιτίας του τεχνητού φωτός και της μειωμένης έκθεσης στον φυσικό φωτισμό του ηλίου.

Όπως εξηγούν, όλοι οι ζώντες οργανισμοί έχουν αναπτύξει βιολογικούς ρυθμούς που συναρτώνται από την ανατολή και τη δύση του ηλίου.

Εντούτοις, η ευρεία χρήση του ηλεκτρικού φωτός από την δεκαετία του ’30 και μετά επηρέασε το βιολογικό μας ρολόι, επιτρέποντάς μας να μένουμε ξύπνιοι πολύ περισσότερο απ’ ό,τι η φύση όριζε.

Τα καλά νέα είναι ότι μία εβδομάδα έκθεσης στον φυσικό φωτισμό είναι ό,τι χρειάζεται για να ξαναρυθμιστεί ο οργανισμός.

Οι ερευνητές παρακολούθησαν την καθημερινή ζωή οκτώ ενηλίκων, καταγράφοντας την έκθεσή τους σε φυσικό και τεχνητό φωτισμό, καθώς και τις συνήθειες ύπνου τους.

Εξετάζοντας τα επίπεδα της «ορμόνης του ύπνου», της μελατονίνης, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής προκαλούσε σχεδόν δύο ώρες καθυστέρηση στους κιρκάδιους ρυθμούς τους (έτσι αποκαλείται επιστημονικά το βιολογικό ρολόι).

Φυσιολογικά, τα επίπεδα της μελατονίνης αυξάνονται λίγο πριν μπούμε για ύπνο και μειώνονται σταδιακά στη διάρκεια της νύχτας έως ότου ξυπνήσουμε. Οι εθελοντές της παρούσας μελέτης έμπαιναν για ύπνο μετά τα μεσάνυχτα και ξυπνούσαν γύρω στις 8 το πρωί.

Ωστόσο τα επίπεδα της μελατονίνης στο αίμα τους παρέμεναν αυξημένα για αρκετές ώρες μετά την πρωινή έγερση, γεγονός το οποίο υποδηλώνει ότι το βιολογικό τους ρολόι ήταν αποσυντονισμένο.

Οι ερευνητές τούς ζήτησαν να κάνουν κάμπινγκ για μία εβδομάδα, απαγορεύοντάς τους να χρησιμοποιούν φακούς και ηλεκτρονικές συσκευές. Ο μόνος φωτισμός που τους επιτρεπόταν τη νύχτα ήταν αυτός της φωτιάς.

Αποτέλεσμα: και οι οκτώ συγχρόνισαν τον ύπνο και την έγερσή τους με την δύση και την ανατολή του ηλίου αντιστοίχως, με αποτέλεσμα τα επίπεδα της μελατονίνης τους να αρχίσουν να αυξομειώνονται με φυσιολογικό ρυθμό.

Έτσι, «έμπαιναν για ύπνο πιο νωρίς και ξυπνούσαν πολύ πιο νωρίς το πρωί», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Κένεθ Ράιτ, επίκουρος καθηγητής στο ΤμήμαΨυχιατρικής του πανεπι��τημίου.

Τί μπορούν να κάνουν όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα ύπνου και δεν έχουν τη δυνατότητα να πάνε για κάμπινγκ;

Να αρχίζουν νωρίς τη μέρα τους με μία βόλτα στο πλησιέστερο πάρκο, συνιστά ο δρ Ράιτ. Και να αρχίσουν το σούρουπο να σβήνουν τις πηγές απαλού φωτισμού στο σπίτι (από τα κινητά μέχρι τα κομπιούτερ), διότι το ημίφως αποτελεί ένδειξη πως ακόμα δεν πλησιάζει η νύχτα.